Inflationssäkra sina tillgångar

Jag har under en längre period haft ca 2/3 delar av mitt sparande på börsen i en indexfond medans 1/3 har legat på ett sparkonto. Det har inte varit en bra strategi att ha en så stor summa på sparkontot men har motiverats av att jag eventuellt vill använda det till att köpa hus eller bostad. Om sparhorisonten är kortare än 5 år så bör det ju inte in på börsen… Det har dock aldrig blivit något bostadsköp än och tiden går fort…

Jag funderar på hur jag skulle kunna inflationssäkra den delen av mitt sparande som idag ligger på sparkonto idag samtidigt som jag behåller den korta sparhorisonten. Kan råvaror vara ett bra val?

Jag är ny medlem här på forumet idag :slight_smile:

Samma här, sålde av det mesta i november förra året för kommande husköp. Riktigt trist att se inflationen sticka iväg men samtidigt så har ju börsen gått ner så har inte förlorat så värst mycket, än. Annat än sparkonto är för hög risk för oss dock.

Jag sitter på relativt stora belopp i likvida medel uppdelat på olika sparkonton, dvs. upp till insättningsgarantin per konto. Vidare är jag tyvärr allt för stort exponerad mot svenska börsen (ca 80%) och resten huvudsakligen USA.

Guld skyddar väl mot inflationen tänker jag, och om jag vill få större exponering mot t.ex. USD, tror ni att det skulle vara ett bra alternativ att investera i Avanza:s certifikat GULD AVA A som är utan hävstång, handlas i SEK, men underliggande valuta USD?

Då tänker jag att jag får inflationsskydd, större exponering mot annan valuta än SEK (bortser från marknaden här och pratar i det här fallet strikt valuta, dock inser jag att jag bör bli mer global, men gillar utdelningsaktier och det har främst blivit svenska och amerikanska). Vidare får jag en hedge mot rådande oroliga tider.

Hur skulle ni resonera obundet sparkonto ca 0.7-0.9% vs Avanza:s certifikat GULD AVA A?

På lång sikt förväntas guld följa inflationen, men med lång sikt menas här mer än en livstid. På kortare sikt kan guld både öka och minska rejält. Det finns andra argument för att ha guld i sin portfölj, men att kortsiktigt skydda sin buffert mot inflation är inte ett av dem.

Underliggande värde i certifikatet är guld. Det spelar ingen roll vilken valuta certifikatet eller guldet handlas i.

4 gillningar

Tack för svar!

Underliggande tillgång är guld men underliggande valuta är USD. Om USD stiger kontra SEK bör väl kursen/priset på certifikatet stiga, eller har jag missförstått? Givet att vi antar att värdet på underliggande tillgång (Guld) är oförändrat. Indirekt får jag väl då en exponering mot USD? Se faktabladet för certifikatet för mer info.

Jag tänker att investera 1/3 i guld känns för mycket. Priset är högt och om kriserna nu snabbt blåser över så kommer kanske priset sjunka rejält. Hur skulle det med en blandning av olika råvaror. Skog står och växer även i kristider. Alla investeringar innebär ju risker men inflationsrisken är ju inte obetydlig den heller. Särskilt om krisen nu förvärras dramatiskt.

Skog är inte heller riskfritt:

• Stormfällen
  • Skogsbränder
  • Granbarkborrar
  • Älgbetesskador
  • Miljöpartiet
2 gillningar

Nej, certifikatet är inte valutasäkrat mot USD, därför gäller som @GSverre skrev: “Det spelar ingen roll vilken valuta certifikatet eller guldet handlas i.”

Givet att vi antar att värdet på underliggande tillgång (Guld) är oförändrat.

I vilken valuta mäter du detta värde?

Det finns valutasäkrade guldtrackers, exempelvis mot EUR, men GULD AVA är inte ett sådant.

3 gillningar

Du har tre värdebärare när du köper ditt guld:

1. Du börjar med SEK
  2. Du växlar SEK till USD
  3. USD används för att köpa guld

I slutändan äger certifikatet guld. USD är bara en mellanlandning. Det är guldet som är värdebäraren. Du tänker att “om USD tappar i värde så tappar mitt guld i värde” men det stämmer inte. Om USD tappar i värde så kommer guldet öka lika mycket i värde (mätt i USD), så att du står ±0 räknat i SEK.

Men som sagt var så är guld spekulation på kort sikt och skyddar inte nödvändigtvis mot inflation under din livstid.

2 gillningar

Rent teoretiskt finns väl ändå en liten valutarisk, om vi säger att guldpriset skulle ligga oförändrat (i USD), medan USD/SEK sjunker. Då sjunker också värdet på Guld AVA.

På lång sikt bör dock ovanstående vara försumbart, eftersom priset på guld generellt rör sig inverst mot priset på USD, men på kort sikt kan man ändå säga att man tar en viss valutarisk mot USD genom att köpa Guld AVA.

Men det är ju för att guldet faller mätt i SEK. Inte för att USD rör sig.

Om din tumstock får kortare tum så blir ju inte du längre.

1 gillning

Förstår vad du menar, men kan man inte se det på 2 olika sätt? Guldpriset sätts i USD/troy ounce, och om vi förutsätter att detta pris är konstant, bör man kunna hävda att fluktuation i priset på Guld AVA beror på den aktuella växlingskursen USD/SEK? Guld AVA trackar ju guldpriset i USD.

Nej det tycker jag inte. För du kan lika gärna säga att man kan se det på 3 sätt, eller 4 sätt eller hur många man vill. Där det enda man gör är väljer en slumpmässig valuta.

T.ex. guldpriset sätts i g/Rubel och vi antar att det är konstant. Då kan vi hävda att prisfluktuationerna på guld i SEK bara är Rubel/SEK.

Nej guld AVA trackar inte guldpriset i dollar.

Håller med om att det är arbiträrt att mäta priset i just USD, men det är ju det som har blivit kutym i världen? Därför tycker jag inte att det är helt slumpmässigt.

Förlåt, Guld AVA handlas i SEK. Men det trackar S&P GSCI Gold, ett amerikanskt index som i sin tur följer guldpriset i USD via futures på COMEX. Om Guld AVA istället hade trackat något ryskt guldindex som följer guldpriset via g/Rubel anser jag att man hade kunnat argumentera på motsvarande sätt för Rubel/SEK.

Då har guldets värde sjunkit räknat i SEK, oavsett vilken valuta certifikatet handlas i.

Håller med om att det är det mest logiska sättet att se det! Försöker bara påpeka att man skulle kunna argumentera för att man ändå kan tolka det som en valutarisk. När man tittar på guldpriset på börssidor ser man ju priset i USD. Ser man då att priset är oförändrat, men att värdet på ens Guld AVA i portföljen minskat, är det lätt att tänka att det beror på växlingskurs.

Det finns ju dessutom massvis med Guld-ETF:er med valutahedge, ffa EUR-hedge. Tycka vad man vill om dem, men om man inte hade kunnat uppfatta ovanstående som en valutarisk hade ju dessa produkter inte funnits?

Nej, du ser att tumstocken får annan längd på sina tum. Det förändrar inte längden på det du mäter.

Att USD stärks jämfört med SEK kan lika gärna innebära att SEK tappar jämfört med globala marknaden. Det ger samma effekt.

Vad hände till exempel här?

bild

USD sjönk i värde samtidigt som guld ökade i värde (mätt i USD). Guldets värde i SEK var oförändrat. Troligtvis var detta en period där USD tappade i värde jämfört med många tillgångar, inklusive både guld och SEK.

Det är knöligt att analysera tre delvis oberoende variabler på det här sättet. Det är svårt att med säkerhet säga att rörelserna i grafen beror på valutarörelser mellan USD och SEK eftersom de flesta rörelserna skulle kunna förklaras av externa faktorer.

Guld AVA prissätts på marknaden intradag så det ska vara oerhört kort sikt i så fall (minutrar/sekundrar?)

2 gillningar

Skitsamma det blir nog bra det där

Hur menar du att det skulle vara motsägelsefullt? USD/SEK minskade, spotpriset på guld (i USD) ökade. Dessa tar ut varandra = oförändrat pris på Guld AVA. Dessa 3 variabler förklarar hela kursrörelsen.

Vill bara påpeka att jag är ödmjuk inför att jag kan ha fel och det spelar egentligen ingen praktisk roll eftersom man bör undvika valutahedgade guldfonder oavsett, men jag tycker att detta är en intressant diskussion som är viktig att reda ut :slight_smile: