Har precis fått ett arv på ca 10 miljoner som jag vill investera på nåt sätt. Nån miljon går till skulder/lån.
Är musiker/låtskrivare/producent så drömmen är att huvuddelen av dessa pengar ska ge mig tillräcklig avkastning varje år så jag kan hänge mig helt åt musiken utan att känna stress!
Är inte så kunnig om detta men är lite nojig att gå in på börsen just nu med alla dessa pengar, får känslan att den är ganska uppblåst nu?
Funderar på att låta åtminstone hälften av pengarna ligga på sparkonton nu när sparräntan är såpass hög men hur hade ni gjort, finns det andra relativt trygga investeringar just nu? Kommer nog ta ett möte med en kapitalrådgivare men nyfiken på att höra tankar och ideer
Jag hade valt en strategi som inte beror på marknadsläget. Det är säkert helt rätt att inte sätta 100% på börsen, men inte för att börsen är uppblåst utan för att den alltid är riskfylld och jag misstänker att du vill kunna använda delar av dessa pengar på kort sikt.
Så, läs på generella råd kring investering och fundera på din tidshorisont. Ett alternativ är att se dessa pengar som ett evigt tillskott, knappast tillräckligt att leva på, men en bra bonus. Kolla då strategier kring hur man förvaltar och tar ut pengar vid fire. Tror tumregeln är att man kan ta ut runt 4% varje år och vara ganska säker på att kapitalet trots det över tid inte tar slut.
Edit: insåg att det är mer än nog att leva på… Vet inte hur jag räknade i huvudet
Nästan - Tumregeln säger att om man tar ut 4% av ursprungsbeloppet uppräknad med inflation kommer pengarna (nästan) säkert att räcka i 30 år d v s så länge en nybliven amerikansk pensionär kunde räkna med att leva efter pensioneringen vid den tid då uträkningarna för tumregeln gjordes (sent 1900-tal). Om pengarna måste räcka längre än 30 år kan man behöva minska uttaget.
Min poäng att det är ett ganska annorlunda sätt att se på kapitalet som är värt att beakta, att man har en kontinuerligt avyttring trots upp/nedgångar på börsen och inte räknar med att kapitalet ska öka över tid. Räknar man på 3-4% av 10 miljoner blir det ju en hel del i månaden.