Vilket köp (tjänst, vara, råvara, finansiell produkt spelar ingen roll, vi inkluderar allt) är det läskigaste nu någonsin köpt?
Jag kan börja. Mitt läskigaste köp var min första lägenhet. Miljonprogramsbygge, utan balkong. Läget var utanförskapsområde i Göteborg och vad som gjorde att det knöt sig i magen var rädslan att jag köpte på toppen av en bostadsbubbla, året var 2005.
Barnvagnen till första barnet. Barnvagnsförsäjaren visste precis vilka knappar hon skulle trycka på för att få en hormonstinn blivande mamma ur spel. Jag gick därifrån i tron om att “fel” barnvagn skulle innebära livsfara för bebisen.
Väldens sämsta köp. Bebisen var helt ointresserad av vagnen så den användes knappt.
Köpt 2021 under nästan den absoluta pandemitoppen. Kändes lite lyhört när jag var van vid hyresrätter i nyproduktion, och det var en allmänt stressig period i livet…
Bor kvar, är engagerad i styrelsen och trivs allmänt bra idag. Värdet är plus minus noll eller något minus. Not great, not terrible.
Men oerhört läskigt när jag väl flyttade in och insåg vad man hade gjort Särskilt eftersom jag gav förhandsbud och skippade budgivning. Så jag var osäker på min fingertoppskänsla/analys där.
Det mesta som behöver fixas med ett hus är saker som långsamt slits och sällan behöver akut repareras. Och om något behöver fixas kan jag oftast göra det själv, eller så kostar det bara en bråkdel av husets värde att få
det gjort av “proffs”.
En bil kan när som helst haverera och utan eget garage att meka i är jag beroende av en verkstad där reparationen kan kosta lika mycket som bilen är värd.
Alltså ser jag bilköpet som mer riskfyllt och osäkert trots att det handlar om mycket mindre summor. Underligt ändå.
Vi köpte villa i mitten på 90-talet med de höga räntor som existerade då utan att ha sålt vår bostadsrätt först.
Vi sålde senare bostadsrätten med förlust.
30 år senare var det rätt beslut men där och då var det darrigt.
Huset är en kandidat, men jag väljer nog den enda gången jag handlat på avbetalning. Det var ett kylskåp och vi hade bott i huset ett halvår eller nåt. Jag hade ont om kontanter och lockades/skrämdes lite av att jag också skrev på för ett kreditkort.
Varför? Det var ju bara losers som köpte saker på kredit.
År 2021 (under pandemin och alla hantverkare var bokade 24/7 och kunde ta 2000kr/h) så upptäckte vi en ganska omfattande läcka i taket på garaget.
Kontaktade 10 firmor och inga svar.
Jag hade i princip bestämt mig för att bränna hela semestern den sommaren för att fixa det själv och bara materialet som hade skjutit i höjden den sommaren skulle kosta 70-80tkr. Men vafan skulle man göra?
Helt plötsligt fick jag svar från 1 som kom och gav offert.
Alla varningsklockor ringde. Offerten var rent ut sagt “billig”, typ 100k inkl material. Dåligt betyg på google och allmänt konstiga dåliga vibbar.
Men jag kände såhär: även om det tar 5ggr så lång tid och priset skenar med 20-30% mot offererat så får det kvitta.
Så jag tackade ja.
Det som skulle ta 1v tog väl 2 månader inkl att jag fick ringa och pusha bolaget att komma hit varenda vecka. Och under jobbet hade deras chef “räknat fel” på materialet, men jag sa bara kör. Fortfarande dålig magkänsla.
Tills allt var färdigt och slutfakturan kom: 100k (som offererat) och jag var nöjd med resultatet!
Men det var som upplagt för en dålig upplevelse och definitivt det läskigaste köpet i mitt liv …
Köpte helt ny bil för 7 år sedan. Kör 200 till 300 mil per år så detta var en bekvämlighetspryl bara för att jag hade råd och aldrig haft en ny bil. Mycket pengar på litet nöje och nytta.
Men den oväntade vändningen är att jag var inne och värderade hos bilfirma och blev erbjuden 65% av det jag betalade för den nya bilen för 7 år sedan. Begagnatpriserna på bilar är helt otroliga.
Kändes också väldigt skönt att äga en helt ny bil för en gångs skull istället för gamla ångestfyllda skrothögar. Tänkte att detta är mitt livs sämsta affär men ändå så skönt att inte vara duktig jämt och istället unna sig någon gång.
När jag valde att lägga en lite större summa på en TV för första gången hade dom en drive - betala kontant och betala 100% av priset i butik alternativt köp på avbetalning (0% ränta, 0kr i uppläggningsavigft och 0kr avi-avgift om autogiro eller e-faktura) och betala totalt (om jag minns rätt) 80% av nypriset i butik.
IKEA har erbjudit gratis avbetalning en gång också med 0kr i uppläggningsavgift och aviavgift. Nappade på det också.
När jag köpte en 65 tums oled-tv för 20 papp. Sjukt stor och bånglig att få upp på väggen - var livrädd att den skulle gå av på mitten. Såhär 4 år senare är jag fortfarande otroligt nöjd med köpet och den har betalt sig med råge om man tänker antal timmars användning.
Absolut min drömbil som jag köpte 2021, sjukt mycket pengar, egenföretagare, pandemi osv. Men det gick bra, såldes två år senare med 4000 mil på mätaren för i stort sett samma pengar jag köpte den för. Det var läskigt men det gick bra.
När jag var väldigt ung för +20 år sedan och en kväll hade druckit x antal shots på lokal, tyckte jag det kunde vara kul att testa om ett gigantiskt skyltfönster i Nordstan höll för en känga (leksaksaffären BR låg där då). Det höll inte, det blev en sväng till Skånegatan (polishuset) och summan att betala glömmer jag sent; 23400:-