Elstödet vet man inte hur de blir me de, bara de som man fick förut för december -21 å januari, februari -22… För min del va de 400 kr å räknar jag bort de från dom 397 kr som hela 2022 kostade i elkostnader så utan elstöd så kostade 2022 totalt 797 kr… Visst va kostnaden för solcells panelerna på 170.000 en hel del, men jag gjorde de för att få ner elkostnaderna i framtiden för att ha så låga boendekostnader de går för att inte behöva jobba å kunna leva gott på pensionen…
December räkning är 2449 kr från Tibber och 656 kr cirka från nätleverantören. 3105 kr totalt. Förra året 7000 kr typ. 639 kwh förbrukning mot 1500 kwh 2022. Men då har vi haft kallare i huset i år och även investerat i en vp-beredare. Kör med timer på luftvp.
172m2 i 1.5 plan (+20m2 källare med ca 14 grader). SE4. 1800-talshus som är tillbyggt och tilläggsisolerat senare.
Bergvärme, 20 grader inne utom en hall som har lite klent element där det är ca 18 grader.
2 vuxna, 2 barn, någon har varit hemma nästan hela december (arbete hemifrån, föräldraledighet). Ingen laddbar bil.
822Kwh, 4070kr inkl allt.
Vi har förbrukat ytterligare 40Kwh egen solel, samt sålt 9Kwh solel så det dämpade räkningen en aning. Inget tillgodo kvar sedan sommaren, då vi driftsatte anläggningen i Augusti.
Förra året var det 1110Kwh / 3987:- (inga solceller då).
Så är det ju, det som kan ställa till det är väl om man inte har direktel för uppvärmningen av vattnet.
I det fallet kan man få stoppa in mer elenergi för att värma till de högre graderna (som jag lärt mig det iaf).
Jag såg också han. Nu framgick det inte vilken uppvärmning han hade? Men man kanske borde försöka kolla lite på det och försöka göra något åt det. Kan ju inte vara en total chock liksom. Han snackade om elpatron. Kanske stäng av den?!
Ja många VP har funktion för legionellakörning var 7 eller 14 dag. Då hettar de vanligtvis upp till 60-70 grader. Vad man har vanligtvis kan man ju dividera kring. Vi har 55 grader. Spillvärme gör ju inget, blir som ett stort trögt element.
Det låter konstigt om dom skulle bli överraskad över elpriset som varit så här i 1 år nu. Vet vissa som fått elräkningar 12500 kr uppåt 20000 kr för December månad, helt sjukt kostnad för el 1 månad.
December 2022: 1907kWh (2833kWh dec 2021). SE3, månadsvis rörligt spot, SPA-bad, elbil, 180kvm hus, ny bergvärmepump, ca 20gr inne. Blev totalt 8825kr för elhandel + nätavgift.
Sen i stugan blev det ytterligare 1031kWh och 4901kr.
Ja, jag förstår inte det heller, även det inte är roligt så bör man ju börjat lagt undan pengar redan i somras för vinterns elräkningar.
När vårt fasta avtal går ut räknar jag med att få dubbla totalkostnaden, och håller successivt på att öka insättning på räkningskontot. Dels bygger det buffert, dels så sätts det undan tillräckligt med pengar över året. Räknar med 6000 i månaden i snitt, men det förutsätter lite aktivt jobbande med timpriserna, och ett par extra strumpor vintertid…
Eller hur! Vi gjorde en uppskattning av årskostnad när flyttade in tidigare i år, la dubbelt mot vad som säljaren uppgav och lägger 4000kr per månad till elen (alla kostnader). Fram tills nu så har det varit överskott som sätta undan för kommande så nu tar vi ju därifrån för december. När jag slår ut kostanden så hamnade vi rätt nära med vår avsättning per månad, men tror vi ska öka lite framöver för att ha lite extra.
Det är mitt eviga tips till alla som tycker elen var så dyr nu i december, att se det som en årskostnad och ”betala” samma summa varje månad, spara överskott och täck underskott med den sen.
Av alla jag pratar med privat känns det som att vi hemma är de enda som inte är ekonomiskt uppgivna/sura/upprörda över decembers elräkning, och då har vi med våra nästan 12 000kr haft högst totala räkning
Har alltid gjort så. Lagt ihop årets kostnader för el, banklån, soppa, fordonskatter, försäkring, sophämtning osv, delat den totalsumman med 12, och det sätts undan varje månad (plus lite extra).
Då kvittar det om dyr elräkning sammanfaller med kvartalsinbetalning på lån, plus högre sopparräkning för man var bortrest över julen osv
Min månadskostnad är alltid densamma oavsett, och det är rätt smidigt faktiskt.
Det är precis så man måste göra. Gjorde själv så, tog 2 år och räknade ihop alla utgifter och delade båda åren med 12 månader och den summan jag fick stämde på nästan exakt på båda åren och den summan satte jag undan varje månad.
Men nu sätter jag undan hela årsförbrukningen på utgifter på engång på det sättet så får jag behålla varje månadslön för mig själv I stället och kan spara en hel del pengar varje månad.
I stället petar jag in pengar i mellanåt på räkningskontot när det passar mig
Det enda som jag lägger in pengar på varje månad är service och reparations kontot för bilen. Service och reparationer av bilen gör jag själv när jag behöver. Har även hela års förbrukningen på tankkortet insatt också.
Elområde 4, 795 kwh för dec. Boyta 167 m2. Vi skulle betalt 3500 kr inkl allt, nätavgift, skatter, moms.
Betalade 0 kr pga försäljning av solel under helåret.
För helåret 2022 har jag tjänat på elkrisen.
Dock är tråkigare för övriga som får saftiga elfakturor.