Byta bil idag eller inte

Hallå!

Har idag en Volvo v90 som närmar sig 15.000mil. Bilen är betald och kostar mig ingentign förutom försäkring.

Bilen behöver byta kamrem + bromsar inom 4 månader, ca 17.000kr samtidigt som maskinskadeförsäkringen går ut vid 15.000mil. Bilen är av första årsmodellen och kan drabbas av en del barnsjukdomar som jag då får bekosta själv.

Köpte den för två år sedan för 290tkr och kan idag få 250tkr för den vid inbyte.

Jag tittar på en v60 istället för 339tkr, där jag tänkt finansiera mellanskillnaden och få en månadskostnad på 700kr/mån ca.

I denna deal ingår serviceavtal i 3år, 6 månaders fri försäkring samt 24måm volvo selekt garanti och bilen har bara gått 7600mil så många mil kvar innan maskinsadeförsäkringen slutar gälla.

Rent spontant känns detta som en bra ide för ett tryggt bilägande. Kan köra i 24månader utan bekymmer och för att komma upp i den summa som jag behöver slänga ut på nuvarande bil inom kort.

Vad säger ni?

Hej! Det låter som en bra idé tycker jag! Om du får 250 för v90n har du haft ett billigt ägande med tanke på värdeminskningen. Att då byta bil till en bil med inkluderad service och garanti låter klokt!

4 gillningar

Det låter som en bra idé tycker jag.

Du kan annars kolla på möjligheten att teckna försäkring med maskinskada upp till 20 000 mil. Volvia verkar ha en sådan (till skillnad från många andra).

1 gillning

:thinking:

2 gillningar

Menar du kanske 339tkr för V60? Annars behöver du väl inte finansiera någon mellanskillnad. Du får ju mer för V90 än V60.
Tycker det låter som en bra deal om du är ok med en lite mindre bil.

1 gillning

Ja 339k stämmer. Provmonterade barnstol och barnvagn igår. Skillnaden finns men den är inte stor. För mig är det godtagbart när du får en 4år nyare bil med garantier och snålare

Kan du ladda själv är det kanske ide att börja titta på elbil?
Ny eller begagnad, finns rätt mycket begagnat nu i den prisklass du nämner, t.ex. KIA Eniro elbil med runt 5000 mil på mätaren och några år nybilsgaranti kvar.

Kia blev valet för oss i alla fall när jag bestämde mig för att byta denna gång.
ca 30 000 billigare/år för drivmedel blir det i runda slängar för oss, troligen mer med tanke på att vi kommer ladda med solcellerna stora delar av året.
“Tänker man bort” värdeminskningen och inte lånar till köpet så kör man för under 5 kr/mil även om man räknar in skatt, försäkring, service och däckslitage.
Kia EV3 3000 mil/år.
Sen kostar det alltid pengar att ha och byta bil, det blir inte oerhört mycket dyrare att köpa nytt om man kan tänka sig att köra i t.ex. 6 år med bilen.
Kia har 7 års nybilsgaranti, så att byta efter 6 år med garanti kvar gör bilen lättsåld.
Men man får nog räkna med minst 50 000 kr/år i värdeminskning.

Du byter ju ned dig i storlek och komfort, men får en nyare bil, så det kan säkert vara vettigt om du inte värderar att V90 är mer premium och kanske lite högre status än V60.

För att köpa en KIA ska man inte bry sig så mycket om status, bara vilja göra vettiga affärer.

Elbil är inget alternativ just nu tyvärr. Men det är klokt de du säger.

Komforten upplever jag bättre i v60. Visserligen sportchassi på båda men v90 är rätt stor och klumpig om man säger så vilket borde ge bättre komfort men upplever det inte så faktiskt. Just denna v60 har lite mer utrustning än uvarabde v90, är väl kanske fyrhjulsdriften kag kommer sakna. Men jag känner att dealen är rätt bra och de kan säkra upp det gällande eventuella dyra kostnader som kan komma på v90

Säkert ingen dålig affär du kikat på, och jag håller med om att V90 är klumpiga.
Var nära att köpa typ denna i länken nedan (XC60 pluginhybrid), härlig bil, bra köra med, lång räckvidd på el, och ett solitt andrahandsvärde när det är dags att byta, men jag tycker helt ärligt att vi klarar oss med storleken som en EV3 har, och den blir ju rätt mycket smidigare att köra med, parkera, och rymma i garaget.

Är man volvofrälst kanske det där ändå kan vara ett alternativ som inte blir så mycket dyrare om man räknar med att äga den i 5 år t.ex.?
Klarar ni er med 7-8 mil på en laddning så skulle ni kunna spara en del i bränsle, och en pluginhybrid kommer hålla priset mycket bättre de kommande åren än en ren diesel eller vanlig hybrid.

Du får t.o.m bokstav på regplåten, bara det är väl värt 30-40 000 kr. :wink:

Byt!

Rena minfältet med en så fin bil när maskinskadeförsäkringen upphör.

Att någon vågar köpa en sådan beg bil för ca 250 000 är ett mysterium.

1 gillning