Elektricitet: Hur många kWh / mån förbrukar ni?

11500kWh i snitt per år, de senaste 3 åren vilket ger ett snitt på 958 kWh per månad.
Då har jag jobbat hemifrån sedan början 2020.
Under sommarmånaderna ligger vi på 300-400 kWh.

Hus byggt 1949 i norra delarna av Skåne
2 vuxna och 2 småbarn
170kvm boende yta + 100kvm uppvärmd källare ca 18 grader under vintern.
Bergvärme (Thermia från 2008)
Tomgångsförbrukning 4kWh per dygn = när vi inte är hemma under sommarmånader.

Ungefär 12000 kwh/år. 2 personer. Tegelvilla byggd på 60talet, 1 1/2plan 150kvm + hel källare. Vattenburen golvvärme på entreplan, ingen uppvärming på övre våning då den bara används som förråd, bergvärme plus eldar i kamin dagligen under kalla årstiden.

Fast egentligen behöver man ju inte ha så bråttom. Det borde vara viktigare att se till att det inte rinner vatten där det inte gör någon nytta.

Att Gundeduscha kan bli lite som att stampa plattan i mattan när man kör till jobbet eftersom man har hört att man inte ska köra så mycket bil.

Äldre hus ca 350 kvm i Skåne , uppvärmd pool o spa, 3 personer. Luft/vatten värmepump från 2019. Ca 30000 kwh 2021, gjort en del åtgärder bla sänkt till 21 grader ser ut att hamna runt 26000 kwh i år. Inga solceller o rörligt elpris!

2 gillningar

Välkommen till forumet, även om det ju kunde skett under roligare förhållanden. Men som patreonmedlem antar jag att ni rättat mun efter matsäck och vice versa. Bra sparat hittills! :slight_smile:

3 gillningar

Sisådär 320 kwh/månad.
2 vuxna & 2 små barn, har varit föräldralediga/jobbat hemma till alldeles nyss. Har fjärrvärme och bor i 240 kvm villa (vilket blir ganska irrelevant, vi hade samma elförbrukning i vårt 115 kvm radhus).

Fiskarhedenvillan 1,5-plan om 161 kvm byggt 2015. Frånluftsvärmepump. Trivseleldar en del under vinterhalvåret. 2 barn, 2 vuxna. Dagliga bad och tvättmaskiner. Har mellan 20-24 grader inne. Väldigt nöjd med förbrukningen. :slight_smile:

1 gillning

Enpersonershushåll.
Lägenhet 64 kvm
Fjärrvärme - bara hushållsel.
1700 kWh/år.

Snålar så gott det går (ledlampor, airfryer istället för ugn, släckt i utrymmen jag inte är, samlagar mat - många rätter i ugnen om jag ändå använder den, stänger av prylar, fulla tvättmaskiner, har varken golvvärme eller handdukstork på (har aldrig haft). Jobbar hemifrån några dagar i veckan villket drar upp det hela samt datorn på ca 8 timmar/dag.

“unnar” mig: torktumlare för lakan och handdukar samt luftrenare under pollensäsong. :crazy_face:

2 gillningar

362 kWh i augusti (ingen värme på, men a/c vissa dagar)
Radhus 130m2
Två vuxna, två barn
Förra året totalt 17000kWh med svindyr gammal elpanna. Har nu bytt till luftvattenpump som på en månad ser ut att ha dragit 130kWh för värme o vatten. Hoppas göra en bättre besparing kommande vintern.

1 gillning

Kedjehus 1982, 157 kvm. 2 barn och 2 vuxna hemma.

Direktverkande el med elberedare. Har isolerat lite extra på vinden men bara 30 cm totalt.

Sommarförbrukning tidigare cirka 500 kwh.
Vinter runt 1000 kwh
Tidigare totalförbrukning 8500-11 500 kwh per år. Poolen drar cirka 500 kwh per år av det.

Elberedaren har dragit upp emot 4000 kwh per år upptäckte jag så nu har jag beställt en ny vvb med inbyggd vp som skall spara minst 75% på varmvatten.

Vi värmer sen i våras huset med 2 st luft-luftvp med, stor totaleffekt och kommer köra på timer framöver vilket verkar vara mycket effektivt. Har tilläggsisolerat mer efter sommaren och inköpt snålspolande duschmunstycke…

Räknar med att komma ned till 4000-5000 kwh totalförbrukning utan kamin efter mina senaste investeringar och nya värmestrategier. Arbetar mycket hemifrån.

Har beställt en pelletskamin vilket bör ta ned årsförbrukningen till 3000 kwh framöver utan alltför mycket eldning.

Jag var överraskad hur lätt och roligt det var att komma ned i förbrukning utan stora investeringar. September hittills ligger på 210 kwh. Men som sagt med ny vp-beredare lär siffrorna sjunka massor framöver. Tror vv är roten till extrakostnader i många värmesystem inklusive de med dubbelmantlade beredare I kombination med vp.

Bor i ett nybyggt radhus som är 115 m2 med Nibe F750 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme på våning 1 och radiatorer på ovanvåningen.
Flyttade in i Maj så har endast sommarmånaderna att kolla på, men augusti körde vi mycket nattsvalka + fläktar för att få ner temperaturen så det har varit den månad vi använt som mest hittills.
Vi är 2 i hemmet och jobbar till största del hemifrån, så blir det för dyrt i vinter så blir det att sitta på kontoret varje dag :smile:

Jun: 132 kWh
Juli: 145 kWh
Aug: 210 kWh
Sep: 105 kWh (20:e, och har nu skruvat upp värmen eftersom det varit väldigt kallt senaste veckan)

I augusti förbrukade vi 129 kWh.

Värmen ingår i hyran.

Det låter väldigt riskabelt. Pengar < Legionella.

1 gillning

Enligt FHM bör man ha mint 60 grader:

1 gillning

20-45 grad är optimal tillväxttemperatur. Kanske har @janbolmeson hittat ett sätt att sälja bakterier?

Jag tror att dina föreskrifter främst avser flerbostadshus och stora byggnader som tex sjukhus och de har andra krav och ledningssystem än en villa.

Kör upp vv-tempen till 65C med timer en gång varannan vecka är ett tips som används för villaägare.

Yes, jag har speciellt legionella program som körs var 10 dag. Kör upp den till 60 grader en gång om dagen också när det är billigast el.

1 gillning

Hur man än vänder och vrider på det tror jag en vp-beredare har en mycket hög avkastning och är en bra sak för att få järnkoll på vv-kostnader. Den är dedikerad till vv- produktion och stör inte andra värmesystem nämnvärt.

Tex F110 från Nibe finns med bra garantier och även om den är lite dyr så är man garanterad minimum 20% avkastning per år eller snarare mer beroende på olika faktorer.

Plus, att om man har en annan vp som blandar vv-tillverkning och värmeproduktion kan man höja verkningsgraden på den vp genom att den slipper köra upp tempen till vv och kan fokusera fullt ut på att producera lågvattentemp till värmesystemet vilket höjer dess verkningsgrad och livslängd avsevärt. Win win.

Plus att man kan producera vv på billig taxa med enkel programmering i display.

36kvm lägenhet (BRF), dvs bara hushållsel! Ingen egen tvättmaskin/torktumlare och inte heller diskmaskin. Gasspis istället för elspis!

Cirka 45 kWh i snitt per månad!

5 gillningar

Ja, den var lite dyr.
Men framförallt, idag har jag en knäpptyst vvb som står i husets tvättstuga. Utanför tvättstugan är umgängesyta och ovanför och vägg i vägg är sovrum. Inte jättesugen på att ta in en fet kompressor mitt i boytan.