Hej alla! Extremt roligt att hittat en sån här plattform, skummat igenom forumet i nån veckas tid för att försöka få lite kött på benen om sparande i fonder.
Öppnat två stycken ISK på avanza, ett till barnen och ett till mig själv. Både är relativt långsiktiga, 15+ år för barnen 20+ år åt mig. Kommer fram till att de två portföljerna är ju väldigt lika varandra, är det något negativt?
Hur tycker ni dessa två ser ut? känns ju alltid bra med feedback från kunniga människor
Portföl1(barnens) 6 fonder
Länsförsäkringar global indxnära 60%
Länsförsäkringar tillväxtmrkd indxnära A 5%
Handelsbanken GI småbolag ins cri A1 10%
SEB sverige index bära A 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%
AMF räntefond lång 10%
Portfölj 2 (Pension) 6 fonder
Länsförsäkringar global indxnära 60%
Länsförsäkringar tillväxtmrkd indxnära A 10%
Handelsbanken GI småbolag ins cri A1 10%
PLUS alla bolag sverige 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 5%
AMF aktiefond småbolag 5%
Ser väl bra ut tycker jag!
Billiga fonder och bra spridning.
Möjligen justerat upp tillväxtmrkd till 10% i portfölj 1.
Att ha räntefonder i ISK kan man ju också diskutera, men vill man ha lite räntor är det ju smidigt att ha det samlat också.
Tackar tackar! Justerade fonderna och ökade tillväxt till 10% o sänkte räntefond till 5%
eller skulle man slopat räntefonden? Har inte fått helt klart för mig när räntefonden passar egentligen men läste nåt om anekdoten om att aktier är som bilens motor och räntefonder som bilens broms, man vill gärna ha båda för en säker tur om
Just att portföljerna ser liknande ut är inget konstigt, eftersom tidshorisonten på båda sparandena är hyfsat lika.
Jag hade till och med gått så långt att gjort dom identiska, ser ingen anledning att ha räntefonder i ett sparande på mer än 10 år🙂
Så din portfölj 2 passar både för dig långsiktigt samt barnsparandet på lång sikt!
Tanken med att ha ränta är att när börserna faller ska de kunna ta en del av den för att handla billiga aktiefonder, oftast för att hålla fix proportion av ränta.
Ränteoroportionen blir ju högre när aktiefonderna sjunker. Då tar man pengar därifrån och köper nu billigare aktiefondandelar, så man är tillbaka på rätt proportion (i ditt fall 10%).
Jag tycker Spiltan Enkel är en bra fond om man vill ha både ränta och aktiemarknad och hålla fix proportion (de sköter det).
Guld och reala tillgångar saknas men detta är bra startportöljer ändå.
Tack Niklas för informationen!
Tänkte på guld som du nämde, är det guldaktier som tex xetra-gold som jag köper ”vid sidan av” månadssparet som läggs i portföljen då?