210m2 100 år gammalt hus med 2-glasfönster och 4 pers i hushållet. Inga direkta anpassningar jmf. föregående år, men har aldrig slösat i onödan heller. December landade på 1693kWh. 6400kr till vattenfall och 1482kr till nätbolaget, dvs totalt 7882kr eller 4,66kr/kwh (huja).
Oj, det lät verkligen inte farligt. Vi har liknande storlek på husen och värmer med bergvärme.
Ert trähus (gissar jag med tanke på åldern) med tvåglas osv drog bara marginellt mer än vårt stenhus som har gjort ganska stora anpassningar.
När jag läste din första mening tänkte jag ”detta låter dyrt”. Jag kanske har övertro på vad vår tilläggsisolering (vinden, inte fasad), nya fönster etc gör i nytta.
Vi satte in bergvärme, isolerade, bytte fönster osv på bara ca 18 månader. Så har inte kunnat utvärdera åtgärderna inviduellt.
Fipplade med värmekurvan på Nibe frånluftsvärmepumpen när det var kallt i början av dec och noterade att dagliga förbrukningen hoppade upp från 30-40 kWh till det dubbla. Hade kunnat vara lägre annars.
Hade flyt att binda priset hösten 2021 på 66 öre/kWh (stod i valet mellan det å timpris…) och notan landade på 2272:- för december (inkl nätavgift).
Stämmer att det är trähus. Men största anledningen till att det inte blev mer är nog att bvpn inte behövde något eltillskott i dec. Ner till ca. - 15 klarar den att värma ändå, och det var väl något sådant det var som kallast.
SE4, 196 m2 1½-plansvilla från 1975.
LVP med dubbla inomhusenheter (samt oljefyllda elradiatorer som inte används).
881 kWh förbrukade (1094 december 2021).
Fast avgift 20,00 kr
Snittpris 881 kWh x 274,16 öre/kWh = 2 414,76 kr
Summa exkl moms 2 434,76 kr
Moms (25%) 608,68 kr
Nätavgifter och så’nt skräp från min nätägare (iofs fr 1/1, men ändå): 989 kr
totalt: 3404 kr
Trots uselt väder har jag också sålt:
124,45 kWh x -367,35 öre/kWh = -457,17 kr och ca 21 kr i mikroproduktionsersättning från nätägaren = -478 kr
Totalt (sedan mars) ligger jag fortfarande på -12000 kronor hos elbolaget. Så går det inte käpprätt utför borde jag klara mig till solen börjar ge plussiffror igen.
SE3 1550kr i elnät och 6850kr rörligt timpris från Fortum.
Hade räknat med 10’ så är ändå hyfsat nöjd!
Dåligt isolerade väggar & tak från 1920/1995.
Isolering mot marken är typ obefintlig
2,5 - vånings trähus på 95kvm.
Luftvärmepump från 2021, några olje-element som stödvärme när det varit alltför kallt utomhus.
Diskar och tvättar alltid på natten.
Ingen elbil.
Vi har 18-19 grader inne men med kaminen igång blir det snabbt behagligare
SE3 Göteborgsområdet, Ellevio och Borås elhandel, rörligt pris.
Sutterängshus byggt 1988 med frånluftsvärmepump, 160 kvm lågenergihus Gullringshus GLE65 (fritt ur minnet), 30 kvm garage direktel. December 2022 elkostnad 5 889 kr för 1 247 kwh (2021 1 976 kwh) + ca 1 000 kr för ved.
Totalkostnad 4.72 kr/kwh, tack kloka beslutsfattare i riksdag och hos Vattenfall för den elkostnaden
Vedeldningen var bra för min privatekonomi men…
En miljödieselbil och en hybridbil (Toyota Yaris)
Nu är jag helt övertygad om att jag måste justera värmekurvan. Har inte brytt mig tidigare för det var ju härligt med lite mer värme inne när det är kallt ute. Men med dagens elpriser är det inte lika härligt .
Fast förstår inte varför, elförbrukningen kan man kolla hos sin leverantör (om man inte har den i en app) och priset för december (om man har rörligt då) har varit känt sen månadsskiftet, sen är det bara att räkna, så har man varit orolig är det ju bara att kolla direkt.
Läser på flera ställen att folk sänker temperaturen i varmvattenberedaren.
Vet ni hur farligt det är egentligen?
Det kan vara direkt livsfarligt att sänka temperaturen i varmvattenberedaren under 60 grader.
Då kan legionellabakterien växa till och orsaka legionärssjuka, som är förädisk eftersom symptomen liknar en vanlig förkylning.
Jag skulle aldrig sänka temperaturen i varmvatten beredaren.
Vet inte hur många som vet om detta men ville upplysa er om detta.