Inflationssäkra sina tillgångar

Nej, lite längre sikt än så anser jag. Kan försöka illustrera med ett exempel:

• Grön = Guld spotpris (USD)
  • Lila = Valutasäkrad ETF (EUR) (Xtrackers Physical Gold EUR H)
  • Gul = Guld AVA (Trackar guldpriset i USD men handlas i SEK)
  • Ljusgrön = EUR/SEK
  • Ljusblå = USD/SEK

Vi ser att under 2020, efter pandemin, tappade USD rejält och Guld AVA underpresterade spotpriset rejält pga detta. Den valutasäkrade ETF:en presterade dock i linje med spotpriset, som väntat. Hade man kunnat förutspå framtiden hade man definitivt tjänat på att köpa Xtrackers Physical Gold EUR Hedged istället (notera dock att man ändå hade underpresterat spotpriset eftersom ETF:en handlas i EUR och även EUR sjönk, men inte alls lika mycket).

Tycker du inte att man kan benämna detta som en kortsiktig valutarisk?

Problemet är att du tittar på spotpriset i USD. I princip är det samma sak som att du konverterar USD till SEK med samma kurs över hela diagrammet. Det kan du inte göra i verkligheten.

Hela guldsportkurvan är bara en enda växlingskurs till SEK och det är den kursen som USD/SEK står i just sista mätpunkten över tiden i diagrammet.

Du mäter med en linjal som ändrar längd när du mäter i USD på det sättet. Det är inte representantivt för verkligheten.

2 gillningar

Nej, men jag tror det är meningslöst att försöka förklara. Guldet har ett eget fundamentalt värde. Jag förstår inte heller varför någon vill köpa ett valutahedgat guldcertifikat men det finns ju folk till allt.

Ja, och de kommer alltid att ta ut varandra. Det beror på att det annars hade uppstått en arbitragemöjlighet. Men det har inget med kursrisk i USD att göra. Du tittar på grafen och ser att USD/SEK-kursen påverkar guldpriset i SEK. Jag tittar på grafen och ser att man kan plocka bort USD helt ur ekvationen, det är bara en mellanhand.

3 gillningar

Ok, jag förstår hur ni tänker! Mycket intressant med nya perspektiv!

Tack för att du “utmanade” vidare @Zino, jag hade kommit med liknande frågeställningar tillbaka vill jag påstå, men skönt att vi fick det förklarat för oss under tråden och nog lika bra att jag inte hann lägga mig i diskussionen igen under dagen :slight_smile:

För att dock återgå till trådskaparens ursprungsfundering (ledsen för “hijack” av tråden), vad finns det för tips för att inflationsskydda sina tillgångar? Man brukar ju ofta prata om att t.ex. fastigheter är en bra tillgång.

I teorin antar jag väl egentligen att allt som inte är kontanter är en bättre tillgång vid hög inflation, men sedan finns det tillgångar som är mer volatila än andra såklart, och givetvis kan värdet på tillgången sjunka mer än inflationen. Vidare ju enklare det är att likvidera tillgångarna genom en effektiv marknad är ju ett annat plus.

Antar att det inte riktigt går att skydda sig helt mot inflationen, på samma sätt som det inte går att skydda sig helt mot börsfall om man inte har en spåkula, utan det handlar väl om strategi, t.ex. mer defensiva investeringar (mindre volatila) och diversifiering.

1 gillning