Investeringsfråga till er som är ekonomismarta

Jag undrar vad du hade gjort.

Jag har 300k i fonder

Jag har 1 mile som fortfarande är låst på fastränte konto hos Sbab med 4.05 i ränta som går ut november 2025…

Jag funderar på att ta ut pengarna från sbab och successivt lägga dom i dessa fonder jag har, nu när det har gått ner 6%, går det ner ännu mer så är det bara positivt. För då har jag torr krut jag kan köpa för.

Tar jag ut pengarna från sbab nu så är det en avgift på 1% så det blir ca 13 k i avgift.

Jag har nu ett upplupen ränta på 28 600.

I övrigt har jag helt ok ekonomi sparar ca 20k i månaden efter alla kostnader och hobbys.

Ska man ta det tillfället nu när börsen håller på gå ner eller avvakta?

Förresten har inga planer för pengarna. Vill bara investera dom i långtid

Vad hade du gjort :pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray::pray:

Jag hade aldrig satt så mycket på räntebärande konto, men när de nu är där och det är lite skakigt tycker jag ändå de sitter bra där de sitter.

Jag förmodar också att det finns en anledning till att ha tre gånger så mycket pengar på sparkonto jämfört med börsen. Har du några planer för din miljon i närtid?

Före skatt? Isf är det ca 20k efter skatt.

…och kvar blir 7k.

Då låter det mest girigt att ta ut i förtid och investera. Du har högt sparande och sitter nu mest med FOMO. Sluta med det. :smiley:

3 gillningar

Jag hade:

• Låtit pengarna vara på räntekonton tills bindningstiden löpt ut.

• Sett till att jag har tillräckligt med lös deg på ett obundet räntekonto (aka buffert).

• Månadssparat resterande månatliga överskott i globalt index.

2 gillningar

Påminner en hel del om mig innan jag började spara på börsen. Brände mig runt 2010-2012 och körde räntebärande i princip på allt jag hade.

Jag hade INTE försökt time:a marknaden. Ponera att du tar ut miljonen och slänger in den på en global indexfond och börsen dyker 20% till. Då måste man ha ballar av stål för att stå kvar och vänta ut stormen.

3 gillningar

Om jag låtsas att jag är Swe7 så hade jag, när bindningstiden löpt ut, och då had haft ca 1 300 000 kr att investera (eller mer eller mindre):

• Avdelat 130 000 kr som mitt buffertspar till ett obundet sparkonto.
  • Över en tid om ca 12 månader omplacerat resterande medel till lämplig fondportfölj, i mitt fall i dagsläget globalt index (90 % målvikt) + emerging markets (10 % målvikt).
1 gillning