Jag är en ensamstående 28-åring med god ekonomi och tillsvidareanställning som i somras flyttade tillbaka till mina hemtrakter efter några år i en större stad. Jag bor nu i en villa med min mor, det går alltså långt ifrån någon nöd på mig, men jag längtar efter att köpa en egen bostad och komma igång med min egen vardag. Jag har inte förrän nu hittat objekt av intresse, MEN… är det SÅ korkat att köpa nu med tanke på allting som sker?
Ska jag ha is i magen?
Är det ”okej” att köpa nu?
Ska jag då binda räntan på ett nytt bolån?
Hur ska jag tänka!?
Blev medlem enbart för att skriva nu. Jag köpte precis min första lägenhet och hoppar från en hyresrätt. Räntan kan bindas först på tillträdesdagen vilket inte känns så kul just nu. Mitt argument är att köpkraften på bostadsmarknaden har sjunkit så du har möjlighet att köpa bostad med “rabatt”. Så länge inflation är högre än räntan (förutsatt att din yrkesgrupp så småningom justerar lönen för att matcha) kan du acceptera ränteläget rakt av. Om du dessutom räknar på “rabatten” på bostaden kan det vara värt med ett par år högre ränta i förhållande till vad du ska betala av i slutändan på lånet. Det kommer vara dyrt till en början men det har alltid lönat sig att äga sin bostad.