Hej!
Ny på forumet här, och ny på bilar. Familjen håller på att växa, vi kommer i vår att få en bebis och har redan en liten unge på 2,5 år.
Jag har läst in mig på vissa trådar av Erik Naessén och sett att det kan vara ett bra alternativ att köpa en begagnad Skoda Octavia eller Toyota Corolla. Sambon tycker dock att vi ska satsa på att leasa en laddhybrid istället, då vi kan ladda i bostadsrättsföreningen för ca 500 kr i månaden på vintern och typ säg 250 på sommaren. Vi har nog tänkt om i fråga om att köpa begagnat eller leasa, bättre stoppa in 250 000 i fonder och se dem växa, än kasta iväg dem på en bra begagnad bil (?).
Senaste idén är då att leasa en laddhybrid som då ska rymma 2 vuxna och 2 ungar. Med vagn, bilbarnstolar och så. Vi räknar inte med att köra några hutlösa sträckor, bor mitt i centrala Gbg men jag är ensam med två barn varannan helg och trött på att känna mig beroende av kollektivtrafiken. Dessutom finns lantställe i familjen, som vi vill kunna åka till på sommaren, ca 10 mil bort. Har kollat på leasingerbjudanden för upp till ca 4500/månad (vi räknar med att köra max 1000 mil om året). Är det orimligt att få en ok laddhybrid för detta pris? Vill någon rekommendera en bra laddhybrid?
Själv har jag dålig koll på laddhybrider och jag vet inte alls vad ni har för preferenser kring bilar, men vill ni ha möjlighet att ladda bilen och samtidigt inte betala så hög månadskostnad så skulle jag tipsa om att leasa en begagnad MG ZS EV (elbil). Hyfsat stor och rymlig. OK bagage och kör ju lätt 10 mil på en laddning även vintertid. De kostar nu 2800 kr/månad inkl. service och eftersom MG har 7 års garanti så är det fortfarande garanti under hela leasingperioden.
Vi hade en sådan tills precis nyligen när leasingen gick ut. Vi har varit supernöjda med bilen och inte haft något strul. Det är absolut ingen lyxig bil men den funkar till allt man vill göra till vardags och även lite längre resor. Den tar sig ca 22-24 mil på sommaren och ca 17 mil på vintern. Laddar inte vrålsnabbt men ska man inte köra långt ofta så är det absolut tillräckligt.
Jag skickade dig PM angående övertag av leasing på en Octavia IV om det skulle vara ett alternativ. Rätt förmånligt pris från höstens kampanj på ca 3800kr per månad i dagsläget inkl service och vinterhjul.
Det jag känner mig tveksam på med MG är säkerheten. Kanske är jag bara dåligt insatt här… Och storleken? Du som har koll, det där med att det inte är en lyxbil, vad är det som liksom drar ner helhetsupplevelsen? Vi är egentligen bara ute efter en bil som är stor nog för oss, säker att köra med småbarn för såklart blir man lite extra hönsig med sånt som förälder. Med tillräckligt stort bagageutrymme så vi får plats med vagn.
Är väldigt öppen för att ändra mig angående bilmärke, men ändå rätt intresserad av att det ska vara en laddbar elbil, eller en hybrid åtminstone. Tack verkligen för ditt svar!!
Storlek är ju alltid svårt. Det är en mellanklass-SUV så det är definitivt inte en liten bil men samtidigt är den inte stor som en Volvo XC60. Vi upplevde den som väldigt rymlig i kupén dock, lika stor som en Octavia som vi haft innan. Bagaget är ju alltid ett gissel när man har vagn så det behöver man säkert prova med den vagn ni har.
Säkerhet är svårt att uttala sig om när man inte råkat ut för något men den har fått 5 stjärnor i EuroNCAP iaf. Att den skulle vara säker var ett krav för oss också. Vi kör med tre barn i bilen men något äldre så inte i barnstolar längre. De satt dock bra i baksätet alla tre.
Att det inte är en lyxbil märks främst på materialvalen. Det är mer hård plast än mjuka “soft-touch”-material. Annars finns det mycket i utrustningsväg, adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus, panoramatak mm.
Tack för alla svar hörrni!! Senaste idén är en begagnad Ford Mustang mach e på privatleasing för 4995. Ja det är dyrare än jag tänkte mig från början. Vad tror ni, är detta ett ok alternativ? Är fortfarande i tanken att el blir billigare på sikt. Fast den är bara på 18 månader… Vilket ju är störigt. Hade gärna haft minst 24 mån.
Tack! Läste på lite om MG. Blir lite skraj av en recension som handlade om att den känns osäker vid omkörningar, samt att laddningen av batteriet krånglade. Känner nog tyvärr att den går bort, men härligt att höra att den funkade för er! Tack
Hej, familjen har ägt 3st Skoda Octavia och kan bara hålla med om att det är en bra och trygg familjebil. Just nu lever vi sedan strax 2 år som familjen Bolmeson Orsaken är också att ingen bil som går att köpa känns riktigt bra, men det finns väl alltid nackdelar. Just nu är jag inne på en Hyundai Inster 2025 som familjebil…
Vi kör sedan ett år tillbaka en Kia Ceed SW Phev - 2020 (laddhybrid). Innan dess en vanlig (bensinare) Kia Ceed SW i ca 8år. Idag är vi en familj på två vuxna, en nyfödd bebis, en 2,5-åring, medelstor hund med bur i bagagen och barnvagn. Vi är mycket nöjda med Kia som ett prisvärt och tryggt alternativ och det är väl också en av de vanligaste familjebilarna idag. Skulle vi få ytterligare tillökning/utrymmesbehov i framtiden skulle jag sikta på en Skoda Superb laddhybrid eller Kia Sorento laddhybrid.