I en ekonomisk situation där USA och i princip alla andra länder använder tryckpressarna för att klara sig ur den ekonomiska kris som annars omedelbart skulle inträffa är frågan för oss sparare / investerare hur vi ska agera.
Om man, som jag, förväntar att vi får någon form av inflation, huvudsakligen en monetär inflation, som resultat av den ökande penningmängden, då är frågan hur det kan förväntas påverka besparingar och investeringar på kort och lång sikt.
Jag antar att det kommer leda till en inflation i första hand gällande Aktier, Råvaror, mark och fastigheter. Huruvida inflationen även träffar konsumentvaror och blir allmän i ekonomin är omöjligt för mig att spå om.
Det har tidigare pekats på att detta inte inträffat i Japan, trots 20 år av liknande politik. Men som jag ser det kan ju ett land avvika från hur resten av världen agerar, för då kan ju överskott av penningmängden helt enkelt gå ut ur landet och inflationen som helhet dämpas av att spädas via utländska investeringar.
Det lär däremot inte ske när samma politik genomförs över hela världen.
En tanke är jag har är att det blir svårt att se att räntepapper kan vara en god investering i ett läge där pengar förlorar sitt värde. Om förlusten av värde på pengar är större än räntan man får blir det ju en förlust. Finns en diskussion om räntor som investering här i forumet, men denna aspekt nämns inte direkt där.
Man kan väl utan att vara orimlig anta att penningmängden ökat med mer än 5%.
Om man tänker att värdet på pengar sjunker med ca 5% och att räntorna inte överstiger 1% i snitt har man ju förlorat 4% i värde. (som helhet mycket grovt förenklat)
För mig framstår det lockande att istället gå mot guld som värdebevarare, då man kan ha en förhoppning att guld ökar i pris i samma utsträckning som pengar tappar värde. Guld ökar vad jag förstår knappast i värde i sig själv. Men för att få värdetillväxt har jag aktiefonder.
Jag skulle gärna diversifiera i andra former av råvaror än enbart Guld.
Bäst vore det med något tillgångsslag som har svag korrelation mot aktier.
Idag en liten del av portföljen i Handelsbanken Råvarufond A1 SEK som nu tyvärr ska upphöra. Har även ansenlig del i fysiskt silver, men det är som jag ser det delvis en spekulation i att silverpriset framgent kommer gå uppåt. Silver kan så klart tappa värde, om än det inte lär tappa mer än, låt säga, 50% på sikt oavsett vad som sker.
Hur kan man få till en bred indexlik investering mot råvaror?
(Jag har som synes så klart påverkats en del av Erik Strand och resonemangen han för i denna sak.)