Har idag en V60 från 2019 som nu kommit upp i 10 000 mil. Nu är det dags för ny.
Jag har lockats av KIA EV9 och VW ID7 (en som gått typ 3000 mil). Jag kan betala en slant för bra bil och behöver inte uppläxning kring det Kör ganska mkt.
Har dock ett antal funderingar som sår tvivel:
Bor i BRF så laddar inte superbilligt (även om vi har dedikerade platser).
Jag cashar bil och därmed är andrahandsvärde relevant. Känns lite oklart hur el-bilar står sig och köper man en någorlunda dyr bil blir ju värdetappet stort.
Ovan har lett mig in på hybrid. Men tycker det är så tråkigt då alla modeller bara är bensin-modellen som även fått ett eluttag. Känns som att köpa utgående modeller typ samma bil som jag redan har om jag t ex skulle ha en Volvo i sån klass.
Gillar diversifieringen med hybrid i tider av kris/krig som bara avlöser varandra på löpande band.
Nån som kan hjälpa mig att tänka lite här. Känner att jag behöver påverkas lite här.
Eftersom du vill bränna pengar och köper bil för att du vill köpa bil (en V60 från 2019 är ju toppen annars) så tycker jag att du funderar alldeles för mycket på kostnaderna. Med dina förutsättningar och körmönster är det nog ganska jämnt skägg kostnadsmässigt för fossil, hybrid eller el.
Köp den bil du vill ha. Efter 10 år med elbil så skulle jag personligen aldrig köpa något annat än el. Kian vet jag inte något om men ID.7 var sjukt oinspirerande att köra. Trött, trist och med sämre kvalitetskänsla än Passat. Ful är den också.
Varför inte en…v60 från 2019 som gått 10k mil? Tycker annars det låter som ett ypperligt val
Min gamla bensinare är både äldre och har gått längre men har inte än nått stadiet att den börjar krångla. Har pengarna att köpa nytt och tänkte först att jag skulle unna mig men näää, landade i att det är skönt med en gammal bil. Man kan slita på den ordentligt och behöver inte bry sig så mycket. Så det blev indexfonder för pengarna istället.
Kan vara värt att fundera på om KIA är rätt då de även i sina nya elbilar har 2g/3g-modem för eCall. Vilket gör att just den säkerhets-lösningen slutar fungera ganska snart. I de bilar de säljer från fabrik idag.
Mer on-topic skulle jag inte låta ladd-situationen påverka så mkt. Jag bor helt utan möjlighet till laddning nära bostaden, räknar ändå med att en ny elbil nära de du kollar på kommer få ungefär samma TCO per månad som min 15 år gamla Dieselbil. Främst pga billigare drivmedel och mindre verkstadskostnader.
Men som redan sagts: har du pengarna, är villig att ta alternativkostnaden, och börjat tröttna på nuvarande bil: go for it!
En EV9 är dessutom otroligt mkt större än en V60, och en ny elbil jämfört med en 10 år gammal bensinare är ett rejält kliv in i framtiden på många sätt.
Behöver du utrymmet är det en trevlig bil, kört en själv vid 2 tillfällen. Men jag tycker EV9 börjar bli så pass stor att det blir jobbigt i vardagen.. trångt att parkera, svår att tvätta själv utan pall även om man är över 190cm lång också enligt mig KIAs största nackdel.. alla plingljud för minsta sak (ibland för ingen sak, typ grattis du passerade en fartkamera i rätt hastighet), alla bilar plingar men KIA / Hyundai är i en egen lika alltså. Kändes som jag fick 30-40 olika varningar på min 150km långa resa, och då hade jag ändå stängt av varningen om att jag körde för fort.
Både Kia och Volkswagen gör elbilar som är välkända för att ha många problem. Volkswagen t.ex. har återkommande problem med infotainmentsystem som kraschar och liknande (och det innebär att du t.ex. inte kan höja volymen eller ändra temperaturen tills du stannat, stängt av bilen, väntat några minuter och sen startat om den…). Kia har bra garanti nuförtiden, men… du kommer behöva använda den ofta.
Jag skulle aldrig orka med sånt. Volvos förra generation (som du kör nu) har ju också problem, men främst mekaniska sådana (bromsar som slits i förtid, rost osv) och de tenderar ju att inte alls vara lika jobbiga som elfel/mjukvarubuggar.
Som andra sagt, hoppet från en V60 från 2019 till en PHEV känns inte värt det. Din bil är redan tyst, snygg och har låg värdeminskning. Växellådan är det sämsta med bilen, men ska du ha en bättre behöver du titta på Toyota/Lexus och deras e-CVT-lådor (som är mycket mjukare än de växellådor med diskreta växlar du hittar hos de flesta andra hybrider/PHEVs).
Jag skulle vänta tills du har möjlighet att köpa en ren elbil istället. Och ska du köpa en ren elbil skulle åtminstone jag kolla på BZ4x Touring, med 0% ränta är det en läskigt prisvärd bil om man är okej med att räckvidden inte är >700 km.
Håller med ovan. En V60 från 2019 är en toppenbil redan. Har du bestämt dig för att bränna pengar på vad som närmast är skolboksexemplet på hur man omvandlar pengar till värdeminskning, så tycker jag att du fokuserar för mycket på kostnaderna.
Jag skulle snarare säga att du bör testköra olika bilar och känna efter vad du faktiskt gillar. Det här är ju i grunden ett nöjesköp, så då är väl det viktigaste att du väljer något som du verkligen ser fram emot att köra och som ger dig lite glädje varje gång du sätter dig bakom ratten.
Annars blir det väl nästan det sämsta av två världar, du bränner pengar på något som du samtidigt har prioriterat utifrån att försöka bränna så lite pengar som möjligt på.
10 000 mil? Är ju knappt inkörd. Kör 10k till är nog det billigaste valet…
Kia mm är ju lägre kvalitet rent allmänt och betydligt mer högljudda än Volvo. Jag inbillar mig också att lacken är sämre på Kia rent allmänt. Vår 4 år gamla Kia är mer sliten än vår tidigare 20 år gamla volvo som rullat tre gånger så långt.
Men jag är nöjd med laddhybrid konceptet. Den lilla elmotorn gör att bilen känns betydligt piggare än ren bensin och för korta sträckor är det toppen. Att det skulle innebära mer problem än ren bensin har jag inte märkt. Hybriderna är enkla egentligen Helel är trevligare men dom är för dyra för oss.
Att köpa hybrid för att den skulle vara mer krissäker känns helt galet resonerat. Om något så kommer den kräva mer underhåll och service.
Blir det kris på riktigt är det bättre med ett riktigt elbilsbatteri.
För övrigt är id7 och ev9 helt olika biltyper, vilket säger mig att du bör provköra lite till innan du begripit vad du behöver och vill ha.
Stalltipset i familjeklassen bör väl annars vara Tesla Model Y. Om inte annat värt att provköra som referens till det mesta annat i klassen.
Sanningen är väl att det går att bygga (plug-in)hybrider på olika sätt som medför väldigt olika grader av mekanisk komplexitet. Du länkar till en video om Toyota som, iaf ur ett driftsäkerhetsperspektiv har en smått genialisk lösning. Det är också den enda tillverkaren där laddhybriderna har högre tillförlitlighet än de rena förbränningsbilarna.
Det finns ju andra där man i princip tagit en bensinbil och lagt till elmotor/batteri och en extra koppling ungefär. Dessa kommer på lång sikt bli orimligt dyra att reparera/underhålla och kommer nog skrotas relativt tidigt. Men så länge har hybriderna knappt funnits. För TS som verkar byta bil innan maskinskadeförsäkringen går ut är det ju inte ett problem, förutom möjligen större värdetapp. För modeller med olika konstruktionsfilosofier kan man jämföra t.ex. VW Passat GTE och Toyota RAV4 plug-in. Detta har marknaden förstått, kolla skillnaden i värdetapp på de modellerna!
Vi får se med tiden. Vi gav 200 000kr. Har vi den i 10 år utan större lagningar så är det ca 2000kr/mån. Lägg på bränsle och lite slitdelar så är vi på 3000-4000kr/mån (väldigt billig skatt och försäkring). Jag tycker det är rätt billigt. Är den skrot då är det ok.
Det låter som att ni köpte begagnat. Reflekteras framtida underhållskostnader/reparationer i andrahandsvärdet, som i exemplet, så kan ju ett begköp vara en bra ekonomisk affär.
Upplevde KIA EV6 mjukvara som väldigt buggig och lacken känslig. Kör nu Mercedes CLA 250+ EQ och är supernöjd. Snabb, tyst, energisnål och betydligt roligare att köra. Finns att privatleasa för 4995:-/mån inkl. 15000:- laddning. Känns som en bil för det dubbla när man kör den.
Dy beskriver den typen av bil vi troligen kommer byta till snart. Vi tittar efter årsmodell 2016-18 och runt 10000 mil. Har en V70 2004 /37000mil
Det bästa du kan göra är att äga den mist 5 år /10000mil till.
Om du kör många långresor och är i behov av public DC-laddning så hade jag tittat närmare på bilar med 800-volts teknik som ger en högre laddhastighet. Personligen hade jag(som någon annan nämnde) tittat på Volvo EX60, BMW ix3 eller Merceds GLC som känns lite som en helt ny generation av elbilar. Om man inte i villig att ta den initiala värdeminskningen på en ny sådan bil så skulle jag rekommendera dig att ha kvar din V60 något år till och så byter du till EX60, ix3 eller GLC som 1-2 års begagnade.
Tack alla för vettig input. Det får mig onekligen att guidas i riktning mot fortsatt prokrastenering. Vilket känns rätt skönt. Gillar dock inte den där grejen med att försäkring för maskinskada slutar gälla efter 12 000 mil. Nån som har tankar om det. Kanske går att byta bolag för att få bättre täckning. Alt kanske problemet är mkt litet i praktiken.
Toyota Corolla sport touring är en rätt prisvärd bil, den laddar sig själv och har generösa garantier om den servas regelbundet 10år eller 20.000mil, kanske kan vara en kandidat.
Laddhybriderna har en sak emot sig. Batteriet plågas med hårdare urladdningar relativt sett och laddas potentiellt fler fulla cykler snabbare än en elbil med ofta 5 ggr större batteri.
Troligt att avskrivningshastigheten på ett sådant kan vara relativt snabb. Tre saker lär variera kraftigt.
Designen. Det går att designa små batterier som överlever mycket länge. Ex Toyotas hybrider.
Hur länge det faktiskt är hyfsat ok.
Hur mycket batteriet kostar att ersätta.
Vissa bilmodeller har extremt dyra reparationer om batteriet lessnar. Och vissa försäkringsbolag har snabb avskrivning på batterierna Dvs maskinskadeförsäkringen ger inte mycket.
Vissa bolag ger 20% efter 5 år och 0 % efter 8 år
Dom som köper bilen efter dig kan tänkas dra av rejält om batteriet är säg 6-7 år gammalt när du säljer bilen.