ESG investing - framtidssäkring av investeringar i portfölj

hej på er!
läste denna artikel om ESG - ganska intressant. Tror ni detta kommer fasa ut non ESG framöver i allt högre takt? Vår planet behöver ju faktiskt att man tar allt mer hänsyn till miljö etc.

What Is ESG Investing? – Forbes Advisor

Vad är era tanker omkring detta?

1 gillning

Jag utgår från att ständigt förbättrad kvalitetskontroll kommer vara avgörande för vinnarföretagen i det långa loppet. ESG är i stort sett en förlängning av det. Men jag är inte övertygad om att jag som småsparare kan tjäna pengar på att spekulera i ESG eftersom jag inte vet när ESG betalar sig eller om alla andra som investerar på aktiemarknaden redan priset in fördelarna i aktiekurserna.

Det är väldigt mycket som ingår i ett välfungerande företag och jag ser inte varför jag ska fokusera på ESG speciellt, jämfört med andra aspekter av företagens affärsmodell. Jag har inte ställt krav på Tesla att driva sina IT-utvecklingsprojekt enligt en agil arbetsmodell, så varför skulle jag lägga mig i hur de bäst garanterar en långsiktigt hållbar miljöstrategi?

Småspararguiden har en artikel om olika varianter av hållbara investeringar som kan vara intressant:

1 gillning

tack för ditt inspel. jag tror du har rätt i sak. Dessutom ligger det nog i många fonders intresse att implementera hållbarhetstänket framöver.