Elektricitet: Hur många kWh / mån förbrukar ni?

Ja det lät ju verkligen bra! Vad har ni för uppvärmning?

Bergvärme som sprids genom vattenburen golvvärme.

1 gillning

Han bor kanske granne med den där andre forummedlemmen som fick fel elmätare avläst? :wink: @Markus16 betalar istället för elen i en övernattningslägenhet utan kokvrå.

5 gillningar

60-tals tegelvilla 120kvm plus källare. Två vuxna plus två småbarn. Jag är föräldraledig just nu så tvn går mycket på dagarna. Tvättmaskinen och diskmaskin går några gånger i veckan. Vedeldat.

Såhär såg mitt november ut.

3 gillningar

Antal personer i hushållet: 2 vuxna + 1 bebis
Total yta: 170 kvm
Värmekällor: primärt fjärrvärme och få rum med enbart golvvärme.
Elanvändning/dag: 10kWh så 300kWh/månad

Shysst skillnad…

Ja, men 2021 så hade jag igång bergvärmepumpen:)

Bor ni så att ni kan elda så mycket då? Hur mycket ved går det åt? :slight_smile:

FÖr det där förklarar ju en hel del också.

Nov: 1183 kWh, -40% mot förra året (1966 kWh). 2 vuxna, 175kvm gammalt timmerhus från 1876 med kakelugn och kamin men jag avvaktar med vedeldningen tills det blir kallare…

Jag tycker inte att vi ska gunga båten i onödan här :eyes:

Jag kan tillägga att jag ofta är bortrest på helgerna, så lite mindre matlagning. Tvn, ljudanläggning och Apple TV drar 55 W. Har en laptop som är väldigt strömsnål.

1 gillning

Ja, vi bor i ett villaområde men ändå ganska glest med hus. Man får ju göra vad man kan för att elda snyggt så att säga. Mängden ved är jag inte riktigt klar över men gissar på 20-25 kubik.

I somras eldade jag ingenting, då fick bergvärmen stå för varmvatten.

1 gillning

Vet inte ifall jag svarat på denna tidigare. Satt idag med alla fakturor för året på elen. Där står användningen.

Villa
2personer
Direktvärmande el, som dock inte används för uppvärmning. Samt kamin som är enda värmekällan,
Totalt ca4800kwh för 2022.

Över ett år är det ca 458 kWh/månad.

I år:

Augusti 1000
September 1000
Oktober 1300
November 1600
December bedömt 2500-3000

Avsevärt bättre än förra året, ca 30% lägre.

Gammalt timmerhus ifrån 1875, 135 kvm kör i huvudsak luftvärmepump, men behövs lite element också, samt stödeldar i vedkamin när det behövs.

Familj med 3 barn plus elbil.

2 gillningar

Med lite oflyt höjs hyran och jag tänker att ingen kommer undan elpriserna nu.

Ja, hyran lär absolut höjas. Likaså höjdes elnätsavgiften nyligen. Men är rätt bekväm ändå.

2 gillningar

Ca 17000 kwh årligen med rörligt elavtal med 170 kvm och biyta på ca 50 kvm SE4.

1 gillning

För Nov gick vi från 1372 (2021) till 501 (2022) genom att inte vara där. Minskning med 63%

Vi använde iofs lite el i boende utomlands men då behövdes ingen uppvärmning eller AC.

Doin my part… 180kvm, 2 vuxna, 3 barn.

1 gillning

Från Januari 2022- November 2022 förbrukning 1874 kWh.

Villa 95 kvm, luftvärmepump och kamin, elementen används inte överhuvudtaget med tanke på elpriserna.
Eldar i stället så mycket jag kan vilket har sänkt min elförbrukning drastiskt.
Bor själv i huset. Ingen fru eller barn som gör att elen drar iväg :laughing: