Warranter med hävstång. Mycket riskfylld strategi!

Utbruten tråd.
Uppmaning. Skriv respektfullt och ha en trevlig ton!
/ Tomas88 Moderator

Kommer stå dig dyrt att ha ditt kapital i globala aktieindexfonder.
Inte bara för avgifterna du får betala utan ännu mer för att några få stora företag i USA står för alldeles för stor del.
25% nedgång är nog ungefär vad det blir 2025.
Ligg likvid med den stora delen av ditt kapital och placera några enstaka procent i warranter med minst 200 i hävstång i stället på några olika underliggande.
Ombalansera varje dag genom att om det gått upp säljer du, tar hem vinsten och köper en ny med samma hävstång igen.
Går det ner förfaller den värdelös, men du kan aldrig förlora mer än din lilla insats.
Mer lönsamt och med mindre risktagande.

Köp billigt, sälj dyrt och minimera risken.
På det här sättet uppnår du allt det och dessutom med högre avkastning.

14 gillningar

Man säljer såklart på ATH och köper på ATL, som man givetvis vet när det ska ske. Amatör.
(Skojar)

2 gillningar

Denna strategin är inte långsiktigt lönsam.

Man förlorar så många fler gånger insatsen än man får tillbaka på vinst.

Ingen bank eller institut kommer ställa ut warranter som de förlorar riskjusterat för. Denna strategin kräver att en bank eller institut tar andra sidan av det bett du tar.

2 gillningar

Ja man förlorar lite fler gånger än man vinner.
Däremot är vinsterna större än förlusterna så det ger en mycket bra avkastning jämfört med en global aktieindexfond.
Jo de produkterna finns och det går utmärkt att placera sitt kapital i dem.

1 gillning

Nej. Man förlorar mer pengar än man vinner relativt den risk du tar.

Banken/institutet som ställer ut produkten tjänar pengar riskjusterat på att du köper dem. Du får nersidan av det.

4 gillningar

Konstigt att jag tjänat mer pengar varje månad med den här strategin än om jag hade haft det placerat i en aktieindexfond i flera år då.
Men jag kanske bara har drömt?

1 gillning

Som en med erfarenhet av detta från 00talet talet skulle jag säga absolut 100% nej nej nej till den strategin :joy:

Humor på hög nivå när man insett att ingen vet vad som är varken billigt eller dyrt eller när något av detta inträffar :joy:

Det vet bara du men helt klart - om - du nu tjänat fina pengar på den strategin du beskriver så ta vinsten och satsa på något annat så du inte gör om samma dyrköpta misstag som jag gjorde :sweat_smile:

Lycka till :+1:

4 gillningar

Givet dina tidigare inlägg så har du förmodligen inte gjort det.

Men det finns en teoretisk chans att det går att tjäna mer pengar med denna metoden under en tidsperiod som risk lönar sig mer än i genomsnitt. Men det betyder bara att du tagit mycket mera risk och i sämre marknadstider kommer du förlora kraftigt. Alltså högre risk än index.

2 gillningar

Nej där blev det inte ett enda rätt.
Bara gissningar.

Fortsätt att krossa, jag har inte tillräckligt med tålamod eller is i magen för att hålla på med turbo warranter även om jag kan få högre avkastning.

2 gillningar

Med den här strategin blir det lätt.
Går det upp säljer man dyrt.
Går det ner köper man billigt.

Körde du exakt den här strategin?

Här är en simulering i google sheet på omxdata 2023-2024 med strategin (dvs den strategi som herren så idogt lagt fram på annat forum, köp vid close, knockas och köp ny alternativt byt vid nästa close). Kan vara kul att leka med (måste kopieras/laddas ner för att kunna editera), och speciellt att man studerar hur förlorad riskpremie totalt dödar avkastning.

7 gillningar

Förstår inte vilka tidigare inlägg du menar.

I sämre marknadstider fungerar den här strategin bättre än en indexfond då också.
På grund av den fina riskminimeringen man har.
Så det spelar ingen roll om det går upp eller ner, det presterar bättre än en indexfond i båda fallen.

2 gillningar

Är inte warranter jättemycket dyrare än vanliga optioner? Nu har vi väl ingen vidare likvid optionsmarknad i Sverige, men jag har svårt att se att man inte skulle betala orimligt mycket för volatiliteten med warranter.

I slutändan låter det här som en väldig massa hävstång, plus ett bet på att warrantens utställare tar för lite betalt för den volatilitet de säljer. Det senare känns osannolikt.

3 gillningar

Nej då går den sämre.

Du kommer förlora insatsen så många gånger att det mer än tar ut vinsterna.

Det har inte strategin.

Det finns ingen bank i världen som skulle ställa ut warranter som den förlorar på i längden. Banken ställer ut optionen och exponerar sig motsatt mot warranten (eller köper motsatsen från nån annan). Då är banken marknadsneutral och tar ut en saftig avgift/säljer till pris med marginal.

Kvar står banken med statistiskt övertag mot dig och du står med högre risk än index och sämre riskjusterad avkastning än index.

6 gillningar

Ärlig fråga, vad gör du här ens?

Om det här fungerar så borde du starta upp en egen fond och bli snuskigt jävla rik istället för att gnabbas med folket här.

5 gillningar

Jag har en riktig fråga. Hur likvid är den här marknaden? Finns det 200x-warranter att köpa varje dag? I år har till exempel varit många dagar med uppgångar. Har du kunnat köpa 200x bull-certifikat varje dag?

Anledningen att jag undrar är för att den som ställer ut värdepapperet gör det som en kort position. Det kan finnas dagar när de inte vill ta en kort position, tänker jag. Du som har erfarenhet kanske har en känsla för detta. Har det funnits tillfällen när du fått leta lite extra?

2 gillningar

Tack, lekte lite med olika start och slutdatum på S&P 500.

2005 - 2024, det gick omvartannat lite bättre och sämre för strategin ända fram till 2020.
Covid dippen fick den att gå jätte jättebra.

1993 - 2012, katastrofalt dåligt för strategin.

Jag tror jag fortsätter nöja mig med att vara en medelmåtta i mina investeringar, och koncentrera mig mer på att tjäna in pengar över medel på annat håll.

5 gillningar

Vadå gnabbas?
Jag vill bara visa att det finns alternativa sätt att tjäna mycket mer pengar än att hålla sig till en sak.
Speciellt unga människor som har tiden för sig bör inte bli lurade att det bara finns en väg framåt.

Har aldrig fungerat vare sig på arbetet, i politiken, i idrotten eller krigsstrategier bl.a att fortsätta med samma metod fast det finns bättre att tillgå.

Men de som i såna här sammanhang kör med att så här har vi alltid gjort och det är på bästa sättet och förkastar allt annat utan att ens skänka det en tanke, är det tyvärr inget att göra nåt åt, annat än att de ska bort från ledande positioner.

Att ihärdigt fortsätta påstå att globala indexfonder skulle vara det mest lönsamma och säkra sättet att placera sitt kapital i har tyvärr gått ur datum nu.

Dags att tänka nytt och då är en metod som är enkel men ändå avkastar bättre och med mindre risk nåt man verkligen bör sätta sig in i.

1 gillning