Elräkning december 2022 för villaägare

Blev 6900 kr inkl allt för december för 1500 kWh. Rörligt pris i SE3, villa på totalt 120 m2. I mitten på månaden så det rörliga priset betydligt högre och förbrukningen närmade sig 100 kWh/dygn när det var som kallast. Då såg det ut att nästan blir tre gånger så mycket för oss så mot bakgrund av det är jag glatt överraskad. Jämfört med vad som varit normalt innan 2021 är det naturligtvis alldeles för mycket. Som tur var har vi snålat på det mesta under hösten och sparat undan en summa som kan användas nu men jag lider med de som har små eller inga marginaler.

Flyttade under sommaren 2022 från hyresrätt till villa när vi efter ca ett års sökande till slut vann en budgivning. Kan konstatera att det hade gjort flera tiotusenlappar om året om vi kunnat binda el och räntor till 2021 års priser. Så kan man naturligtvis inte tänka och det kommer komma ikapp alla till slut, men ändå, det finns roligare saker att lägga pengar på.

1 gillning

Elpriserna gick upp redan i slutet 2021 då hade kollegerna 10000 kr elräkning för December, kriget startade i slutet på februari 2022,

1 gillning

Nu blev den ovanligt låg(enbrat nätavgifter) på grund av att just inför denna månads fakturering har jag åberopat min rätt till det pristak som tecknads för ett år sedan.

Ett tips till de som har ett avtal med pristak eller inte är helt säkra på vilken typ av elavtal ni har, kolla om ni har pristak som ni kan casha in. Åtminstone hos min elleverantör är det upp till kunden att åberopa detta efter avtalad period för pristaket, vilket är lätt att glömma.

Så totalt för 2022 har du gått plus då? Med eller utan elstöd?

Se2 144kvadrat LVP nybyggt
1750 kWh och pris totalt 4100 kr Jämtkraft portföljförvaltat.

Förra året 2850 kr i december

Ja precis, nätavgift, elskatt, moms blev totalt 5 742 kr där är bidraget 200 kr med som vi fick i elkompensation/elstöd som vi fick i april och maj, 100 kr/månad.

Försäljning av el efter 2022 fick ca 9800 kr plus.

9800-5742=4058 kr plus, sedan tillkommer 60 öre i skatteåterbäring ca 2700 kr + 4058 kr = 6758 kr blir den totala vinsten för 2022. Ska man räkna med allt så kan man räkna med den elen som jag slipper köpa in, ca 2000 kwh/år men då måste du räkna varje månad, överskott för månad X samt vad kwh priset va för den månaden. Så mycket har jag inte “nördat” ner mig. :slight_smile: Men grovt räknat, snitt på 2,50 kr i SE4 och 2000 kwh blir 5000 kr som jag slipper köpa in…

OBS sedan tillkommer elstödet som ska komma nu i februari, men det blir endast en bonus.

1 gillning

Kanon bra jobbat…:sunglasses::sunglasses:

60 öre i skatteåterbering har jag inte räknat me…

Tack, vi är väldigt nöjda.
Ja, den 60 öring kan ju försvinna närsomhelst men 60 öre är bättre än ingenting! :slight_smile:

De är få här som har plus på elräkningen…

Ju lägre temp i tanken du har dessto lägre förluster får du. Så allt annat lika och ingen användning drar lägre temp mindre energi än högre.

Att värma upp vatten till 60 grader, låta vattnet svalna till 50 grader för att sedan värma till 60 igen kommer alltid dra mindre energi än att hålla vattnet på 60 grader av samma anledning (mindre total energiförlust). Det tar inte extra energi att öka temperaturen, den kommer helt enkelt öka om energi in är större än förlusterna. Det enda man gör är egentligen att flytta energiåtgången (och minska om man behåller lägre temp länge). Om man kan flytta energianvändning betyder det att man kan använda mer när det är billigt och mindre när det är dyrt. Låta tanken svalna när det är dyrt och höja temperaturen när det är billigt.

Nu till kruxet! Om man har någon form av värmepump får man passa sig så att den här energioptimeringen inte gör att man sätter in elpatron när man vill höja temperaturen för att systemet tycker delta är för stort. Annars är det ett ganska rimligt och relativt stort energibehov man faktiskt har möjlighet att flytta över dygnet.