Låsta pengar dumt?

Hej.

Jag har låst 1 mil på 1.8 år på bank med 4.05 i ränta.

Jag ångrar lite att jag inte la dom på global index fond istället.

Har 170k på dnb global, Storebrand all countries och lite spiltan.

Jag tänker lösa ut dom och dela ut de på dessa 3 fonder istället.

Men för att låsa ut det kommer jag behöva betala en avgift på 20k så den räntan jag har fått på pengarna kommer försvinna och jag kommer nog betala 5k med egna pengar.

Är det värt och lösa ut det eller ska man bara vänta 1.8 år tills bindningstiden löper ut.

Jag känner att jag inte vill förlora tiden på börsen.

Va hade ni gjort

Spontant och utan att räkna på det så hade jag betalat och satt i fonder efteråt

1 gillning

Har du någon plan för när du ska ha dessa pengarna? Eller är det långsiktigt sparande?

3 gillningar

Ja? Det är så det fungerar när det finns en stat som konfiskerar dina pengar. Välkommen till verkligheten.

1 gillning

Långsiktigt sparande

Måste du låsa upp hela summan, eller kan du plocka ut hälften och betala 10k i straffavgift?

5000 är knappt 0.3% av 1.8M (1.4% för 25K). Din indexportfölj kommer röra sig mer än så många dagar.

Du har tyvärr låst upp pengarna där du har en nästan garanterad förlust av köpkraft.
Din personliga inflation är nog betydligt högre än 4% om du inte tänkt köpa Netflix -abbonemang för alla pengarna typ.

Det är väl lika bra att ta tjuren i hornen så tidigt som möjligt tycker iaf jag.

Jag vill gratulera dig för att du inte blundar för det. Det hade nog de flesta gjort, och “stått sitt kast”.

1 gillning

Lugn i bussen nu innan du tar en säker förlust för en osäker vinst.

Kan du låna upp mot nåt annat och placera dom pengarna i börsen? Bolån öka eller börshandel med belåning.

3 gillningar

Med tanke att resursbank har 4,1% på rörligt, men Riksbanken väntas sänka räntan i närtid. Men man ska vara försiktig för att drabbas av FOMO. Börsen kan ju faktiskt gå ned ett antal procent efter att du har köpt. Så jag hade tagit det lugnt och tänkt efter före.

4 gillningar

Vad ska pengarna användas till?
Är du i stay rich och pensionär eller har du ett jobb och lång sparhorisont och är i get rich fasen av livet?
Varför låste du en miljon från första början?

Finns inget universalsvar som fungerar för alla. Är du riskavert och inte vill tappa sömn vid eventuell börsnedgång hade jag sparat minst 3månadslöner(netto) på sparkonto fortfarande och haft resten i billiga indexfonder som du nämnde

Knappast staten som “konfiskerar” något i detta fall.

8 gillningar

Själv har jag mest i fonder och aktier, men en del av pengarna jag har är i rörlig, 3 månader, 6 månader och 1 år bunden ränta samt räntefonder. Jag vill hålla 60-40 aktier vs räntor, med ombalansering. Jag skulle avsky ett nedställ med 30-50% på börsen. Har ca 5-7 år kvar innan jag vill gå i pension (är 55 år just nu), så den fina summa pengar jag har samlat ihop betyder mycket för mig. På lång sikt blir avkastningen lägre, men det finns en liten vinst att göra även tack vare ombalansering (i mina egna simuleringar ger ombalansering ca 0.5-1%), och att få 6% totalt i längden istället för kanske 8 är inte hela världen.
Om de där pengarna ska arbeta riktigt länge är väl en global indexfond bäst, såsom de andra skriver, men jag skulle låta dem ligga kvar nu när de är inlåsta till 4.05% det är dyrt att plocka ut i förtid, du mister sen intjänade eäntan också.

7 gillningar

Så ska du inte tänka, du kan alltid förlora pengar på börsen så tiden som du anger här är ju väldigt kortsiktigt, kommer inga räntesänkningar eller det blir ytterligare krig kan det bli en sur börs och dina låsta pengar med låst ränta är då ett säkrare kort.

Kan inget om dessa 3 fonder men gissar att de alltid, i alla år gått bättre än dina 4% i ränta?

Hade du satsat din miljon på Nvidia hade du haft många fler miljoner idag, och då är ju 5k billigt, men du kunde också fått din miljon att minska till ett par hundratusen.

1 gillning

Eftersom du inte är säker på börsinvesteringen så skall du inte göra den.
Är du däremot säker på att den slår räntan så skall du göra det.

Men det kan du naturligtvis inte vara. Oavsett statistik mm.
Jag ligger tex back i en osloindexfond i en av mina pensioner, som jag köpte för två år sen.
Det finns inga säkra fonder. Skulle det verkligen göra det så kommer det direkt någon som ger dig tex 5 eller 6% ränta. Men det finns inte.

2 gillningar

Nästan det dubbla på den riktiga summan (1M) iofs. :slight_smile:
I övrigt håller jag med. Om det nu inte finns nå’n plan att använda miljonen i någorlunda närtid. Isf kan den lika gärna stå kvar 1,8 år (ska det läsas som 20 månader, eller närmare 22?) till.

1 gillning

Sälj hälften och sätt in i globalfonder och ha kvar andra hälften på räntekontot.

Finns inte en chans att jag först skulle betala 2% för att få loss pengarna och sedan ytterligare cirka 1% i ISK-skatt på kapitalet. Sitt lugnt i båten och månadsspara istället dina nya pengar in i dom 3 fonderna.

7 gillningar

Hur hade det känts ifall du sålda av din säkra vinst och gjorde 50% förlust, ibland går ju börsen ner 30-50% över 5 år. Kan i värsta fall ta nästan 15 år att få tillbaka insatt summa, som efter år 2000.

Svarar du att det hade känts Ok så tycker jag absolut att du ska sälja och köpa indexfonder, annars vänta. 1,8 år är ingenting i längden. Du ska väl hålla i flera decennier ändå?

4 gillningar

Låt pengarna vara kvar och sen när tiden har gått kan du investera i global indexfond. Skulle du ta ut dem nu för att investera och det stördyker kommer du att ångra dig.

3 gillningar

Man måste lösa ut hela. Man kan inte lösa ut delar av pengarna