Elektricitet: Hur många kWh / mån förbrukar ni?

villa 75 m3 1975
2 pers.
Årsförbrukning 2500 Kwh incl varmvatten.
Uppvärmning med ved.

2 personer.
140m2 villa
luft/luft-vämepump

ca 11000kWh/år

2 personer värme varmvatten 100% ved lagar nästan all mat från grunden äter sällan ute , en frånluftsfläkt som alltid är igång 180 m2 villa
Runt 300 kwh i månaden

Bor ensam i en lägenhet på 65m2 från 2020 med bergsvärme och min förbrukning ligger på 375kwh per månad i medeltal. Golvvärmen är igång året runt och AC körs nonstop under sommarmånaderna.

Har planer på att köpa elbil och då kommer nog förbrukningen gå upp några euro per månad. Elpriset blev nyligen höjt till (fortfarande billiga) 0,09euro per kW men jag lider med er som har sämre avtal.

Edit. Äter nästan alltid ute och badar aldrig bastu.

400-450 kwh i hushållsel. Stor villa med två seperata hushåll. 3 vuxna och två barn sammanlagt. Runt 250 kvm boyta och en del biyta. Fjärrvärme som primär uppvärmning, men har också luftvärmepump med 3x innerdel som körs när elen är billig.

Knappt 300 kwh/månad exkl. elpanna och elgolv. Solvärmevvb. 2 vuxna o 3 barn

283 kWh/mån
(snitt, exkl värme, varmvatten o tvättstuga)

Radhus m fjärrvärme, Skåne
2 vuxna, 2 tonåringar

Lagar nästan alltid mat hemma på vardagskvällar och helger.

330 kwh/mån i snitt.
Har fjärrvärme för värme och varmvatten.

Vi är 5 pers. Jag, 3 tonåringar och en 9åring varannan vecka.

Villan byggd 1970, 97 kvm + 35 kvm garage. Västerbotten.

Föebrukningen lär väl sjunka lite framöver då jag börjat ligga borta på jobb varannan vecka. (7 dagar jobb följt av 7 dagar ledigt)

Jag bor själv i hus och har sedan maj snittat på ca 100kwh i månaden. På vintern måste jag köra cirkulationspump och laddkoppel på vedpannan och då tillkommer ca 20kwh i månaden.

För dessa 100kwh ingår i stora drag:

• Ledbelysning
  • Stor kyl i kök
  • Stor frys i källare
  • Matlagning, men äter ju ofta på jobbet så då slipper jag den uppvärmningen, samt så används mikron flitigt
  • Minireningsverket (jag har alltså enskilt avlopp). Denna stör jag mig på. Man hör att den är igång ofta när jag är ute och det gör ont i snålhjärtat
  • Tvättmaskin varannan vecka
  • Diskmaskin varje vecka
  • Router
  • Dator/laptop utan fläkt med stor skärm inkopplad.
  • Laddning av mobil, rakapparat och smågrejer.

Vad gäller varmvatten så duschar jag oftast antingen på jobbet, eller på sommaren badar i en damm jag har på tomten så det är oftast avstängt. Men det händer naturligtvis att jag tänder en brasa bara för varmvattnet eller sätter igång bergvärmepumpen i 45 minuter som också ger varmvatten (uträknat för att räcka till en dusch) och sen stänger av igen.

Ja jag vet att jag är en enstöring som är lite borta i skallen :rofl:. Men jag försöker att inte låta det gå ut över andra! Idag ska jag ha besök så jag eldar i detta nu för första gången för denna säsong. Jag har just nu 15.5 grader men jag tycker det är mycket enklare att ta på sig en extra tröja än att springa upp och ner i källaren och elda.

5 gillningar

I juni/juli/augusti är det 250-350 per månad här inkl allt. Småbarnsfamilj med två barn. Diskmaskinen går varje dag och ganska mycket tvätt, men blir ju ingen värme förutom uppvärmning av varmvatten. Sen har vi induktionsspis och moderna vitvaror.

När jag bodde i ett hus där varmvattnet var uppvärmt med ved hände det ibland att jag bara tog en snabb kalldusch istället för att orka dra igång elden till att få duscha varmt.

4 gillningar

Fan alla här verkar ju förbruka oerhört lite ström …

Parhus 160 kvadrat, två våningar, byggdes 2015
4 barn, 2 vuxna
Värme/vatten Nibe F750, undervåningen värms av vattenburen golvvärme
Snittar på 1000 kWh, totalen utslaget på 12 månader
Elområde 3

2 gillningar

Lägenhet, bor själv. Snittar ca 50 kWh/månad. :slight_smile:

3 gillningar

Lägenhet, 2 vuxna, 196 kwh i augusti

1 gillning

Villa på 170m2 från 2010. 5st i hushållet, Elbil och Spabad. Förbrukar ca 700-800 kWh /mån.
Exklusiv värme och vatten, då jag har fjärrvärme.

:exploding_head: helt crazy. Bra jobbat.

Bor du på Island med gejservärme och kyllåda utanför fönstret? Vevradio istället för TV? :joy:

Bor i parhus, 112 kvm.
Årsförbrukning ca 11000 kWh.
Två personer ( jag och son på 20 år)
Mycket elektronik, brasa ibland när det är kyligt.

Haha ja jag funderade på hur mycket förklaring som krävdes. Jag har dock inte stenkoll på exakt vad som förklarar det, men typ så här: har gasspis så där sparas väl en del, använder ofta mobilen snarare än dator/tv, kör en diskmaskin i veckan, i frysen har jag endast behov av ett fack så har stängt av de övriga (men å andra sidan är det ett gammalt skåp så borde inte vara supereffektivt ändå), hm ja ungefär så. Har router och handdukstork och grejer så inte så att jag valt bort elprylar. Gemensam tvättstuga och värmedebitering så det går ju inte på min el. De månader jag haft som högst förbrukning har jag legat på ca 75 kWh (kanske för att jag då använt mer ugn och dator typ, jag vet inte).

Augusti gick på 133 kwh. Brukar ligga på ca 150-180 kwh/månad. Dinks i 88 m2 lägenhet.

1 gillning