Hej!
Jag ska hjälpa min far som är pensionär att investera ett arv på 1 miljon kr. Tanken är att pengarna ska kunna ge en avkastning som han kan använda för att dryga ut sin pension, men som han inte är beroende av för sitt uppehälle. Jag har tagit inspiration från artikeln “Hur mycket pengar kan jag varje år ta ut från portföljen?” och tänker att om man investerar så att man får en avkastning på ca 6-7% och tar höjd för 2% inflation och 1% skatt på ISK så kan man ta ut 3-4% i avkastning årligen (ca 30-40 000 kr). Tanken är att ta ut avkastning i efterhand med lite mer de år som går bra och lite mindre (eller inget) de år som går sämre för att aldrig understiga insättningsbeloppet + 3% årlig inflation+skatt.
Min fundering är nu till vilken risk det är lämpligt att investera dessa pengar. För att kalkylen ska gå ihop så måste snittavkastningen ge 6-7% och jag tänker då att det krävs en investering i 80/20 - 100/0 i indexfonder/räntefonder? Av artiklarna från denna blogg har jag förstått det som att det rekommenderas att man minskar risken i sitt sparande när man närmar sig pension, men det är ju då svårt att nå den kalkylerade avkastningen. Finns det några nackdelar/risker med att ta en högre risk även vid pensionsålder om man räknar med att bara ta ut avkastning när sådan uppstår?
Vänligen,
Mårten