Ja och nej
Realräntor är knepiga djur så det blir ett långt svar och jag är inte säker på att jag greppat dem helt rätt … så kommentarer är välkomna
Jag adderade också en EDIT ovan eftersom jag inte var tydlig.
Så här har jag förstått det. Man behöver tänka i två olika “banor” för att greppa deras funktion.
Först kan man tänka som så att realräntefonder är “peggade” mot pengars värde dvs. reagerar på inflation och deflation.
- Om pengars värde går ner, dvs inflation, så går fonden upp. Du får mer antal pengar i framtiden men till ett lägre pengavärde. Totalt sett “ska” man få ut samma värde som man en gång puttade in.
- Om pengars värde går ner, dvs. deflation, så går fonden ner. Då får mindre antal pengar i framtiden men till ett högre värde. Totalt sett “ska” man få ut samma värde.
Den andra biten är att realräntor är oftast långa, många ligger med innehav som varar i 5-10 år. Med 5-10 års löptid så byts ca 10-20% ut om året. Priset (!) på dessa innehaven påverkar av ränteläget. Om vi antar att inflationen är konstant (+/-0) för att förstå effekten så:
- Om räntan går ner, så går priset på innehaven upp. Priset på ett visst innehav ökar så att räntan som det ger sänks till nya “marknadsräntan”. Om priset på innehaven går upp så går fonden upp.
- Om räntan går upp, så går priset på innehaven ner. Då går fonden ner. Samma princip.
Sen behöver man kombinera dessa principer till verkligheten för att förstå vad som händer med realräntefonder i olika situationer.
Det du menar är att om räntorna går ner så går fonden upp. Det stämmer under förutsättning att det inte blir deflation med negativa räntor. En sådär lagom räntenedgång i en period gynnar fonden men om det blir deflation och pengars värde ökar så kan räntan på realräntefondens nya innehav bli negativ. Detta sänker fonden framöver. Fortsätter deflationen under längre tid så byts mer och mer av innehaven ut och mer och mer innehav ligger med negativ ränta dvs. fonden går ner hela den tiden eftersom den får betala ränta för de innehaven den ligger på. Alltså får jag det till att en räntenedgång/deflationsvåg först ger en “boosts” till fonden pga. att de befintliga innehaven går upp i pris vid lägre ränta, men därefter drabbar det fonden i en deflation/negativa räntor som sedan ligger kvar i fonden under lång tid. Att ha en realräntefond i deflation är nog inget vidare.
Likaså förstår jag den omvända situationen, vilket mer är det som det talas om idag. Att vi skulle gå från nästan ingen inflation och noll/negativa räntor till högre inflation och högre räntor.
Vad händer då? Som jag förstår det:
- Först går fonden ner eftersom räntorna går upp där fonden drabbas av att priset på de befintliga innehav går ner. P.g.a. lång löptid kan det hålla på ett bra tag/år.
- Sedan byts innehaven ut (10-20% om året om fondens “duration” är 5-10 år) och de nya innehaven köps då in och ger en högre ränta som fonden får i inkomst och på sikt därefter ökar fondens värde.
Min tanke (rätt eller fel) är att det inte känns så bråttom att köpa realräntefonder, åtminstone känns det som att man kan avvakta tills man ser högre inflation/högre räntor, eftersom min uppfattning är att realräntefonderna först kommer att gå ner (drabbade av priset på befintliga innehav) och först därefter när en större andel av innehaven (50%?) bytts ut mot innehav med högre ränta så kanske det är läge att köpa.
Kanske man i första hand i ska titta på realräntefonder som ligger med kort duration/löptid på befintliga innehaven så de värker ut snabbare än de med långa löptider. Tex om man ser inflation/högre räntor komma och man hittar en realräntefond med säg 4 års duration/löptid så har fonden bytt ut ca hälften av innehaven efter 2 år. När mer än hälften av innehaven bytts ut så kanske den börjar gå bra p.g.a. högre ränteinkomster. Man kan hitta sådan information om fonder på Morningstar.se under portfölj vyn.
Sen blir det väl motsatt efter en inflationsvåg, när inflationen går ner, så kan man ligga kvar i realräntefonder ett tag (något år) och tjäna pengar på prisökningen av innehaven när räntan går ner. I det fallet vill man i så fall hålla sig till en fond med lång duration så det tar lång tid innan de försvunnit ur fonden.
Som sagt knepiga djur, och inte säker på att jag greppat det perfekt