Ert sämsta husköp?

Hallå! Är mitt i bostadsköp och har läst massor av trådar här om hur man ska besiktiga själv och hur man ska undvika riskkonstruktioner.

Men på något plan tänker jag, de flesta i vårt land gör inget av detta, vet knappt vad de köper och gör kanske inte det optimala köpet men är ganska nöjda ändå.

Så, alla ni som köpt en bostad med något stort, dyrt eller jobbigt fel, kan inte ni berätta lite skräckhistorier - eller solskenshistorier? Kanske jag bara kan köpa villan som någon annan trivts i och ta skiten när den kommer?

Det är ett spel. Spelet heter ’svarte petter’. Alla hus har en risk att vara den dåliga.

Ofta hinner samma hus köpas och säljas 5ggr utan att det dåliga uppdagas. 4/5 går alltså lyckligt ovetandes vidare i livet till nästa potentiella ’svarte petter’.

Det finns sätt att förebygga (minska risk);
Besiktning
Undvika vissa konstruktioner
Köpa en gång och aldrig mer byta

Men mest framgångsrikt är att blunda, köpa & hoppas att du är 4/5 och inte står där med svarte petter.

Lycka till med affären!

Edit: Svarte petter är - bli innehavare av något som man inte vill ha och som man inte kan göra sig av med efter att andra har lyckats slippa .

5 gillningar

Tycker att många är överdrivet uppjagade på ett lite onödigt vis. Allt ska vara perfekt och dokumenterat, annars är man lurad, typ. Det är bättre att ha lite sänkta förväntningar och tron på att man löser problem när de uppstår. En bostad som inte är ny kommer att ha en del skavanker, utan att det är ett jätteproblem.

Visst ska man inte vara dumnaiv men inte heller överdrivet nojig och småhysterisk. Det är få saker man inte löser om behov uppstår.

Har varit med om diverse olika incidenter och problem med köp/sälj och ägande. Men i efterhand så är det bara små hack i skivan, det är inget som har fått några konsekvenser. Detta inklusive en vattenskada som gjorde bostaden obeboelig. Man löser det också.

11 gillningar

Bra inlägg, det borde jag lagt till som avslutning på mitt inlägg om svarte petter… att nästan alla såna rötägg också går att lösa :muscle:t2:

Asså, jag tänker att hus kostar pengar. Vill man ha mindre risk tar man och bygger/köper nytt. Annars så bör man räkna med att lägga ut runt 500-1000k på sitt hus i 10års cykler. Allt beroende på hur ofta man vill göra om badrummen och dylikt.

Men majoriteten av sakerna som kostar är för att man vill snygga till huset.

Man behöver tänka på hatten(taket), skorna(grunden), värmesystemet ålder, Elen och VA systemet. Det är de kritiska som kan stöka till det snabbt och dyrt.

Allt annat är underhåll eller statushöjande insatser. Dessa kan man pilla med själv i lugn och ro, eller leja ut när det behövs.

1 gillning

Har inte gjort det själv, men hört hur jobbigt det är med impregnerade syllar som avger lukt. Undvik.

1 gillning

Köpte ett projekthus. Grunden behövde täts och torkas. Sovrummet behövde vi riva ut till yttervägg (inkl golv) för att fixa undermålig isolering och byta syllen. Två andra väggar behövde öppnas upp för att de var oisolerade (!). Problem med värme, vattenpump, avlopp, vvb, el, fasad, etc.

Det var extremt lärorikt och givande med lyckade projekt. Men tyvärr tog det också slut på “den sista energin” vi hade och slutade med ett trasigt förhållande.

Vi sålde huset, flyttade isär och så småningom blev vi tillsammans igen. Så solskenshistorian är väl att vi lärde oss massor, det gick utmärkt rent tekniskt att fixa huset och det var inte orimligt dyrt när man gör det själv.

Men jag skulle säga att undvik hus med svårt mögel eller röklukt. Det bör ändå finnas en viss kvalitet i grunden.

3 gillningar

Jag rekommenderar den här tråden på Byggahus. Det måste vara ett av de värsta inläggen jag läst när det kommer till husköp som gått fel.

3 gillningar

Ett generellt råd är att undvika hus där det gjorts ombyggnader som förändrat husets ursprungliga funktion och planering. Det mest typiska är inredda källare.

Jag tittade länge på hus innan jag köpte och avstod från en rad köp. I de flesta fallen berodde det på inredda källare med ”avvikande lukt” och oklara problem.

Så länge funktionen i huset är den ursprungliga kan saker behöva förnyas men det är sällan något konstigt.

+1 på den. Vi höll på 2 gånger att köpa ett sådant hus. Jag kände lukten direkt men tänkte att det berodde på att de hade 2 hundar samt lite instängd. Lufta, ozonair samt målning skulle nog ta bort lukten. Som tur är varnades vi precis innan kontraktskrivning av kompisen som bodde på samma gata i ett likadant hus… han är snickare som bytt ut allt, satt in fläkt och ändå luktar det.
Andra gången luktade huset fräscht efter blommor och doftljus. Jag gick förbi några dagar senare och då slog lukten emot mig
Detta har nu gjort att jag inte vill kolla på hus byggda,1968-1980

Köpa nytt är inte riskfritt men har andra risker; såsom byggaren kan gå i konkurs, bygget kan bli kraftigt försenat, även här kan byggfusk förekomma, oprövade tekniker kan användas (läs en-stegs-tätade fasader) mm

1 gillning

Mitt nuvarande hus är mitt sämsta husköp, av två skäl där det vart icke förväntade kostnader med hantverkare som inte gjorde sitt jobb enligt avtal samt att kostnaderna vart klart högre.

Huset byggt 1991 köptes med besiktning ua i ett exklusivt villaområde, med vetskap att det behövdes göras renoveringar.

Efter ett par månader efter fick vi en rejäl vattenskada, försäkringsbolaget stod för evakueringsboendet med kostnaderna, vi passade förstås att renovera hela huset inklusive omdragning av el och rör och vi gjorde om hela planlösningen, nya ytskikt WC, kök .
Så det var helt i sin ordning, ett nytt hus skapades!

Vissa saker vart inte bra som sviktande golv, skåp i köket som inte passade in. Kostnader som bara drog iväg där hantverkare inte kunde specificera, hur kunde man ta betalt 40h för att klä in en bärande balk?

Huset är nu färdigställt och och skall säljas, jag har fått aversion för huset så jag har flyttat därifrån och bor i en annan del av Sverige.

Förutom detta skall jag skiljas, men vi är överens om att inte sälja med förlust och har mycket bra ekonomi.

Jag är inte bitter men vetskap att jag aldrig kommer köpa renoveringsobjekt
Motgången har gjort mig medveten om att man inte kan beräkna allt som händer i livet och att man måste gå vidare och ha acceptans.

1 gillning

Moderna enplanshus och stenhus med ftx på platta utan gamla källare har vissa uppenbara fördelar. Idag kan man göra väldigt fina källare men nu har alla slutat bygga källare pga kostnader och dåligt rykte.

Är man inte intresserad av renovering och risker är det kanske bättre att köpa hyfsat välbyggda hus.

Villaköp är väl nog läskigt som det är utan att vi ska addera till dina fasor med skräckhistorier? Men visst, vill du veta exakt vad du får: bo kvar. I andra hand köp en bostadsrätt i en bekant och solid förening med anknuten trädgård. Kanske ett välskött radhus med stabil förening. I sista hand: köp en villa med äganderätt. Du kommer aldrig kunna förutse exakt vilka problem som kommer att dyka upp. Och de kommer att dyka upp. Sen om du blir stressad av att du upptäcker en reva i tapeten eller om det krävs en vattenläcka från taket för att du ska må dåligt…det vet du bäst själv. Du blir din egen fastighetsskötare och ansvaret du tar på dig sträcker sig även 10 år efter ditt inköp då du kan bli betalningsansvarig för dolda fel och så vidare. En besiktning som du köper kan vara bra för att lära dig lite om huset, men en besiktningsman är oftast inte mycket bättre än någon van villaägare som har gjort en del reparationer själv och förstår hur det hus från det årtiondet fungerar. Är det några problem någonstans så kommer besiktningsmannen skriva att du behöver anlita en fackman för att undersöka problemet närmre. Då ska du anlita en person till efter besiktningen som besiktigar det eventuella problemet, och förmodligen kommer att säga “ja, det här är förmodligen ett problem du behöver ta tag i de närmsta åren…eller så håller det tio år till.”
Slutsats: köpa villa är ett gamble, till och med nybyggen, som några ovan påpekat. Se till att ha en buffert för renoveringar (minst 300k) och köp ett hus du är övertygad om att du vill bo och kommer trivas i så att eventuella renoveringar känns värda att göra. Sen hoppas på det bästa :slight_smile:
De flesta lär sig att leva med vissa skavanker. Det är trots allt stor skillnad på att ta hand om ett eget hus och trädgård och att sminka en 1,5:a i Stockholms innerstad för att som 20-nånting känna sig het.

2 gillningar