En miljon i de här fonderna?

Hej.

Snälla jag behöver era börskunskaper. :pray:

Jag har just nu 500k delade på dessa fonder. (Bifogar bild)

Jag har ytterligare 1 miljon på sparkonto som jag inte är i behov av på längre tid 10 år.

Jag är 30 bast.

Jag tänkte sprida ut miljonen på ca 60k i månaden på dessa fonder.

Jag har flera global fonder. Det kanske blir kaka på kaka men spelar det någon roll? Eller är det saksamma.

Va tycker ni? Hur hade ni gjort?

Tack på förhand :pray::pray:

Jag bifogar bild.

Vet ej om det är något speciellt med Storebrand Global All Countries? Den verkar dyr i sammanhanget men du kanske har den av en anledning?

Annars verkar du ha en förkärlek till indexfonder som har ok avgifter och så antar jag att du kryddar med en lite dyrare smal fond och det är väl ok.

Det verkar som du funderat igenom saker och ting väl.

2 gillningar

Jag skulle ha satsat mer på globala indexfonder ca 80% eller mer. De är bättre att ha mer i dem som bas och sen ta lite vad man vill i lekhinken.

4 gillningar

När jag har bestämt mig för hur jag vill fördela mitt sparande, så ser jag till att flytta runt slantarna så att det blir så som jag önskar. Jag drar inte ut på det under flera månader. Under hela den tiden jag drar ut på det har jag ju en annan fördelning än den jag bestämt mig för att jag vill ha.

4 gillningar

Det där blir säkert bra på sikt. :partying_face:

Skulle skitit i Storebrand All Countries och istället lagt ca 10% av portföljen i Avanza Emerging Markets (eller 2% EM och ytterligare 15% i en globalfond om du vill ha samma fördelning som på bilden). På så sätt får du ner avgiften. Storebrand All Countries är bara värt ifall du vill ha en enda fond. Så fort du börjar hålla på med flera fonder så blir den onödigt dyr.

2 gillningar

11 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Warranter med hävstång. Mycket riskfylld strategi!

Det tar ganska lång tid att få ut den miljonen om du investerar 60k i månaden. Hade bara gått in med allt på en gång för mer avkastning

6 gillningar

Kort men tråkigt svar. Du frågar med “kanske”, så låter som att du själv inte vet vad du har för portfölj. Simplifiera är mitt tips. Börja nischa dig med en anledning. Det är dina pengar.

/annan 30åring

2 gillningar

DNB Global Indeks och Länsförsäkring Global Index hade räckt.

4 gillningar

Hej.

Jag instämmer med föregående skribenter om att du bör skära ner på antalet globalfonder. Det jag saknar i bilden är en Sverigefond eller ett par svenska investmentbolag. Det kanske du har någon annanstans?

Sedan är jag väldigt nyfiken på hur det kommer sig att du har en miljon kronor på sparkonto?

/En annan ca 30-åring.

1 gillning

Samma här. Förutsatt att man har en bra buffert och inte freakar ur och säljer vid nedgång. :innocent:

1 gillning

Jag valde bort sverige fond för de presterar inte lika bra som global fond.

Jag hade andra planer innan drf investerade jag inte dom.

Fast det där vet du inte egentligen. Du vet bara hur de presterat hittills. :smiley:

4 gillningar

Men sen säger väl forskningen att man ska köpa hela höstacken? Inte 80% av höstacken och sen lite i landet du råkar bo i? :thinking:

Tror Sverige mycket väl kan gå bra på sikt, men på hur lång sikt? För mig känns det som att man försöker sig på marknadstajming.

Sen så kan man såklart köra på det. Men finns det någon forskning på det? :see_no_evil:

3 gillningar

Sant, men då ska det vara skälet, inte historien. :grinning:

3 gillningar

Redan i globalfonderna har du ca 60-70% exponering mot USA så det blir ganska tungt i USA när du utöver det också köper specifika USA fonder.

Nu har jag inga källor, men är ganska säker på att avkastning från tid i marknaden i majoritet överstiger att pricka rätt i trenden.

Alltså du bör investera hela miljonen och få den att arbeta på marknaden så fort som möjligt istället för att sprida dina inköp över lång tid och då förlorar avkastning under tiden.

1 gillning

Låg avgift, bred exponering, passiv förvaltning är de tre sakerna du borde investera i. Gör det inte onödigt kruxigt.

1 gillning

Vilka fonder hade du valt? Eller bara lägga till en sverige fond?

Bra tankar här. Sen ska du absolut investera allt direkt om du vill maximera vinsten. Det är oftast (70%) mer lönsamt om man får tro en snabb analys:
https://www.perplexity.ai/search/studies-that-compare-invest-sm-HpwBYJL5SpmdZYN64XTdyg

DNB Global Indeks och Länsförsäkring Global Index i första hand. Bonus Avanza Global och ev Avanza Zero så du inte har mycket i dollar. De andra skulle jag skippa.

1 gillning