Elektricitet: Hur många kWh / mån förbrukar ni?

Håller fullständigt med om att 250 kwh verkar utopiskt.

Jag hade ca 400 kwh i augusti. Lägg då på varmvatten, diskmaskin, tvättmaskin, dator mm för mina frånvarande 8 dagar för mig och min fru. Hade jag dessutom haft 2 barn…

2 gillningar

Återkommande i många kommentarer verkar vara att det är just kvinnor som är långduschare, är det så, och isåfall varför?
Kan tänka mig att det är vanligare att kvinnor har långt hår som tar lite längre tid att tvätta, men större tiden borde ju gå till schamponerandet och balsamerandet, inte själva ursköljandet där varmvattnet används. Sen tvättar man väl inte håret varje gång man duschar heller?

Vi är ungefär hälften kvinnor/män i vår familj, vi är ganska jämlika i duschtiderna (vad jag uppfattat i alla fall, har inte stått med tidur när andra duschat :wink: )

397 i augusti.
11 114 för 2021.
140 kvm uppvärmt med vp h lite myseldande i vedspis & kakelugn.
2 vuxna som arbetar.
Sent 1800-tal med timmerstomme och spån på vinden men moderna fönster.

Hus byggt 1966 i suterräng.
BOA 149 kvm, BIA 19 kvm + 23 kvm garage och 23 kvm förråd som också har vattenburna radiatorer från bergvärmepumpen. (Ska man räkna då att huset är 149+19 eller 149+19+23+23? Försäkringsbolaget räknar 149+19)
Utanför Göteborg.
Bergvärmepump, nya fönster och dörrar 2016.
556 KWh i augusti.
Hittills i september 375 KWh. (bara bott här sedan augusti)
2 vuxna + en 3,5 åring.
Laddhybrid som mest används på helgerna.

Förra ägarna förbrukade 18- 20 000 KWh per år, dock med 2 vuxna och två nästan vuxna barn.

Villa 1,5 plan, Byggår 2002, 170kvm, Isolerat förråd 12kvm (10gr vintertid), Frånluftsvärmepump NIBE F370, Krypgrundsavfuktare, Skånes kust, 3-4 personer.
När vi är bortresta sommartid drar huset styvt 400 kWh/månad. När vi är hemma ca 750 kWh/mån i medeltal senaste åren. Toppnotering sedan sommaren 2018 är januari 2021 med 2060 kWh.
Årsförbrukning varierat 13800 - 15400 kWh åren 2019-2021.

Såhär säger förresten Greenely om vårt hushåll för augusti.

Iaf min fru tycker det är avkopplande med att ta en lång dusch medans jag vill ha det snabbt avklarat.

Augusti
443Kwh (12k-13k / år)
140m2, 1plan, 2000
Vattenburen golvvärme
Frånluftsvärmepump

Samma här, enda gången jag kan tycka det är skönt att långduscha varmt är om jag vart ute och cyklat i snöslask i flera timmar och är genomfrusen in till benmärgen.

Villa 130 kvm med bergvärme i SE4. Två personer. 9000 kWh senaste 12 månaderna. 440 kWh i augusti.

Bytt ut vår 25+ år gamla bergvärmepump för någon vecka sedan så ska bli spännande att se var september landar. Låg på 550 kWh förra året. Kan se att vi förbrukar 3-6 kwH mindre per dag redan nu jämfört med förra året, så under 500 borde inte vara omöjligt!

Villa i SE4, 165m2, byggd ca 1850 men tilläggsisolerad under åren. Bergvärme. 2 vuxna och 2 små barn. En som arbetar hemifrån och en som är föräldraledig. Ingen elbil. Utöver kyl och frys finns två äldre frysboxar som drar en hel del ström.

9500kWh/år, “sommarförbrukning” (när det inte finns något värmebehov) på 500-550kWh/månad.

Villa ca 3x60kvm Stockholm. (Byggd 1932 men tilläggsisolerad osv)

4 personer normalt. (Tre duschglada och sen jag som är snabb :crazy_face:)

Bergvärme, pool, spabad, elbil, avfuktare, elgolv två mindre toaletter.

2300kWh/mån i snitt =28000kWh/år :flushed:

Augusti -22, 3 personer, ej värme i pool, elpatron för varmvatten = 1752kWh.

Förändring på G! :hugs:

Båda döttrarna har nu flyttat hemifrån. Precis beställt en 3-fasenergimätare till SPA-badet, bytt bergvärmepumpen, stängt av elgolven, satt timer på div fläktar/cirkulationspumpar, sänkt värmen lite inne, sänkt värmen på SPA-badet, poolen stängs ner tidigare, beställt hem 5kbm ved.

Tidigare borde det sett ut ungefär så här:

Elbil ca 3700kWh/år
Pool ca 4500kWh/år
Spabad ca 3500kWh/år
Avfuktare ca 500kWh/år
Div cirkulationspumpar/fläktar 300kWh/år
Elgolv toaletter 500kWh/år.
Husvärme, hushållsel, varmvatten =15000kWh/år

Så ska bli spännande se vad det blir närmaste året. Hoppas kunna få ned det mot 24000kWh/år.

1 gillning

223 kwh i augusti. :v:

Vi är två vuxna och ett småbarn.
Bor i ett parhus utanför Uppsala på 137kvm och byggt i år.
Vi har frånluftsvärmepump.

Detta inkluderar allt, frun jobbar hemma någon dag i veckan och jag är föräldraledig med dottern så vi skulle nog spara en del el om vi båda jobbade på kontor 100%.

titta på att komplettera med en Luft Luft värmepump. Frånluftsvärmepumpar kan inte täcka husets effektbehov när det är kallt ute, och därför går elpatronen mycket under december-feb även längs Skånes kust. Krypgrundsavfuktare är också en energitjuv. Fuktisolera ordentligt mot marken så kanske den behöver jobba mindre.

1 gillning

Pool och SPA verkar kunna bli dyr lyx framöver.

1 gillning

För vår del är det nog mycket att vi bor i ett nytt radhus (färdigt 2020).

Har en Nibe F750 där jag ändrat inställningarna enligt: Nibe F750 Optimeringsguide - Nibe - Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

Kör diskmaskinen 2-3 gånger per vecka, eco dessa dagar. Cirka 4 tvättar kläder per vecka. Lagar mat 3-4 kvällar i veckan. Ingen som jobbar hemma. Ungefär 15 duschar i veckan +1-2 bad.

Spontant tror jag det där är en förlegad siffra, med för stor inviktad andel utdaterad byggteknik och uppvärmning… (?)

120m2 enplanshus -2018

Vattenburen golvvärme med frånluftsvärmepump

1 vuxen + 2st 6 åringar varannan vecka.

5300 kwh 2021

Spännande för att differensen på augusti ligger ofta utan värmelösningen.

Men då ser jag var det skiljer.

• Vi är 4 personer som här hemma i princip dygnet runt (jobbar hemma och barnen är kort tid på skola/förskola)
  • Diskmaskinen körs varje dag
  • Flera tvättar varje vecka (träning + barnen + etc)
  • Förmodligen fler duschar i veckan
  • Vi kör en avfuktare då och då i källaren
  • Kontorsplats hemma som ändå lägger på ca 100 kWh
  • Matlagning varje dag hemma - både lunch och middag.
  • Barn som kör TV och lamport m.m. lite ostrategiskt. :slight_smile:

Tack!

1 gillning

Ja, det fanns i huset vi flyttade till för två år sedan. Inget vi skulle ha valt att installera själv. Dock bestämde vi att när de nu “finns” så ska vi ändå njuta av de eftersom vi bara planerat att bo här ett par år. MEN med dagens elpriser så blir det nog att försöka styra de effektivare och även fundera på hur lång badsäsongen ska vara.

Många siffror här känns verkligen som outliers.

Vi har fjärrvärme, så elen är huvudsakligen “vanliga” saker. Vi har elbil, men den räknar Tibber snällt bort i sammanställningen.

Vi ligger aldrig under 400 kWh på en månad. Förvisso en familj på 4 med två barn, så relativt mycket tvättande och matlagande.

På helåret är vi uppe i 10.000 kWh - men då står väl bilen för kanske 3.000 av dem.

Att ligga under 5000, dvs snitta 400 kWh per månad känns lågt för en standardbostad.

450-480 kWh per månad. Vi är två i hushållet och har ingen uppvärmning igång just nu, förutom golvvärme i badrummet. Om vi optimerar allt kan vi klara ca 250-300 kWh per månad, men det hade inte varit någon rolig månad (dvs mindre tv-tittande på kvällarna, färre duschar och energisnål matlagning).