Hej. Jag har sparat i olika aktiefonder hos Swedbank i flertalet år, dock utan att ha någon koll på vilka avgifter som banken tar för detta. Nyligen påbörjade jag även nytt sparande i Lysa fondrobot och när jag nu kollat upp och jämfört avgifterna för förvaltande av mina pengar så noterar jag att banken tar ut betydligt högre avgifter?. Hur bör jag agera? Ska jag sälja av mitt innehav hos Swedbank, och placera om pengarna någon annanstans? Vad bör jag i så fall satsa på? Eller är det möjligt att pruta på Swedbanks avgifter? Mvh Mats
Synd att banken prioriterar sin egen lönsamhet framför kundernas. Swedbank har annars några av Sveriges mest prisvärda fonder.
De har alla namnet Robur Access i sig. Robur Access Sverige, Global, etc. Indexfonder med mycket låga avgifter. Swedbank säljer även Spiltan Investmentbolag.
Att försöka pruta på fondavgifter är meningslöst. Du får sälja av och köpa nytt, antingen i Swedbank eller någon annanstans.
Jag hade Swedbank fastighet fond o sålde den innan feb. Jag fick bra avkastning. Man ska inte bara fokuserar på avgifter. Avkastningen är viktig.
Vad har du för fonder på Swedbank?
Som många redan nämnt så har ju swedbank många bra fonder också, dessutom med låga avgifter. Men sen kanske du har fått enbart aktivt förvaltade fonder, vilket då blir mycket dyrare. Antingen säljer du av och byter fonder inom swedbank (om de fonder du önskar ha finns och passar dina kriterier) eller så byter du till någon nätmäklare med betydligt bredare utbud.
Eftersom avgiften är avräknad i siffrorna om avkastningen är det enkelt. Kolla vilka fonder som har bra avkastning. Behåll dom och sälj dom som har dålig!
Vad är då bra resp dålig avkastning. Om man ska tror på mantrat här på bloggen så kan du jämföra med avkastningen för Länsförsäkringar global indexnära. Kolla vad den avkastat de senaste åren. De fonder du ska behålla ska ha åtminstone 10 % högre avkastning på 1 års sikt för att klassas som bra. Kolla dock att avkastningen står sig både på kortare och längre sikt innan du bestämmer dig.