Angående avsnitt 195: Realräntor?

Det senaste avsnittet har övertygat mig om att det är dags att diversifiera den säkra delen av mitt sparande med mer realräntor, för att få ett bredare skydd mot alla tänkbara scenarion. Jag har dock ett par tankar kring detta.

De två realräntefonderna som Rikatillsammans rekommenderar 2021 har båda väldigt höga avgifter, och Swedbank Robur Realränta A har avkastat så pass lite att den inte borde vara i ISK (men om den får utföra sitt uppdrag så blir det ju plötsligt väldigt relevant att ha den i ISK, även om det kommer att höja avgiften på ISK samtidigt)

Båda har också betydligt högre avgift än vad som står på RT:s hemsida (0,43% och 0,96% respektive på SAVR). Allt detta har fått mig att tänka på LYSA, som ofta har berömts för hur fin deras räntedel ser ut. Kan det löna sig att ha LYSA och ha 100% eller 90% räntor, mest i syfte att sänka avgiften på ens räntedel och samtidigt få ett bra skydd mot inflation genom detta?

Det var också tal om TIPS, men jag har ingen aning om hur jag handlar med dessa.

Jag kommer inte ihåg om det fanns idéer om andra former av skydd som går att få tag på för normalt folk. Jag ser att SEB Likviditetsfond finns bland de bästa räntefonderna. Jag förstår inte exakt vad den är till för, men grafen ser ju minst sagt lustig ut. :slight_smile:

1 gillning

Jag kommer inte ihåg vart/när, men har för mig att Lysa själva har rekommenderas att inte ha mer än 80% räntor hos dom. Tittar på man förväntad avkastning och volatilitet så kan man gissa att det beror på att den riskjusterade avkastningen är som lägst vid 100% räntor, och “peakar” bara man lägger till ca 20% aktier.

1 gillning

Hej!
Har du kollat på:
-UIMB
-FRC4

Samt
-IUST
-IBCI

SEB Lilviditet är som jag ser det närmaste man kan komma cash i en svensk fond. Det är den jag hittat som innehåller mest svenska statsräntor med kort löptid. Alltså så säker som möjlig och med så låg ränterisk som möjligt dvs om räntorna går upp så kommer den bara att backa en kort tid för att sedan börja ge avkastning enl de nya högre räntorna.

Därför ser jag den lite som en inflations/ränte ”hedge” eftersom den vänder snabbt vid en höjd ränta.

Nackdelen är att i nuläget tappar den lite lite i värde hela tiden pga noll/negativ räntemiljö.

Bara ett alternativ när man inte har möjligheten att ha kontanter tex i en tjänstepension. Kan man ha cash på sparkonto med ränta är det såklar bättre.

Realräntor har mycket lång löptid så det är klart en risk om räntor inte går upp, eller ännu värre, går ner [EDIT så det blir deflation. Deflation innebär att pengars värde sjunker och eftersom realräntor är “peggade” mot pengars värde så går de ner. Om det däremot fortfarande är inflation men räntorna går ner något då kan realräntefonder få en skjuts uppåt]. Jag har tagit bort mina real räntefonder men kan tänka mig att addera dem OM jag faktiskt ser att inflation/räntor faktiskt kommer att gå upp. Så jag har dem mer på bevakning :slight_smile:

1 gillning

Okej, det var ju bra att veta!

Nej det hade jag inte! Tack för tipsen! Jag tycker etf är svårt, pga avgifterna runt köp och sälj. Finns det någon extra fördel att ha dessa?

Vänta, realräntor mår väl fortfarande bra av att räntorna går ner, så länge inflationen står still? Och plussar väl inte om räntorna går upp utan att inflationen gör det?

Jag kanske borde förstå bättre exakt vad det är Realräntefonder gör. Hur mäter de att inflationen stiger? Finns det någon enkel ekvation för hur de fungerar?

Ja och nej :grimacing: Realräntor är knepiga djur så det blir ett långt svar och jag är inte säker på att jag greppat dem helt rätt … så kommentarer är välkomna :slight_smile: Jag adderade också en EDIT ovan eftersom jag inte var tydlig.

Så här har jag förstått det. Man behöver tänka i två olika “banor” för att greppa deras funktion.

Först kan man tänka som så att realräntefonder är “peggade” mot pengars värde dvs. reagerar på inflation och deflation.

• Om pengars värde går ner, dvs inflation, så går fonden upp. Du får mer antal pengar i framtiden men till ett lägre pengavärde. Totalt sett “ska” man få ut samma värde som man en gång puttade in.
  • Om pengars värde går ner, dvs. deflation, så går fonden ner. Då får mindre antal pengar i framtiden men till ett högre värde. Totalt sett “ska” man få ut samma värde.

Den andra biten är att realräntor är oftast långa, många ligger med innehav som varar i 5-10 år. Med 5-10 års löptid så byts ca 10-20% ut om året. Priset (!) på dessa innehaven påverkar av ränteläget. Om vi antar att inflationen är konstant (+/-0) för att förstå effekten så:

• Om räntan går ner, så går priset på innehaven upp. Priset på ett visst innehav ökar så att räntan som det ger sänks till nya “marknadsräntan”. Om priset på innehaven går upp så går fonden upp.
  • Om räntan går upp, så går priset på innehaven ner. Då går fonden ner. Samma princip.

Sen behöver man kombinera dessa principer till verkligheten för att förstå vad som händer med realräntefonder i olika situationer.

Det du menar är att om räntorna går ner så går fonden upp. Det stämmer under förutsättning att det inte blir deflation med negativa räntor. En sådär lagom räntenedgång i en period gynnar fonden men om det blir deflation och pengars värde ökar så kan räntan på realräntefondens nya innehav bli negativ. Detta sänker fonden framöver. Fortsätter deflationen under längre tid så byts mer och mer av innehaven ut och mer och mer innehav ligger med negativ ränta dvs. fonden går ner hela den tiden eftersom den får betala ränta för de innehaven den ligger på. Alltså får jag det till att en räntenedgång/deflationsvåg först ger en “boosts” till fonden pga. att de befintliga innehaven går upp i pris vid lägre ränta, men därefter drabbar det fonden i en deflation/negativa räntor som sedan ligger kvar i fonden under lång tid. Att ha en realräntefond i deflation är nog inget vidare.

Likaså förstår jag den omvända situationen, vilket mer är det som det talas om idag. Att vi skulle gå från nästan ingen inflation och noll/negativa räntor till högre inflation och högre räntor.
Vad händer då? Som jag förstår det:

• Först går fonden ner eftersom räntorna går upp där fonden drabbas av att priset på de befintliga innehav går ner. P.g.a. lång löptid kan det hålla på ett bra tag/år.
  • Sedan byts innehaven ut (10-20% om året om fondens “duration” är 5-10 år) och de nya innehaven köps då in och ger en högre ränta som fonden får i inkomst och på sikt därefter ökar fondens värde.

Min tanke (rätt eller fel) är att det inte känns så bråttom att köpa realräntefonder, åtminstone känns det som att man kan avvakta tills man ser högre inflation/högre räntor, eftersom min uppfattning är att realräntefonderna först kommer att gå ner (drabbade av priset på befintliga innehav) och först därefter när en större andel av innehaven (50%?) bytts ut mot innehav med högre ränta så kanske det är läge att köpa.

Kanske man i första hand i ska titta på realräntefonder som ligger med kort duration/löptid på befintliga innehaven så de värker ut snabbare än de med långa löptider. Tex om man ser inflation/högre räntor komma och man hittar en realräntefond med säg 4 års duration/löptid så har fonden bytt ut ca hälften av innehaven efter 2 år. När mer än hälften av innehaven bytts ut så kanske den börjar gå bra p.g.a. högre ränteinkomster. Man kan hitta sådan information om fonder på Morningstar.se under portfölj vyn.

Sen blir det väl motsatt efter en inflationsvåg, när inflationen går ner, så kan man ligga kvar i realräntefonder ett tag (något år) och tjäna pengar på prisökningen av innehaven när räntan går ner. I det fallet vill man i så fall hålla sig till en fond med lång duration så det tar lång tid innan de försvunnit ur fonden.

Som sagt knepiga djur, och inte säker på att jag greppat det perfekt :slight_smile:

Det du beskriver låter som hur alla räntefonder med durationstid 5-10 år fungerar, ingenting som är unikt med real-delen, mao. Jag trodde poängen var att det skulle fungera ungefär enligt den här förklaringen: Vad är skillnaden mellan nominell ränta och realränta? dvs att inflationen mäts på ett separat sätt och är inbyggt i fonden, så att om inflationen går upp så ökar en realräntefond också i värde, all else being equal, och att om räntorna och inflationen går upp samtidigt tar de ut varandra och fonden behåller sitt värde.

De är en del som vanliga fonder mht pris-ränte risken på innehaven men sen är de också beroende av inflation/deflation effekten. Det är den senare som är den reala.

Skillnaden är att realränta obligationernas ränta ändras när inflationen ändras. En basränta plus inflation.

Det är detta som jag upplever att de är lurigare, rätt eller fel :wink:

Låter det som att jag har uppfattat det korrekt, då?

Men då kommer nästa problem: Hur bestäms inflationen? I vissa podd-avsnitt har det varit tal om att vi har en inflation, men att denna maskeras genom olika former av manipulation. Om det är så, uppstår en onaturlig stabilitet i inflationsgraden, vilket gör att fonden inte fungerar lika bra som inflationshedge.

På kort sikt ja, men på lång sikt nej, för om inflationen går ner så går avkastningen på innehaven i fonden ner och därmed drabbas fonden av sänkt ränta.

I en vanlig obligationsfond så ligger innehaven kvar med samma ränta oavsett hur inflationen går. Om man bara vill spekulera i sänkt ränta så kan du lika bra köpa en vanligt obligationsfond.

Inflationen bestäms inte av någon utan den räknas ut av SCB. Läs mer tex nedan om KPI.
Sen är det nog många som har åsikter om hur beräkningarna går till, om man tex gör substitutioner (oxfilé mot falukorv) när priser går upp.
Det känns i ens privatliv som att det är mer inflation än den som beräknas.
Om man tvekade på att den beräknas rätt ska man nog hålla sig ifrån realräntor eftersom de i så fall inte skyddar om inflationen

Här är en morningstar artikel om än något år gammal som varnar för dem

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/produktrelaterat/Fordjupad-information/beskrivning-av-konsumentprisindex-kpi/

Hej! Avgifterna ser jag inte som stort problem om man inte köper/säljer för mycket, fast absolut en nackdel.
Stor fördel är direkt exponering mot eur och usd utan valutasäkring. Världens 2 största valutor.