Förlåt om frågan är enkel eller självklar. Jag är total nybörjare när det gäller aktier.
Har ISK-konto på Avanza och på Swedbank. Nu tänkte jag köpa några aktier via Swedbank, men var då tvungen(tror jag) att öppna ett sak depåkonto för värdepappershandel. Vad är skillnaden mot ett ISK, eller är det samma skatteregler fast olika namn?
Tacksam om någon vill förklara eller länka till relevant info.
Depå och ISK år olika typ av skal där man förvarar aktierna. Det som skiljer är beskattningen.
Depå beskattas när du gör försäljning av aktier i framtiden. Skatten är 30% av vinsten annat än du haft aktien mycket länge med stor uppgång då det kan beskattas något mer förmånligt. Du måste deklarera varje affär i din deklaration året efter försäljningen.
ISK beskattas med en schablon på hela kapitalet som år investerat. Schablonen är i nuläget 0.375%. Du behöver inte deklarera affärerna. När du tar ut pengarna från ISK är de beskattade redan.
Generellt sett är ISK att föredra eftersom beskattningen är lägre.
Sen finns även Kapitalförsäkring som är ett annat skal. Beskattas som ISK och har andra för/nackdelar. Fördel om man har en portfölj med i huvudsak utländska aktier pga utländsk källskatt. Fördel om man bor utomlands eftersom ISK inte fungerar då. Nackdel är att försäkringsbolaget man har KF i blir en motpartsrisk.
Tydligare?
Stort tack för pedagogiskt svar. Då är det som jag trodde. Jag hade tänkt köpa aktier via ett av mina två ISK-konton på Swedbank, men det verkar inte fungera. Lite konstigt eftersom det går alldeles utmärkt på Avanza…
Det kan vara lite förvirrande så kolla med Swedbank exakt vad de menar. Ofta måste man ha ett AF-konto (Aktie och Fond, depå) plus ett ISK även om man sen bara tänker använda ISK-kontot rent praktiskt.
Så här säger Nordea exempelvis:
För att kunna köpa svenska och utländska aktier och andra värdepapper, behöver du logga in i Internetbanken och öppna ISK med Värdepapperstjänst Depå.
Så här har man alltså en depå även om man sen rent praktiskt bara använder sitt ISK för att handla från.
Och även på Avanza måste man ha ett AF-konto (depå), för att kunna använda ISK. Man får ett när man registrerar sig på Avanza och kan sedan inte avsluta detta.
Du kan inte avsluta ditt aktie- och fondkonto om du har ett ISK, kapitalförsäkring eller Sparkonto+ kopplat till det. Det beror på att vi behöver kunna flytta kontofrämmande tillgångar till Aktie- och fondkontot om det skulle behövas, till exempel om ett innehav du har på ditt ISK eller kapitalförsäkring skulle avnoteras i framtiden. Det är även därför som man som ny kund får både ett aktie- och fondkonto och ISK när man registrerar sig.
Så min gissning är att det Swedbank menar är att du måste också ha ett depåkonto för att kunna använda ditt ISK.
När man öppnar ISK på Swedbank får man välja om man vill ha sitt ISK enbart för fonder eller om man även ska kunna handla med aktier och andra värdepapper. Kan det vara detta som spökar för dig?
Aha, nu klarnar det. Tack! När jag öppnade ISK på Swedbank hade jag ingen aning om att jag skulle komma att vilja investera i aktier. Det var en långsökt tanke tills helt nyligen.
Det är antagligen betydligt billigare att handla aktier i Avanza eller Nordnet.
Om man har ett totalt sparande under 100.000 kr på Swedbank är det courtagefritt, men sedan blir det dyrt. Så det beror lite på de personliga förutsättningarna.
Och det kan också vara så att man vill komma åt IPOs i de sällsynta fall där Swedbank är inblandade. Just nu är det bara Volvo Cars som är tillgängliga på Swedbank.