Lysa Bred vs Hållbar

Jag är intresserad av miljöfrågor men har landat i att inte lägga indexsparandet i ESG-fonder. I den rapport från Naturskyddsföreningen som Lysa länkar till ges mycket svaga evidens för att sparande i ESG-företag kan bidra till omställningen.

Jag tyckte den här intervjun med en tidigare ESG-placerare hos Blackrock var intressant (17:20 in i podden).

Sammanfattningsvis:
-Esg har liten påverkan.

• Fantasier om win-win leder till förseningar av de åtgärder som verkligen måste vidtas mot klimatförändringarna.
  • ESG har drag av box-ticking för att förbättra PR
    -Det finns problem med greenwashing i ESG där många företag ägnar sig åt produktion av fossila bränslen mm.
    -Hela ekonomin måste ställa om och inte bara ESG-företagen.

Har jag missat bra evidens för att ”hållbara” fondinvesteringar bidrar till klimatomställning?

1 gillning

Personligen undviker jag ESG investeringar som bygger på bortval p.g.a. jag inte kunnat hitta stöd för att det har en positiv påverkan för klimatet.

Istället jobbar jag med att minska min konsumtion av prylar jag inte behöver och bättre mat (där jag även undviker ekologiskt av samma skäl). Det är utsläppen som räknas, inte om det låter fint i en PR broschyr.

6 gillningar

Liksom du försöker jag minska min konsumtion och ställer om det jag kan. Minskad konsumtion ökar dessutom utrymmet för sparande!
Jag har dragit slutsatsen att mitt val av ekologiska och rättvisemärkta produkter ändå bidrar till något positivt och brukar ofta välja det.

1 gillning