Ersätta %-del av långa räntor med globala fastigheter

hej forumvänner. jag kollade lite på möjligheter att reducera exponering i långa ränter (iShares $ Treasury Bd 20+yr UCITS ETF USD Dist) mot globala fastighets-etf som tex fastighetsfonderna VanEck Vectors Global Real Estate UCITS ETF eller iShares Dvlp Mrkts Prop Yld UCITS ETF USD Dist.
Vad tror ni - finns det nåt fel med denna ide förutom att ifall räntorna stiger så kanske dessa faller men trots allt i lägre takt?

För mig låter det som två helt olika tillgångsslag som kanske inte direkt går att ersätta med varandra.

Att investera i aktier/fonder med fastigheter tycker jag hör till som tillgångsslag inom aktiedelen inom portföljen där man redan spekulerar i att bolag och fastigheter ska öka i värde på lång sikt. Alternativt hör fastigheter in i lekhinken :slight_smile: Åtminstone för mig om jag skulle ha någon.

3 gillningar

Jag antar att frågeställningen har sin bakgrund i att räntorna kan förväntas stiga och därmed kan man tänka sig att nämnda räntepapper är en mindre bra investering om inflationen fortsätter vara hög. (i alla fall om målet är att få maximal avkastning på kortare tid)

Det brukar väl sägas att vid högre inflation är fastigheter är en bättre investering än räntepapper av olika slag. Då kan att försöka finna andra tillgångsslag än aktier (indexfond) och räntepapper (stats och obligationsfonder) vara lockande oavsett vilken syn man har på framtiden. Ökad diversifiering kan tänkas vara gynnsam och det finns ju ett antal förslag på portföljer som har REITs / fastigheter som tillgångsslag specificerat med 5-20%.

Så som Mattias säger, man ska nog inte ersätta räntepapper med REITs / Fastigheter - i alla fall inte rakt av och förvänta sig att det fyller samma eller ens likartad funktion.

Men man kan mycket väl tänka sig att det kan vara en bra ide att diversifiera sin portfölj i fler tillgångsslag än bara Aktier och Räntepapper om det är det enda man har i sin portfölj. I praktiken kanske det betyder att man minskar sitt innehav av olika räntepapper till förmån för andra tillgångsslag. Men man ska nog ha funderat igenom vad man gör.

Jag har själv gjort så att jag diversifierat både med fastigheter, men också med guld. Men det är ju verkligen inte en solklar och enkel sak.

En känd modellportfölj som har upplägget är: Pinwheel Portfolio – Portfolio Charts

2 gillningar

Tack för era svar. Jag tänkte exakt så att långa räntor förväntas stiga och därav tanken om diversifiering. Ska kolla in länken- tack för den :+1:

Stiger räntorna och fastighetsbolagen sitter med långa hyreskontrakt så sjunker ju bolagens lönsamhet, i alla fall kortsiktigt.

Det brukar finnas klausuler med indexerade hyreshöjningar. Sedan handlar det ju om hur belåningen ser ut vilket totalutfall det blir.

Nja. I index ingår inte räntehöjningar.

Givetvis inte men inflationen driver fram högre räntor och inflationen är kopplad till index.

Jag tror inte FED håller med om det :wink:

1 gillning