Tänker att det kan vara intressant att diskutera då det är dit ingen tittar för närvarande.
Bortsett från pengar på sparkonto och skuldfrihet finns det tillgångar som till och med kan öka i värde vid deflation?
Hjälper is04 och de andra långa räntefonderna i rikatillsammansportföljen en som lever med sek och investerar globalt? Eller är AMF räntefond lång fullgod?
Finns andra alternativ? Vill åt något som smäller högt vid deflation då jag inte vill lägga så stor del av portföljen i det.
Detta avsnitt kommer iirc fram till att det finns inget bra, men att aktier är bästa alternativet:
Allvädersportföljer brukar ha långa statsobligationer som skydd mot deflation.
Ju längre löptider, desto mer potential för “höga smällar”. Till exempel IS04 har +20 år så den kan ju röra sig kraftigt, såväl upp som ner beroende på marknadsklimat.
Om du vill undvika att handla i annan valuta, ETF eller vill ha kortare duration, skulle Captor Iris Bond A kunna vara ett alternativ. Den har 0,50 % i avgift men innehåller svenska obligationer och hamnar mellan AMF Lång och IS04 i duration. Captor ligger mellan 10 och 15 år i duration.
Du missade att jag skrev deflation va?
Ok, är Captor det extremaste vi kan köpa i Sverige vad gäller långa räntor?
Det är den längsta durationen när det gäller svenska räntor i fonder. Iallafall som jag känner till. @Zino kanske har någon input?
Guld är något som fungerar väl i såväl deflation som inflation. En av guldets värsta fiende är ränteavkastning som borde gå mot noll under deflationsperiod. Långa räntefonder/obligationer fungerar också men de måste i så fall köpas långt innan deflationen är ett faktum, i annat fall är deflationen redan inprisad.
Håller med @Rimma. Det som historiskt presterat bäst vid deflation är nominella statsobligationer, av logiska skäl. Det mest “extrema” vi kan köpa i Sverige (utan ETF:er) är Captor Iris.
Japp, uppenbarligen inte läskunnig ![]()
Synd det inte finns fler etf:er eller fonder med riktigt långa och svenska räntor. Typ 20+år. Då hade man kunnat bygga riktigt intressanta portföljer. Den enda svenska ränte-etf jag vet om är Xact obligation.
Vet vet, kanske Captor kan klämma fram något mer här i framtiden ![]()
Jag har läst att guld presterat bra i deflation och är redan mycket tungt investerad i guld, men det borde vara tvärt om. Antar att gulds prestation under deflation är pga att det är allmänt misär och man köper det tryggaste man vet. Vet du hur guld i yen presterat under deflationen i Japan under 90-talet?
Anser du att deflation är inprisat i långa statsobligationer nu?, känns som jag är ganska ensam om att prata deflation för närvarande…
Jag har inget emot etfer. Vad tycker du ger mig det mest extrema skyddet mot deflation? IS04 och DBXG eller captor iris? Jag investerar som sagt tidigare globalt och mycket exponering mot ädelmetaller men lever i SEK.
Då det rör sig om en liten del av portföljen vill jag inte ha för många fonder, helst en Max två.
Det finns ett antal tunga ekonomer som talar om den kommande deflationen, exempelvis Lacy Hunt.
Jag är inte kompetent att bedöma om deflation redan är inprisat i långa statsobligationer. Min oro är att de kan ge en liten priskick uppåt härifrån för att därefter priskrascha. Därför investerar jag endast i statsobligationer med kort löptid och åtnjuter den höga ränteavkastningen så länge det går för att därefter sälja för samma pris som jag köpte dem och gå vidare med andra investeringar.
Gissar att guldet mår bäst då förtroendet för fiatvalutor sviktar och intresset för långa statsobligationer viker samt under kraftiga räntesänkningsperioder. Har också betydligt kapital investerat i fysiskt guld som kan bli ensam på tronen som säker hamn om intresset för långa amerikanska statsobligationer kollapsar.
Japan har haft problem med deflation och ultralåg inflation under nära 40 års tid.
Om valutarisk inte är något problem - IS04 och DBXG, men helst en blandning.
Med det sagt undrar jag om din frågeställning egentligen gäller disinflation och inte deflation? Deflation är ju ganska extremt och förekommer i princip enbart under djupa recessioner, men det låter mer som att du vill spekulera i att inflationen kommer sjunka närmaste tiden?
Fondvalen är samma, men tänk på att marknaden till stor del redan prisat in disinflation. Såhär prisar marknaden amerikanska styrräntan under 2024:
Dvs att inflationen ska lugna sig och styrräntan sjunka från nuvarande 5,25%-5,50% till 3,75%-4,00% redan i slutet av 2024.
Tackar, nej det är riktig misär deflation jag vill skydda mig mot, typ 1929.
Jag tror du ska ha i åtanke att risken för att det som inträffade under den stora depressionen ska hända igen är extremt liten på vi har mer kunskap nu än då.
På den tiden hindrade dels guldstandarden staten från att införa massiva stimulanser men ffa sa den rådande ekonomiska teorin att man inte skulle göra något utan mest sitta och titta på medan marknaden skulle lösa problemet. (Dvs man satt mest brevid och tittade på medan ekonomin sjönk allt djupare, tills new deal och sedan andra världskrigets krigsekonomi ändrade inriktningen på den ekonomiska politiken och avslutade depressionen.) Numera vet vi att det relativt enkelt går att undvika genom stimulanser från stat/centralbank samt reglera och hålla bankerna vid liv så att inte kreditmarknaden fryser till is.
Crash course us history ger en lagom lång, lättsmält och avvägd sammanfattning på 15 min om vad som hände.
Senast man gjorde detta var i covidkrisen. Dessförinnan finanskrisen. Du kan ju själv föreställa dig vad som inträffat om man bara hade tittat på medan ekonomin kollapsade 2020 eller 2008. 1929 valde man att bara titta på medan allt gick åt skogen. Nu vet vi bättre, och är det något staten inte kan få slut på så är det pengar från sedelpressen.
Oöppnade lådor med dyrt Lego?
Håller med dig i stort men du har också Japan som jobbat hårt med sedelpressarna sedan 90 talet och först nu börjar få lite inflation. Det räcker inte med att trycka pengar de måste omsättas också.
Låter som ett skydd mot inflation?
Fast den stagnation som varit i Japan senaste decennierna är något helt annat är det som hände på 30-talet. Deras inflation ser dessutom över tid snarare sett ut att ligga kring 0% så det har inte heller rört sig om någon kraftig deflation.
Sant. Efter covidkrisen och resultatet av vad USA gjorde med helikopterpengar så borde nog t.o.m. ekonomerna förstått nu att det är lättare att få upp konsumentprisindex om man delar ut pengarna till konsumenterna istället för som tidigare då man mest blåst upp tillgångspriserna i hopp om att det ska spilla över på KPI. (Om det nu är ett självändamål att få upp KPI, jag tror att ekonomerna senaste decenniet även till sist förstått att inflation och deflation kan ha olika orsaker som ska hanteras olika beroende orsak, vilket tog lång tid för dem att förstå.)