Radhus 154kvm , 3 Vuxna, 1 barn.
FTX-ventilation.
11 000 kWh på fjärrvärme (uppvärmning/varmvatten)
9000 kWh el (varav 3500kWh Spabad, ~2500kWh uthyrningsdel)
-8500 kWh egenprod. Solceller.
Radhus 154kvm , 3 Vuxna, 1 barn.
FTX-ventilation.
11 000 kWh på fjärrvärme (uppvärmning/varmvatten)
9000 kWh el (varav 3500kWh Spabad, ~2500kWh uthyrningsdel)
-8500 kWh egenprod. Solceller.
Radhus 130 m2, 4 pers
September: 382 kWh
per 15 okt: 226 kWh så blir väl ca 450 kWh den här månaden
Detta att jämföras med 1579 kWh (!) i okt förra året innan vi bytte från gammal elpanna till ny luft/vatten värmepump…
Vi hade ett radhus från 1960 talet med krypgrund. Det var inget stort projekt att gräva sig ned under och täcka marken som var lerjord med fuktspärr i form av plastfolie och ta bort alla gamla träbitar mm som lämnats kvar vid bygget. Det fick ner luftfuktigheten där kraftigt under perioder där den tidigare legat högt… Verkar mer ekonomisk än en krypgrundstork. Om man väljer att ha en hygrostatstyrd borde den dra mycket mindre el med fuktspärr.
September ca 1000kwh, oktober ser ut att landa på 13-1400 kWh.
Gammalt timmerhus, så det är lite som det är med isoleringen. Har gjort en del åtgärder dock.
Familj med 3 barn, elbil som står för ungefär 350kwh i månaden.
Värmer med luft/luft, braskamin och elelement, även om de sistnämnda så lite så möjligt.
Förra året låg de 2 månaderna på 1300 respektive 1900, utan elbil, så vi har klart fått ner förbrukningen.
Men november landar nog in på 2000kwh, och december 2500-3000. Satte precis in en ny luftvärmepump, (den gamla är sen 2003, men den får sitta kvar sålänge den funkar.) så vi får se hur mycket det gör. Förra året hade vi väldigt hög förbrukning i just december, hoppas på väsentligt lägre i år.
Oktober: 1151 kWh
September 238 kWh och oktober 279 kWh.
SE4, 86 m2, markplan. Mekanisk ventilation, direktverkande el som värmekälla. Har mellan 16-19 grader inomhus beroende på vilken tid på dygnet. Gissar att jag snart måste dra på värmen.
1072 kWh för oktober
618 kWh för oktober. Äldre hus i norra Götaland på 70 m2 + 50 m2 källare som värms med luft-vattenvärmepump.
Har bara bott här i två månader så har inte koll på årsförbrukning. Fanns inte heller någon energideklaration gjord vid köpet. Någon som har statistik på normal fördelning av elförbrukning per månad? Har letat men inte riktigt hittat någon bra. Finns många beräkningar kring elförbrukning årsvis men medparten förbrukas ju vintertid så det så oktober x12 blir utgör knappast en bra prognos.
Hör med nätägaren, jag bad EON om föregående ägares förbrukning på månadsnivå. De förbrukade ca 1700 förra oktober så vi har ju minskat jämfört det ganska mkt.
Tack, tyvärr hade den tidigare ägaren huset som fritidshus så det har i princip stått tomt i ett par år. Typiskt att det s.k högkostnadsskyddet baseras på senaste årets förbrukning 
Du kommer nog att både dubbla och 3-dubbla det för om det blir kallt i vinter. Räkna högt och budgetera för det, så blir det bonus om det inte blir så mycket.
Jag hoppas vi kan landa på 2500 i December (hade 1300 i oktober).
Se tidigare inlägg gällande förutsättningarna
Fick ihop 420 kWh i oktober. Ner från 760 kWh förra året. Har dragit ner värmen och solceller är installerat sedan ifjol. Solen gav mig ca 100 kWh in i huset i oktober… (har varit ovanligt molnigt här i södra Svealand de senaste veckorna).
Hus ca 170 kvm.
November: 1645 kWh
November:
728 kWh köpta
228 kWh producerade (ca 200 har jag nog använt själv)
totalt: ca 930 kWh förbrukade
Det är f ö närmast identiskt med föregående år.
November.
715 kwh köpt
136 kwh prod.
Total förbrukning 792 kwh
Halva månaden va de snö på panelerna …
Nästan 300 kwh mindre i år mot förra året… Berodde på att ett tillbygge på sidobyggnaden hade en värmefläkt igång…
Fast den senaste månaden har vi haft igång 3 st luft luft värmepumpar igång i sidobyggnaderna…
November: 1 228 kWh
Landade på 1593 kWh i november. Minskar mot föregående ägare och förra året med 33%. Främst har vi dragit ned värmen en del.
1 person, ca 65 kvm lägenhet, “vanliga” element. Använder i genomsnitt 66 kwh/månad.
Galet! Det är alltså ca 50 W i snitt. Måste vara något slags rekord.
Jag bor i lägenhet. Har ett supereffektivt kylskåp och släcker alla lampor när jag inte är hemma. Det enda som står på är då kylskåp, router och en strömsnål Raspberry Pi 4. Min förbrukning när jag inte är hemma är 1,2 kWh/dag = 36 kWh/månad. När jag är hemma blir det ca 2-3 ggr så mycket per dag (matlagning, diskmaskin, TV och LED-lampor). Fakturasnittet ligger på 78 kWh/månad. Nu blir jag väldigt sugen på att hitta vad jag har igång som slukar sådana massiva mängder el.
1 418 kWh i november 2022. Avser hus på ca 360 kvm uppvärmd yta i SE3. Tycker det är helt okej med tanke på storleken. Håller 18-20 grader inomhus (inställt på 19). 2 vuxna och 2 små barn så tvättmaskin och badkar nyttjas ofta och mycket.