Börsen och inflationen - hade den stigit mer utan inflation?

Det pratas mycket om inflationen nu och att räntan väntas stiga. Och då kommer börsen att gå ner. Pengarna ska dra till räntepapper istället.
Jag googlade lite på inflation historiskt och såg att åren 1974-1984 var inflationen över 8%. Men enligt diagrammet i förra blogg-avsnittet gick Stockholmsbörsen upp alla år utom två. Så det verkar ju inte stämma. Eller betyder det bara att börsen hade stigit ännu mer med en lägre inflation?
Finns det något diagram med börsutvecklingen kompenserat för inflation? Det skulle ju kunna hända att börsen gått upp fast den med hänsyn till inflation faktiskt backat.

Konstigt nog går räntefonder ner när räntan går upp. Men det kan någon säkerligen förklara bättre än mig som bara citerar något jag läst på bloggen. :slight_smile:

Det beror på vilken typ av räntefonder och durationen på de pappren som fonden äger.

Om fonden t.ex. köper en ränteobligation för 1 miljon som löper ut om 10 år och har en ränta på 1% per år
1 år senare så ger staten ut en 9 årig ränteobligation med ränta på 2%.

Om fonden då vill sälja sin obligation med 9 år kvar och en ränta på 1% kommer ingen vilja betala 1 miljon för den, de kan ju köpa en annan av staten som ger 2% och i övrigt samma villkor.
Däremot om fonden kan tänka sig sälja den för mindre än 1 miljon, så kompenserar ju det lägre priset obligationen den lägre räntan i procent.

Därmed kommer räntefonder med löptid går ner i pris när räntan går upp. Men med oerhört korta räntefonder, t.ex. om det var rörlig ränta så följer de räntan precis.

6 gillningar

Säg att du har ett papper som genererar 1kr per år och räntan är 1%, då är det pappret värt 100kr. Men om räntan stiger till 2% kommer ditt papper att sjunka i värde till 50kr.

1 gillning

En obiligation är ett lån där någon betalar dig räntan för det tagna lånet. Ifall du sitter på ett lån med 1% ränta men räntan sen stiger till 2% kommer det vara mer attraktivt att äga obiligationen med 2% ränta. Värdet på den 1% obiligationen kommer då falla.

Nej, det kommer vara 1%-enhet mindre värt gånger lånets löptid. Du kommer i ditt fall få 50% lägre avkastning, 1 kr / år istället för 2 kr / år

Obiligation A får du 1 kr / år i räntekostnad, efter 1 år har du 101 kr

Obiligation B får du 2 kr / år i räntekostnad, efter 1 är har du 102 kr.

1 gillning

Så om börsen går ner pga stigande inflation och höjda räntor kommer räntefonderna också gå ner? Då känns det ju inte så värt att ha en del ränta som krockkudde på tex Lysa. Eller har dom andra ränteplaceringar som beter sig annorlunda?

1 gillning

Räntan kan gå upp i nominella tal när kapital flyttas från börsen till räntor. Dock så länge inflationen översiger räntefondens avkastning kommer det i min värld vara en dålig investering, eftersom realräntan just är negativ.

Vid en negativ realränta är reala tillgångar bättre, eller att vara den som tar lånet. Inflationen gör att lånets storlek minskar (kan tänkas som att en negativ realränta betalar av lånet)

Jo - jag förenklade exemplet till oändlig löptid för att förklara riktningen av värdeförändringen. I verkligheten är det naturligtvis mer komplicerat än mitt förenklade exempel :slight_smile:

Sedan finns det räntefonder som faktiskt har avkastingskurvor som indikerar att de inte säljer räntepapper med förlust utan heldre behåller hela löptiden och cashar in räntan. Då blir det en kontinuerlig ränta i fonden, liknande sparkonto.

De fonder jag främst tänker på är Spiltan räntefond Sverige och IKC Avkastningsfond:

Nu är inte dessa fonder heller absolut perfekta placeringar (inte som sparkonto) för de innehåller viss del företagsobligationer och de brukar kunna falla när konjunktur/börs faller för folk blir rädda att företagen inte ska kunna betala räntan till långivarna.

Ett väldigt förenklat exempel. Börsen rasar 30 procent och räntan stiger 3 procent. Har du köpt en räntefond med genomsnittliga löptider på 3 år går räntefonden ner endast 9 procent, och kommer att återhämta sig på mindre än tre år.

Trots allt är räntor en hyfsad krockkudde.

@Anders001 för dig, allt. :joy:

4 gillningar

Vad säger Caroline om det :face_with_hand_over_mouth::thinking::joy::smiling_face_with_three_hearts:?

2 gillningar