Investera ett stort engångsbelopp

Säljer villan i år, och jag får över ca 2 Miljoner. Flytten går till mindre hus på landet (nytt och obelånat)

Jag är 55år och vill investera en miljon i en global aktieindexfond med tidshorisont på minst 18år (uttag från 73år efter behov) Hade ni gått all-in för att inte tappa tidsvärde, eller börjat investera hälften samt andra halvan utspritt på 24mån?

Min andra Miljon kommer jag vilja ha som ett extra tillskott vid behov under mina kommande 13år fram till riktåldern (68år) Hur hade ni investerat detta kapital? Funderar mellan tråkigt sparkonto och indexfond, kanske 50/50?

Hur hade ni gjort?

Om vi inte hade all den turbulens vi har nu hade jag rekommenderat att gå in med allt och ta det lugnt. Innan handleskriget stabiliserats/lösts är det dock inte säkert att du tappa något tidsvärde, så jag hade nog delat upp potten och gått in med lite varje månad. Om vi når en lösning kan det vara värt att gå in med resten, med det är inte säkert vi ens är nära den punkten än.

Låter vettigt.

1 gillning

På en sparhorizont på över 10 år är den bästa strategin 100% globalt index med så lite avvikelse som möjligt och med lägsta avgift. Tid > timing.

Önskad buffert är en mix av ditt ekonomiska behov och vad du behöver för att sova gott samt att låta bli dina fonder i ur och skur.

1 gillning

Hade lagt ena miljonen på en sparkonto med ränta, kanske SBAB eller Avanza Sparkonto den andra miljonen hade jag investerat i en global indexfond som DNB Global Indeks S eller LYSA bred 100% aktier, tycker de ganska bra tillfälle att börja åtminstone.

2 gillningar

Hur vet du att du lever när du är 73 år och inte dött av något oförutsett eller tom naturliga orsaker? Du är 55 år nu, och kommer heller inte ha lika kul med pengarna som när du är 70. Du ska inte passa på att använda pengarna istället och leva det ända liv du har?

1 gillning

Jag har redan lagt av att arbeta och jag bor i tropikerna 2-3mån/år. Om jag inte placerar dom pengarna som jag har tänkt ligga tills jag är 73år så kommer dom bara ligga kvar på ett sparkonto… jag har som sagt ingen användning alls av dessa pengar före 73år.