Hej!
Pga av bostadsköp i Sverige för ett par år sedan sålde jag i samma veva min stuga i Kroatien. Kvar efter alla turer var 500k som jag hittills haft på ett bankkonto hos Lunar med ca 1% ränta. Behöver inte pengarna för varken pension eller buffert.
Anledningen till att jag inte investerat pengarna är att jag gillar iden att ha ett opportunity-kapital. Det skulle kunna röra sig om allt från att drömbåten ploppar upp på blocket till att föräldrarna äntligen får tummen ur och vill köpa bostad i Spanien och låter mig vara med på ett hörn. Eller att priserna i ex Spanien går ner rejält och jag får råd att köpa något själv? Nu har börserna gått ner vilket också kan ses som en “opportunity”. För enkelhetens skull har jag riktat in mig på Avanza global (idag ner ca10% sedan årsskiftet) samt plus alla bolag Sverige (idag ner ca 30% sedan årsskiftet)
Är vanligtvis en fegis och investerar endast index globalt men eftersom Sverige gått ner så pass mkt har jag även tagit med Sverige. Proportionerna är ca 1/3 Sverige och 2/3 Globalt. En annan svårighet att hantera psykologiskt är att börsen givetvis kan gå ner ytterligare efter en insättning. Detta har jag löst genom att alltid kunna sätta det dubbla om börsen går ner ytterligare, till en viss gräns naturligtvis.
Såhär tänker jag
Plus alla bolag Sverige.
Ner i % sedan årsskiftet / Investering i kr
10%/5000kr
20/10000
30/20000
40/40000
50/80000
Avanza Global
10%/10000kr
20/15000
30/30000
40/60000
50/120000
60/allt jag äger och har
I grunden vill jag som sagt ha pengarna till något roligt men allt eftersom det blir mer och mer köpläge investerar jag mer och mer. På så sätt skjuter jag upp möjligheten att göra något roligt med pengarna för att kunna ha ännu mer roligt den dag börsen återhämtat sig.
Som ni ser är jag i min ide fullinvesterad vid ca 50 procents nedgång. Skulle givetvis kunna ändra till ex 40% nedgång. Skulle även kunna vikta om fördelningen mellan Sverige och globalfond vilket är frestande då Sverige gått ner betydligt mer.
Vad sägs om denna strategi?
MVH Micke GBG

Välkommen hit förresten!