Investeringsstrategi 500k under börsnedgång

Hej!

Pga av bostadsköp i Sverige för ett par år sedan sålde jag i samma veva min stuga i Kroatien. Kvar efter alla turer var 500k som jag hittills haft på ett bankkonto hos Lunar med ca 1% ränta. Behöver inte pengarna för varken pension eller buffert.

Anledningen till att jag inte investerat pengarna är att jag gillar iden att ha ett opportunity-kapital. Det skulle kunna röra sig om allt från att drömbåten ploppar upp på blocket till att föräldrarna äntligen får tummen ur och vill köpa bostad i Spanien och låter mig vara med på ett hörn. Eller att priserna i ex Spanien går ner rejält och jag får råd att köpa något själv? Nu har börserna gått ner vilket också kan ses som en “opportunity”. För enkelhetens skull har jag riktat in mig på Avanza global (idag ner ca10% sedan årsskiftet) samt plus alla bolag Sverige (idag ner ca 30% sedan årsskiftet)

Är vanligtvis en fegis och investerar endast index globalt men eftersom Sverige gått ner så pass mkt har jag även tagit med Sverige. Proportionerna är ca 1/3 Sverige och 2/3 Globalt. En annan svårighet att hantera psykologiskt är att börsen givetvis kan gå ner ytterligare efter en insättning. Detta har jag löst genom att alltid kunna sätta det dubbla om börsen går ner ytterligare, till en viss gräns naturligtvis.

Såhär tänker jag

Plus alla bolag Sverige.

Ner i % sedan årsskiftet / Investering i kr

10%/5000kr

20/10000

30/20000

40/40000

50/80000

Avanza Global

10%/10000kr

20/15000

30/30000

40/60000

50/120000

60/allt jag äger och har

I grunden vill jag som sagt ha pengarna till något roligt men allt eftersom det blir mer och mer köpläge investerar jag mer och mer. På så sätt skjuter jag upp möjligheten att göra något roligt med pengarna för att kunna ha ännu mer roligt den dag börsen återhämtat sig.

Som ni ser är jag i min ide fullinvesterad vid ca 50 procents nedgång. Skulle givetvis kunna ändra till ex 40% nedgång. Skulle även kunna vikta om fördelningen mellan Sverige och globalfond vilket är frestande då Sverige gått ner betydligt mer.

Vad sägs om denna strategi?

MVH Micke GBG

1 gillning

Enda “risken” med att dubbla på nersidan är väl att du inte kommer in och inte kan utnyttja så stor del av kapitalet. Men det kanske inte gör något om cashen ska gå till lyxkonsumtion​:sunny::blush:

Hej, varför köper du dyra fonder när du istället kan köpa enskilda aktier och slippa avgifterna? Eller köpa Investmentbolag som är som en fond. Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning

Du har inte funderat på att läsa vad TS efterfrågar innan du ber honom köpa aktier?
Inte alla som har samma riskbenägenhet.

8 gillningar

Låter bra! :slight_smile: Välkommen hit förresten!

vi har en liknande strategi av andra orsaker. Det enda jag hade funderat på är det som @Brato är inne på dvs att lägga lika mycket i varje pott.

Dels för att få in mer av kapitalet om det vänder (sen kan man ju även köpa på uppsidan).

Dels att det kanske är mentalt svårare att lägga in mer kapital ju blodrödare börsen är, tänker jag. Kanske det är något lättare om det ”bara” är lika mycket varje gång, som man då är van vid ska gå in efter en 2-3 ggr.

Men alla har sitt sätt så gillar du det då är det bara att köra :slight_smile: Lycka till!

Hur fungerar strategin att köpa på uppsidan?
Är det inte risk för att man då köper i bear-market rallys?:blush:

Det var uppe i en annan tråd :wink:

1 gillning