Jag gör en försiktig bedömning, dvs grov gissning att förtida avveckling av kärnkraft utan ersättningskraft + dålig uppstart av Ringhals 4 står för 1/3-1/2 av den prisskillnad vi ser nu jämfört med 2021 års priser, sett över snittet.
Putin kan vi inte rösta på. MP kan vi välja att ge foten i baken tills de tänkt om.
Nu behöver vi skälla på regeringen så SVK fortsätter planera för anslutning av dyr havsbaserad vindkraft. Och ge Vattenfall i uppdrag att ersätta befintlig kärnkraft.
Annars har vi denna tråden 2038 också.
6996 kr blev det för 1397 kWh.
Lustigt hur en och en halv vecka kallt väder kan totalhaverera, men ljuset brinner i två ändar.
Kallt väder får priset att dra iväg och förbrukningen ökar.
Januari ser ok ut i SE4 än så länge, och 10 dygbs ger rätt kasst vinterväder vilket innebär lägre priser. DMI förutspår ev kallare februari men inte hela tiden.
Vi bor första året så vet inte riktigt, räknar jag med samma förändringar som föregående ägare hade mellan december och januari så minskar vi något i januari. Vi har sänkt temperaturen ytterligare med i slutet av december så det ger förhoppningsvis lite skillnad med.
Tråkig läsning för min del. Vi har precis samma förutsättningar och din årsförbrukning ligger högre än vår (ca 15.500 kWh) men vår dec faktura var högre och landade på 11.900 kr!
Du gjorde mer rätt än jag i december. Misstänker att vår värmekurva borde justeras. Den brasssar nog på lite extra när temp sjunker.
Vet inte om vi verkligen gjorde något mer än eldade i kamin också, men det är väldigt beroende på vädret… vi hade en vecka med riktigt kallt väder, då gick kaminen hela dagarna (både på nedanvåningen och ovanvåningen) så det borde läggas till någon m3 ved också för att få total energikostnad. Det är dock ved från vår egna tomt så vi har inte köpt in den iaf, det känns som en liten tröst iaf!
SE3 enplansvilla från 1978 170m2. Ersatte elpannan med bvp november månad. 800kw för december
då är sambon hemma med minstingen. Räkning hamnar på runt 3600 med allt. Rörligt elpris.
Det är väl ganska enkelt att räkna på, en laddning i kakelugnen är väl omkring 5-10kg, ett kilo ved ger ungefär 4kWh, och om man räknar på en effektivet på 90% blir det 36-72kWh per dag.
Jag vet inte hur mycket ved det går åt men principen är två små brasor per dygn. “Eldaren” gissar att det går åt ca 2 kg per brasa. Det är en kakelugn från början av förra seklet men uppmurad för 20 år sedan på gammalt vis med lera och krita i kakelfogarna.
Jag har dock svårt att tro på en effektivitet på 90%. Förmodligen är den markant lägre. En hel del av energin i en kamin ”försvinner” i form av varma gaser via skorstenen.
I en googling hittade jag siffror på 60-75% effektivitet.
Nu var det ju en kakelugn och inte en kamin det var frågan om, men det är möjligt att 90% är optimistiskt.
Men siffror som jag hittar verkar det ligga mellan 80-90%
Jag har sett uppgifter på minst 80% verkningsgrad. Rökgastemp 120°. Men jag vet inte, det beror säkert mycket på hur man eldar. Inte för stora brasor och låta dem brinna ut varje gång. Blir kakelugnen “för” varm kyls rökgaserna inte lika mycket och verkningsgraden försämras.
Ja, som nybliven ägare av en (nåja, höljet är av plåt istället för kakel som sig bör i en finsk 50-talskåk, men innandömet är murat enligt samma princip), har jag fått lära mig konstens regler.
Är man inte medveten om dem är det nog lätt att göra fel, när värmen från den först börjar komma ett par timmar efter att brasan slocknat.
Har snålat med varmvattenberedaren och innertemperaturs i år.
December slutade på 5 600kr inkl moms men exkl nätavgift.
Elbolaget skyldig mig 12 000kr efter december fakturan drogs, så ska nog klara hela vintern om det inte blir mycket värre än december i januari och februari.
Bor i enplansvilla från ’64 på 200 kvm + 30kvm varmgarage i höjd med GBG, bergvärme, och mycket smart styrning för både värme och varmvatten. Har ca 19 grader inne på vintern, och kyler hela huset sommartid till ca 22 grader med frikyrka.
Förbrukar drygt 15 000 kWh per år, i en familj på två vuxna och två småbarn, ca 3500 av dessa kWh är laddning av elbil, så huset drar knappt 12 000 kWh per år.
Solceller med effekt på 17 000 kW, producerar 17-19 000 kWh per år
Har genom året satsat ganska mycket på energioptimering hemma. Så som tilläggsisolering av vind, nya välisolerade fönster, bergvärme/frikyla, täta bra dörrar etc. Ångrar jag inte löste någon värmeåtervinning på friskluftventilerna vi gjorde i samband med fönsterbytena. Men osäker på om det skulle lönat sig, ganska dyrt och huset är redan väldigt snålt.