Köpa eller leasa en Ford Kuga?

Hej!
Vår gamla 07:a börjar tyvärr ge upp. Inser att vi tjänat mycket pengar på att ha den jämfört med en nyare bil, men nu är det dags för något nyare och mer driftsäkert.

Har riktat in oss på Ford Kuga som vi gillade, ligger bra i pris och är relativt bränslesnål. Den säljs ffa som plug in-hybrid, men även som laddningsfri hybrid.

Vi har ett erbjudande om leasing av plug in 18 månader med totalt 2250 mil, service, försäkring och vinterhjul för 4500 kr/mån. Känns som en bra deal, och skatten är låg mtp plug in.

Nu till problemet, vi har inte möjlighet att ladda mer än i undantagsfall hos släktingar osv. Det gör ju att enda vinsten med plug in är den låga skatten. Och den tycks inte dra överdrivet mycket bensin heller.

Alternativet är att köpa en 2-3 år gammal laddningsfri hybrid för 250-300 k. Vi tycker att det finns flera bra erbjudanden även om vi skulle bestämma oss för att köpa. Men i det här fallet behöver vi betala högre skatt och ta värdeminskning samt osäkerhet kring vidareförsäljning. Men vi får en bil som vi slipper ladda med sladd.

På kort sikt så tror jag vi tjänar några hundra kr /mån på att köpa bil, men om vi trivs med den och kan ha den länge så lär vi ju tjäna mer på det de nästkommande åren?

Någon input eller saker att tänka på?

Jag saknar alternativet att köpa en 3 år gammal oelektrifierad bil. Du slipper maulsskatten och behöver inte släpa runt på ett par hundra kilo batterier ni ändå inte kan ladda.

Men, med det sagt - jag hade leasat. Bilmarknaden är väldigt osäker med både skattehöjningar på hybrider och utsläppskrav på tillverkarna som kommer pressa priserna på elbilar.

Jag sitter själv i samma sits, ska sälja av en bil som börjar bli lite för gammal och kommer sedan leasa nästa (fast det blir en elbil för det passar mitt körmönster perfekt).

Kan ni inte köpa en begagnad Tesla? De dyker i värde, men det beror ju på hur mycket ni kör. Att inte kunna ladda blir ju ett problem.

Det man måste tänka på att när man kör pluginhybrid enbart på el, så cyklar man batterierna mycket snabbare. Dessutom så har du två system som kan haverera. De gånger du ska riktigt långt, så är det värt att hyra en bensinbil eller byta bil med grannen.

Jag hatar att märka på ord, men jag tycker just att ekonomiska termer ständigt blir misshandlade både på forum och i journalistiken. Ni har absolut inte tjänat några pengar på er nuvarande bil, förutsatt att ni inte har sålt den för mer än vad ni köpte den för minus alla kostnader ni haft för den under perioden. Däremot har ni kanske sparat pengar kontra andra lösningar ni kunde haft under perioden.

Om ni däremot har varit bekväm att köra en så gammal bil antar jag att beteenden som att se bilen som status eller att finna en särskild glädje i att bilen är av en nyare modell är lågt prioriterat för er? I så fall förstår jag inte varför ni skulle leasa.

Jag tänker att antingen gör ni väl samma resa igen, köper en bil och försöker behålla den i typ 15 år. Ni behöver ju inte heller köpa en ny bil, ni kan ju köpa en som är exempelvis tre år gammal och förmodligen tagit 50 till 60 % av värdeminskningen redan.

7 gillningar

Exakys; Tack för input!
Med tanke på att vi ska flytta inom en snar framtid, så är det nog klokt också för att det eventuellt öppnar upp för hemladdning framöver.
Lycka till med leasingen :slight_smile:

slipbit: Det är också ett alternativ. Känns lite meckigt just med tanke på att vi saknar laddmöjlighet hemma. Dessutom har jag väldigt svårt för allt som har med Tesla att göra. Skulle inte kunna köra en sån med ryggen rak :smiley:

Fallen: Jag hatar att märka ord, men det heter “att märka ord” :wink: Jag förstår vad du menar. Jag menade att vi sparat pengar jämfört med om vi hade haft en nyare bil.

Bra tips att köpa en bil med några år på nacken och därefter försöka äga den länge. Tack!

Kanske lite dumt inför ETS 2 om 1,5 år

Det har du en poäng i.

Vet å andra sidan inte om våra politiker klarar av kritikstormen som kommer drabba dem om regelverket för med sig de bränslepriser som spekulerats om i media, vi får väl se.

Euro Truck Simulator 2

1 gillning

Tack för den infon! Här ingen aning om det. Med nuvarande regering känns det dock osäkert med tanke på deras approach till miljöfrågor? Speciellt med SD som ska säga sitt?
Vet man mer konkret vad ets 2 skulle innebära?

Nej, det blir bara gissningar beroende på många faktorer.

Allt från samma pris idag till 35-50kr/litern.

Ok! Jag är mycket tacksam över den här, för mig, nya informationen. Det påverkar beslutsfattandet och gör ändå att riskerna med att köpa en bensin eller mildhybrid ökar. Tror inte att så många koll på detta i nuläget, och att värdeminskningen på en bensinbil kan bli större än många räknar med.