Kör vvb på tider när ni inte är hemma eller störs.
Bor i nyproducerad BR, sålde huset (utanför Stockholm) precis innan prisnedgången drog igång och köpte betydligt billigare BR. Var ej pga läget med el och räntor osv. Bara tur.
Bor nu relativt tillfälligt i en fyra med fru och två barn. Hushållselen ligger ganska exakt på 300 kWh/mån.
Vi kommer såklart få betala föreningens höjda kostnader för räntor och uppvärmning genom höjda avgifter. Men borde worst case bli ett par tusen extra (snitt) per månad då vi har bergvärme. Har räknat på föreningens totala elförbrukning för ventilation, uppvärming, varmvatten och belysning och 8 kr/kWh.
Tror inte många som bor i bostadsrätt eller hyresrätt där uppvärmning och varmvatten ingår tänker på att det är de boende som får betala. Annars går föreningen åt helvete. Eller så stänger hyresvärden av all el för att inte gå back, och slänger ut alla. Alternativt konkar.
Och sjukt nog så fick väl inte bostadsrättsföreningar eller hyresvärdar ta del av el-bidraget i vintras? Trots att det påverkar medlemmar (privatpersoner) precis lika mycket i slutändan…
Instämmer, hade kunnat betala min elräkning om jag fått ett par kronor varje gång någon sa ”men det ingår ju i avgiften/hyran” Särskilt den som bor i BRF, vem tänker man står för kalaset liksom ![]()
Förra månaden 194 kwh
114kvm radhus
Luftvärmepump som inte går nu😎
Låga förbrukningen är pga nya Solceller så om 10 månader kan jag tala om vad årsförbrukning hamnar på.
Tidigare har den varierat mellan ca 15,500-17500 kwh totalt
Nu 2 personer i hushållet
Om man skall vara formell minskar inte förbrukningen bara för att ni har egen produktion.
Så skulle man kunna säga
Vi har dragit ner på förbrukningen oavsett eltillförsel.
Tömt spabad etc
Har numera kallt inne på morgonen🥶
När året har gått så får man göra en sammanställning inklusive egen produktion som vi själva förbrukat.
Annars har man inget att jämföra med
Villa 160kvm från 1928 TOTALRENOVERAD 2021.
Uppvärmning 420m jordvärme.
2 vuxna och 1 bebis.
Förbrukkning kallast månad i vintras blev 1072kwh och augusti i år 300kwh.
Hus från 1800-talet
Familj med 2 vuxna och 3 barn
Kombination av direktel, luft-luft och braskamin.
2021 hade vi 31000 kWh, oklart varför då vi hade 26000 året innan. I år går vi mot 24000 trots inköp av elbil som står för ca 4000 kWh på ett år, så ser bättre ut.
Ny luft/luft beställd för att bättre nyttja braskaminen (dvs ventilera ut värmen i resten av huset), så förhoppningsvis minimalt nyttjande av elelementen i år. (behåller den gamla så länge den funkar, är ifrån 2003)
I Augusti låg vi på ca 1000 kwh, med i princip ingen värme på. Det är vad som går till kyl/frys, varmvatten, datorer, matlagning, laddning elbil osv.
Tjena.
Storförbrukare här.
52000kw + 8-12 pallar pellets och ca 10m³ ved/år
Bergvärme pump + pellets panna som spets energi, samt 3st kakelugnar.
1800tals hus på 750m² + 300m² uppvärmda biytor
Takhöjd mellan 3.5-6 meter vilket medför rätt stora luft volymer att värma i en mindre bra isolerad kåk.
2 vuxna + 2 barn fortfarande boende hemma
2st el bilar med ca 2500mil/år/st
Solceller & solvärme beställt med beräknad leverans i mars.
1,5- plansvilla på 108m2+källare från 68 med bergvärme som jag ska byta nästa vecka.
Har solceller. Köpte 175kwh förra månaden.
Hade en egen förbrukning av solel på ca 154kwh
Så 329kwh om jag inte haft solceller.
En vuxen och ett barn i hushållet.
Billigt tips är att köra timer på luftvp 30 minuter värme innan uppstigning på morgonen. Sen håller huset tempen hela dagen hos oss. Så slipper man kylan på morgonen.
Välkommen till forumet! ![]()
Jädrar i havet, den här “tävlingen” lär du vinna och @janbolmeson behöver inte ha ångest mer.
Förstår att det var nå’t ditåt. Det låter som en härlig kåk om man bortser från uppvärmningskostnaderna.
Gött - det lär ju kunna göra nytta. Solceller ftiw!
Brukar göra det redan tidigare höstar.
Har inte kommitså långt ännu.
Kyla drar energi i kroppen. Kanske kan tappa något kilo.
Håller väl ut en stund till.
194 kwh kostade 1000 kr i Augusti
dryga 5 kr kwh
Förra vintern under kalla dagar hade jag ett elelement under köksbordet som jag satt på med telduskontakt via tele när jag vakna då det bara sitter ett element köket som är för litet.
Radhus 140 kvm 2 personer. Bytt ut lite vitvaror, lufttorkar Tvätt o Storkok. Även sett över belysning.
Elförbrukning kommer blir ca 3000 kwh i år och fjärrvärme ca 6000 kwh. Min lägsta förbrukning är runt 2 kwh per dag som då är router, cirkulationspump och ftx i princip. Tror ftx står för en relativt stor del av elen men den sparar lite fjärrvärme istället…
Vi bor i 2våning m. källare stenhus från 1939. Tilläggsisolering 100mm invändigt.
2 år gammal luft/vatten pump.
El bil
2 vuxna 3 barn
220kvm uppvärmnings yta.
Garage/verkstad med kompressor och diverse maskiner .
Vi gör av med ca 19000kwh/år
10000kwh är bara för värme och varmvatten.
Resten är hushållsel och garage el/el bil.
Bilen laddas ca 250-300kwh/månad.
Två vuxna, ett barn.
174kvm.
Bergvärme.
2x jobbar hemma.
413kw i augusti
2 vuxna, två barn, hus från 1830.
Augusti månad 1 000kWh utan någon värme, alls. Vi ligger rätt stabila på 800-1000 varje månad.
Problemet med “Så här mycket gör hushåll av med som eldar” är att man inte räknar med det faktum att många som eldar bor på landet. Egen brunn med tillhörande anläggning, avfuktare i krypgrunden som är en riktig energitjuv. För oss står avfuktaren för 50% av energiförbrukningen 
Har inte testat detta själv, men intressant lösning. Kör du pumpens fläkt på max under de 30 minuterna?
Vi bor i radhus, dock sista huset på längan, 120 kvadratmeter. Gör av med 10 250 kwh/år blri ca 80 850 kwh/månad. Tycke inte det är så mycket men fattar inte hur många andra kommer ner till hälften…
Det jag kan tänka är att vi har barn så blir mycket tvättar, lagar mat varje dag och duschar 5 gånger i veckan var. Jag har på datorn typ hela dagen när jag är hemma. Har värmeluftpump som just nu är avstängd. Har en fläkt i köket som hela tiden är på och är den som ska cirkulera luften. Alla förutom 4 fönster är bytta och dessa fyra läcker rejält tyvärr. Får bli nästa års projekt.