Elräkning december 2022 för villaägare

Men då har de ju inte samma utgångsituation som du, eller?
Eller menar du att de köpt dyrare boenden än dig?
Annars blir uttalandet lite som: “Måste vara svettigt att vara fattig”

Lika dyrt i norra sverige nu…

Då jag träffat på väldigt få 30-40 åringar med nyköpt villa som även sitter med betydande del i cash.

Nä exakt de har de ju inte.

Aa många har ju köpt sina bostäder med lån så då har man ju lite högre risk generellt för svängningar på marknaden men kan bli tvärtom också väldigt positivt om priserna stiger men en risk är det ändå.

Jag valde som sagt att köpa en billigare bostad för ett par år sedan även om jag kunde köpa något som var 4x dyrare så kände jag att tryggheten att sitta på andra tillgångar och diversifiera mig vägde tyngre än att ha en dyrare bostad.

Avstyckad gård SE4. 115 kvadratmeter boningshus. Ny luft/vattenpump, tilläggsisolerat vinden och eldar :fire: nästan dagligen i eldstad
Ca 8000 kr landar December på.

2 gillningar

Jag menade varför du tror att man har hög lön om man har hög elräkning?

Min uppfattning är att det snarare är tvärtom, att de med lägre löner som köpt billigare äldre hus är de som drabbas mest av de höga elräkningarna, medans högavlönade har modernare hus med bättre energilösningar.

1 gillning

Instämmer!
Låt tråden hålla sig till ämnet nu.

1 gillning

Oj det var en smart synvinkel den har jag ej tänkt på :)!

Men brukar ej dom äldre husen vara det som är dyrt annars?
Eller där jag bor i Stockholm så kostar ofta äldre hus ganska mycket då de ofta har de bättre lägena medans nya par med sämre ekonomi köper nya hus en bit utanför stan.

Men beror väll lite på vart i landet man kollar :slight_smile:

Souterrängvilla om 144 m² med 16A, byggt 2018 i Jönköpings län (SE3). Vi är fyra stycken i familjen samt en hund. Uppvärmning består av frånluftsvärmepump med vattenburen golvvärme och FTX samt luft-/luftvärmepump.

Total förbrukning dec 2022: 1 078 kWh
Kostnad elhandel: 3 723 kr (Tibber)
Kostnad elnät: 1 209 kr (Eon)
Kostnad totalt: 4 932 kr

2 gillningar

Decemberräkningen damp ner för oss med, inklusive allt omräknat i kronor: 7136 kr
Inte svettig alls på grund av hur kallt vi har det för att hålla den nere på den här nivån :sweat_smile:

7 gillningar

SE3
Örebro
El, 2520kr inklusive allt.
Fjärrvärme, 2132kr inklusive allt.
Villa, 135kvm, 2 plan.

Generellt är det billigare hus ute på landet, och äldre hus kostar mindre.

Men i storstäder kan jag tänka mig att gamla hus i centrum är dyra.

Men vi släpper det, som påpekats är det utanför trådens ämne.

1 gillning

2100 (enligt sambon som är ansvarig för räkningar kopplade till drift av hus)
SE3
Lite mindre hus med bergvärmepump, värmen också avstängd i sovrummet. 21 grader inomhus.

Vi har ändå inte gjort några förändringar. Jag frågade sambon i höstas om jag/vi skulle ändra någon vana för att få ned räkningen, sambon tyckte att vi levde rätt energisnålt redan och kunde fortsätta som tidigare.

1 gillning

Allt landar på 4800 kr för 3389 kWh i SE2. Ungefär som förra året. Tyvärr var december sista månaden med bundet avtal. Nu väntar vi saftigare faktura för januari.

Har bara fått fakturan från Tibber än så länge, tyckte inte det blev så farligt som det pratats om.
Villa på 240kvm
Och garage på 100 kvm som är ställt på 7 grader varmt men värmer upp ganska ofta.
Bergvärme och vattenburen golvvärme.
1332kWh
4102:-

Installerade solpaneler i mitten av augusti så det här är första fakturan sedan dess som vi behöver betala :slight_smile:

3 gillningar

Ca 7000 kr (varav ca 1500 för elnätet). SE4, 1750 kWh inklusive elbil. Direktverkande el och luftvärmepump.

Uppvärmning fjärrvärmebioenergi 2418:-Fast kwh pris som de ändrar max en gång /år. +El 1501:- .
Se 3. Villa 125kwm. Ligger aldrig över 18 grader. Ligger normalt ~16.0- 17.5°

Räknade ihop elräkningen för hela 2022 å den hamnade allt som allt på 397 kr… Å räknar med elstödet som kommer i februari på 3.342 kr så blir de 2.945 kr till godå till nästa räkning som kommer i början på april…

8000kr. Väldigt nöjd. Vi snålade i December för att vi visste att det skulle bli blodigt. Hade avsatt 15000kr i budget.

2 gillningar

Fastighet på 300 kvm. Tre i familjen 100 kvm används i verksamhet.
Tibber december 2213 Skr Ink Skatter och avgifter.