Jag undrade mest hur går era tankar angående Swedbank Aktier…om det är värd att satsa på?? Tack🙏
Eftrsom du kommer att få olika svar av olika personer, så är det enklast att kolla vad marknadens alla aktörer säger i genomsnitt. Baserat på den information som finns tillgänglig för marknaden om företagets framtidsutsikter är lika många just nu beredda att sälja för runt 215.5 kronor och hitta något bättre att göra med pengarna, som det finns köpare som tycker det är ett pris som gör det värt att satsa kapital.
Ett icke-svar, men väldigt få här anser sig veta mer än vad alla på marknaden gör, och att priset speglar marknadens syn på företaget.
Om du är inte så insatt i aktier eller villig att förlora dina pengar så skulle jag ha lagt pengarna i en sverige-fond istället så får du en bit av Swedbank där. Fondguide | Avanza
Där har du runt 2% hos företaget.
Om du frågar min personliga åsikt så tycker jag att Swedbank är ganska dyr jämfört med våra andra banker. Du kan få två stycken aktier hos Handelsbanken för samma pris samt SEB som kostar runt 150 kronor. Alla har ungefär samma omsättning och vinster så det är inte så stor skillnad mellan dom enligt mina ögon. Om du vill ha ännu mer riskspridning så kan du lägga pengar på Nordeas aktier som har en större spridning över Norden generellt och inte endast Sverige, eller en majoritet i Sverige. Däremot så får du skatta för utdelningen om du har dessa på ett ISK-konto och inte ett KF-konto då det är finska aktier hos Nordea.
Det absoluta priset har inget med saken att göra. Du skulle kunna ha Swedbankaktier som kostade 1000kr och fortfarande var billigare än en SEB-aktie för 1kr. Det intressanta är ju hur stor andel av företaget 1 aktie representerar, vilket kommer styra vad din andel i vinstutdelningen blir.
(och här är då fallet att det finns 1132005722 utestående Swedbank A, 1944777165 utestående SHB A och 2115830987 utestående SEB A. Med andra ord, 1 Swedbankaktie representerar i runda slänger en dubbelt så stor andel i företaget jämfört med SHB/SEB-aktierna)
Som CarlJohan skriver, du tänker fel. Gå in på Avanza och titta på nyckeltalen Eget Kapital och P/E-tal istället. Då blir jämförelserna rättvisande.
Ahhh. Tack så mycket!
Åh tack så mycket, det diskussionen hjälpte .ig att förstå bättre och dra slutsatsen för mitt eget beslut