En portfölj bestående av råvaror och investmentbolag?

Hej,

Hur skulle ni konstruera en portfölj bestående av råvaror och investmentbolag?

Hoppas du inte menar allvar, men i så fall så fall 10% Xetra Gold och 90% investmenbolag - antingen Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller en likaviktad LIKBIL modell S. (Lundbergs, Investor, Kinnevik, Bure, Industrivärden, Latour och Svolder).

Är det råvaror eller investmentbolagen du inte tror på Tale?

Jag är ny på investeringar men vad jag förstår så är det ganska populärt med investmentbolage så min tanke var att komplettera med tex guld som en krockkudde likt det Eric Strand pratat om i flera avsnitt…

Guld kan man också använda som en krockkudde, men räntor fungerar i de flesta fall bättre eftersom risken är lägre. Och när aktier förväntas ge bättre avkastning än guld på lång sikt brukar man inte rekommendera mer guld än ca 10%. Det huvudsakliga syftet med guldet är att minska svängningar i portföljen eftersom det korrelerar negativt med aktier.

Andra råvaror tror jag inte så mycket på.

Investmentbolag är bra, man får en bra riskspridning. Men att ha hela sin aktieportfölj i dessa bolag är för riskfyllt. Man brukar inte rekommendera mer än ca 20% Sverige i aktiedelen, men av den delen kan man förstås ha en större del i inv. bolag (möjligtvis övervikta något mot Investor).

Om man är en erfaren investera kan man ta en högre högre risk, men då får man göra sin egen analys. Det kan bli dyrt att chansa eller lyssna på experter.

Eric är en klok person och har mycket att lära oss, men hans åsikter om andelen guld (och silver) i en portfölj är ganska extrem. Det är alltid kul med spännande och intressanta gäster på podden, men det är bra påminna att Jan inte alltid delar deras investeringsfilosofi.