Ska köpa ny bil och lite kluven till vad jag ska välja.
Skoda Ocatavia som gått strax under 5000 mil går att få kring 200k. Lägger man till ca 50k kan man få en Kia Niro laddhybrid med samma årsmodell (2019 typ). Körsträcka varje år är kring 500 mil.
Någon som har koll hur jag enkelt kan räkna ut vad som är det billigaste alternativet i längre loppet? Finns det någon TCO-mall eller liknande man kan hitta?
Skodan har väl fördel vad gäller utrymme även. Svårt att veta hur man prissätter det i en kalkyl. Dock bara några enstaka resor per år som detta är viktigt.
Faktiskt inte reflekterat kring det. Men säg fem år. Eller finns det några generella pekpinnar kring vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt här vad gäller begagnade bilar i hyfsat bra skick och som inte kört så långt?
Jag har ingen bra kalkyl men hade själv laddhybrid tidigare. Jag va ganska nöjd med det.(kör elbil idag)
Men se till att ha möjlighet att ladda hemma.
Vi körde 2000 mil per år å hade en snittförbrukning på 0,2 på 4000 körda mil.
Jag tänker att det är lite svårt med kalkyler då komponentbristen gjort att bilar till och med stigit i värde, speciellt elektrifierade bilar.
Detta gäller alla bilar. Hade en camaro ss 6.2 liters v8 på 461 hästar 2018 i en sommar. Köpte den på våren för 429.000 800 mil sålde för 400.000 på hösten kört cirka 1500 vilda mil. Inte tvättat bilen ens och allt gick via bilhandlare.
Är sjukt med dagens bilpriser och det kommer vända. Skriv alltid av bilen med 20% varje år. Gå inte på glädje kalkyler i något sammanhang.
En bil kostar cirka 20% av värdet/år plus skatt försäkring och bränsle. Dom som säger annat kommer inte att stå där när räkningen skall betalas.
Jag skulle nog kolla på en dodge ram eftersom att du kör lite. Stor bil man åker helt okej och skön v8a att lyssna på. Samt att marknaden för v8or just nu är lite seg. Vilket lär göra att du bör kunna få en bra deal om du letar lite.
Nu har jag inte räknat något på ditt exempel, men generellt för att en laddhybrid skall vara aktuellt är som jag ser det att du har möjlighet att ladda hemma och att du har ett körmönster som passar för en laddhybrid.
Stor humor att föreslå som alternativ till Kia Niro laddhybrid.
Typ som om nån undrar vilken sorts hund de ska välja mellan pudel och Chihuahua, och nån kommer med förslaget grizzlybjörn.
Kolla på en beg Kia Optima PHEV som är större än Niro. Vi hade tidigare en Octavia bensin och bytte till laddhybrid i form av beg Kia Optima med extra allt (tidigare företagsbil). Mycket bil för pengarna tycker jag och passar oss som har laddare hemma och mest använder bilen för kortare resor i närområdet. Tanken på sikt är en ren elbil, men finansiering av exempelvis en Kia EV6 är lite häftig vid kontantköp.