~150kvm byggt 1904, SE3 (Stockholm) tilläggsisolerat utvändigt och på vind och relativt moderna fönster. Bergvärme jag försökt justera kurvan på under sista veckorna. ~19-20c inomhus under December, eldning i kakelugn på kallaste dagarna.
Oj det var billigt min landade på 270 riksdaler bor i bostadsrätt och trodde det ej gick att få billigare än mig
Vissa här i tråden betalar mer i el än vad mina totala utgifter är per månad vilket är ca 8k
Kag antar dock att de med höga elräkningar har i de flesta fall ganska bra löner
Vi är nog många som såg krigsutbrottet som ett tecken att binda.
Band samma morgon som invasionen i 3 år på 60öre/kwh i SE3, insåg att energimarknaden var förändrad en lång tid framöver och att vi inte har någon annan värmekälla än el samt även elbil.
Landade på 2612:- i december inklusive nät och allt för 1500kwh, sjukt hur mycket vattenfall ska ha för själva anslutningen och överföringen…
1565 totalt för elen och 316 kWh, klart dyraste totalt per kWh hittills med 4,95 kr/kWh.
Har slarvat lite med sparandet på elen under julen så det blev inget ATL denna månad (300 kWh i november)
Å andra sidan blev mina totala driftskostnader med el, fjärrvärme, vatten och sophämtning bara 80% av motsvarande under december förra året pga sänkt inomhustemperatur och halverad elförbrukning.
Man kan säga att tidigare har svensk elproduktion fungerat med marknaden eller trots marknaden eftersom man nästan alltid haft ett effektöverskott. Huruvida man har energiöverskott eller inte på årsbasis har mindre påverkan på priserna, det är effekttillgången som spelar roll. Tidigare har man kunnat maxa utflödet i exportkablarna och då kan Sverige behålla sina låga elpriser eftersom det fortfarande är effektöverskott i Sverige.
Efter nedläggningen av de senaste reaktorerna med S/MP i spetsen så har man inte längre kunnat säkra effektöverskott och då får man in de höga priserna från södra Europa. Kriget i Ukraina och nedläggningen av reaktorer i Tyskland har försämrat läget men grundproblemet är att vi tappat elproduktion i södra Sverige efter nedläggningen av reaktorer, så att vi fått effektbrist. Hade vi behållt produktionen av effekt från samtliga kärnreaktorer så hade vi antagligen med få undantag kunnat behålla de låga priserna TROTS kriget i Ukraina och nedläggningen av reaktorer i Tyskland, även under kalla vintermånader när det inte blåser. Lösningen på problemet är inte att bygga ut med mer väderberoende elproduktion utan med mer planerbar elproduktion - dvs kärnkraft.
Nu är jag inte jättepåläst men var inte nedläggning av kärnkraften redan bestämd iom omröstningen på 80-talet? Och det var väldigt tyst från M/KD/L/SD om kärnkraften tills det gick att vinna enkla politiska poäng.
Det var inte en beslutande, utan en rådgivande folkomröstning, men likväl har marknaden misslyckats. Svensk framgång har varit blandekonomi. Jag menar att Maud Olofsson själv är ett lika starkt bidragande fiasko för vanliga familjer som hela mp. Men nu lämnar vi visst ämnet. Jag är inte på forumet för att diskutera politik, men får dumheter stå oemotsagda blir det sanningar.
Hade vi inte varit medlemmar i EU hade vi kunnat reglera så att enbart överskottet såldes och således behållit betydligt lägre priser i riket. Nu tycker ju jag att detta är ett pris värt att betala för att solidariskt stå upp mot Putin. Men mp är en piss i havet. Dom är en irriterande fluga på väggen och inte stora stygga björnen.
Vi lyckades skära ner elkonsumtionen med 30%. Till priset av tonåringar som tycker att vi är såååå tjatiga. Hamnade ändå på 10500kr. Sjukt mycket pengar som ska ut…
Något säger mig ett de flesta med stora bolån knappast sitter med en betydande hög med cash
Men det är klart vissa på detta forum verkar ju göra liknande men tror om man kollar procentuellt där ute så ser det nog ganska mörkt ut.
Men visst gör man det då känns det väll säkert bra men tror som sagt att de är få tyvärr…
Nu vet jag ej vilka kretsar du rör dig bland men alla jag pratat med som köpt bostad (medelklass) senaste åren har i princip tömt sina fickor för att köpa sin bostad och sitter inte med en betydande del på kontot.