Emil vikström, hjälp mig :)

Hej Emil!

anledningen till att jag vänder mig till dig är för att jag kunde se att du är väldigt aktiv här på forumet och ville bara bolla en fråga till dig. Jag hoppas du kan hjälpa mig lite lätt :slight_smile:

Jag har 160 000kr sparat på mitt konto. En inkomst på 20 000 varje månad. Fasta utgifter 8000kr varje månad.

Min fråga till dig är hur hade du delat upp pengarna om man utgår efter de fyra hinkarna.

Jag håller alla mina tummar för att du kan hjälpa mig.

mvh

Bufftet 1-6 månadslöner för oförutsedda utgifter/ arbetslöshet osv= så lättillgängligt som möjligt, tex på samma bank där du har ditt betalkort.

Pengar du behöver inom de närmaste 5 åren tex kontantinsats, resor, ny bil, diskmaskin osv= sparkonto med ränta, tex nischbank

Pengarna du behöver senare än 5 år eller kanske inte alls= aktier tex ett knippe billiga indexfonder (som följer lite olika index)

det är den enklaste modellen, gör det inte svårare än det behöver vara

Jag uppskattar inte riktigt den här typen av privat meddelande. Detta är ett publikt forum där alla hjälper varandra. Jag förstår att jag har uttryckt mig på något sätt som du tycker känns förtroendeingivande, men jag ger inte bättre råd än någon annan. Snarare tvärtom, jag har en alldeles för hög riskvilja och kalla åsikter ?.

Du får se hinkarna som ett förslag till mental modell och ett ramverk där du kan fylla i ditt eget liv. Ingen kan prioritera det åt dig. Själv har jag inget riktigt sparande på medellång sikt och absolut ingen lekhink (finns roligare lekar).

Den viktiga hinken är bufferten. Håll den så att du klarar att vara arbetslös ett år. Sedan gör du resten som du vill.