Lämplig risk på extrakapital vid pension?

Hej!

Jag ska hjälpa min far som är pensionär att investera ett arv på 1 miljon kr. Tanken är att pengarna ska kunna ge en avkastning som han kan använda för att dryga ut sin pension, men som han inte är beroende av för sitt uppehälle. Jag har tagit inspiration från artikeln “Hur mycket pengar kan jag varje år ta ut från portföljen?” och tänker att om man investerar så att man får en avkastning på ca 6-7% och tar höjd för 2% inflation och 1% skatt på ISK så kan man ta ut 3-4% i avkastning årligen (ca 30-40 000 kr). Tanken är att ta ut avkastning i efterhand med lite mer de år som går bra och lite mindre (eller inget) de år som går sämre för att aldrig understiga insättningsbeloppet + 3% årlig inflation+skatt.

Min fundering är nu till vilken risk det är lämpligt att investera dessa pengar. För att kalkylen ska gå ihop så måste snittavkastningen ge 6-7% och jag tänker då att det krävs en investering i 80/20 - 100/0 i indexfonder/räntefonder? Av artiklarna från denna blogg har jag förstått det som att det rekommenderas att man minskar risken i sitt sparande när man närmar sig pension, men det är ju då svårt att nå den kalkylerade avkastningen. Finns det några nackdelar/risker med att ta en högre risk även vid pensionsålder om man räknar med att bara ta ut avkastning när sådan uppstår?

Vänligen,
Mårten

Låter redan som att du är på rätt spår. Anledningen till att minska risken är just för att veta hur mycket man ska kunna ta ut, speciellt om man är beroende av pengarna. Du verkar redan tänka på risken i och med att ni tänkt variera uttaget. Men det går inte att veta hur börsen ska gå de närmaste decennierna så exakta procentsiffror är faktiskt inte särskilt pålitliga.

Om du går på att han inte behöver pengarna, då kan 100% aktier vara motiverat. Men antagligen kommer han vänja sig vid en viss livsstil och då kanske ni vill säkra upp en del med räntor? Till exempel kanske att man har de närmaste årens uttag på sparkonto med ränta.

Glöm inte bort att din far även kan ta ut av själva arvet om han vill. Han måste inte ta enbart från avkastningen! Det är det som är tanken med “4%-regeln”: tumregeln att om man har en 60/40-portfölj så kan man ta ut 4% av portföljens ursprungliga värde varje år, justerat för inflation, och ändå bör pengarna räcka ca 30 år. Även denna tumregel är rätt trubbig, tyvärr, eftersom det är svårt att veta hur börsen ska gå.

Jag vill passa på att lyfta att du inte är en oberoende rådgivare till din far. Du är antagligen intresserad av att det ska finnas pengar kvar som du kan få ärva, medan det bästa för din far kanske är att använda pengarna medan han är i livet. Jag tycker att du ska ta upp det problemet med honom och se till att du ger råd som är vad han vill.

1 gillning

Tack för utförligt och bra svar, Emil!

Hade inte förstått att “4%”-regeln är tänkt för en 60/40% portfölj, utan trodde att man behövde ha mer andel aktier för att kunna applicera den.

Du har helt rätt i att jag inte är en oberoende rådgivare, men försöker hålla mig så objektiv som jag kan. Har själv sparat enligt denna bloggens principer sedan jag började arbeta, så hoppas klara mig så gott det går på egen hand :slight_smile: Vi har pratat om detta och själv skulle han vilja lämna efter sig en del till barnbarn, men fokus är att han själv ska ha nytta av pengarna.

Jag delgav inte all information i första inlägget.
Han är nu 70 och vid 80 kommer hans pension att minska med ca 5000 och då kommer han troligen att börja behöva ta ut mer av kapitalet för att kunna upprätthålla sin levnadsstandard. Därför tänker jag att det är klokast att inte ta ut mer än avkastningen de kommande 10 åren. Därefter kan kapitalet räcka för att skjuta till 5000 extra i månaden tills han blir 95 åtminstone (hur kan man veta? men farmor blev 100!), men då bör man nog minska risken i sparandet?

1 gillning

Jag skulle sätta 200000 kr i räntefond för uttag av 40000 kr per år de närmaste fem åren.

800000 skulle jag sätta i en globalfond. Det är ganska stor chans att globalfonden ökat med mer än 25%, alltså mer än 200000 kr, om fem år.

Då kan man börja om och på nytt sätta in pengar på räntefonden.