Förlåt om frågan är enkel eller självklar. Jag är total nybörjare när det gäller aktier.
Har ISK-konto på Avanza och på Swedbank. Nu tänkte jag köpa några aktier via Swedbank, men var då tvungen(tror jag) att öppna ett sak depåkonto för värdepappershandel. Vad är skillnaden mot ett ISK, eller är det samma skatteregler fast olika namn?
Tacksam om någon vill förklara eller länka till relevant info.
Depå och ISK år olika typ av skal där man förvarar aktierna. Det som skiljer är beskattningen.
Depå beskattas när du gör försäljning av aktier i framtiden. Skatten är 30% av vinsten annat än du haft aktien mycket länge med stor uppgång då det kan beskattas något mer förmånligt. Du måste deklarera varje affär i din deklaration året efter försäljningen.
ISK beskattas med en schablon på hela kapitalet som år investerat. Schablonen är i nuläget 0.375%. Du behöver inte deklarera affärerna. När du tar ut pengarna från ISK är de beskattade redan.
Generellt sett är ISK att föredra eftersom beskattningen är lägre.
Sen finns även Kapitalförsäkring som är ett annat skal. Beskattas som ISK och har andra för/nackdelar. Fördel om man har en portfölj med i huvudsak utländska aktier pga utländsk källskatt. Fördel om man bor utomlands eftersom ISK inte fungerar då. Nackdel är att försäkringsbolaget man har KF i blir en motpartsrisk.
Tydligare?
Stort tack för pedagogiskt svar. Då är det som jag trodde. Jag hade tänkt köpa aktier via ett av mina två ISK-konton på Swedbank, men det verkar inte fungera. Lite konstigt eftersom det går alldeles utmärkt på Avanza…
Det kan vara lite förvirrande så kolla med Swedbank exakt vad de menar. Ofta måste man ha ett AF-konto (Aktie och Fond, depå) plus ett ISK även om man sen bara tänker använda ISK-kontot rent praktiskt.
Så här säger Nordea exempelvis:
För att kunna köpa svenska och utländska aktier och andra värdepapper, behöver du logga in i Internetbanken och öppna ISK med Värdepapperstjänst Depå.