Sedan Mifid trädde i kraft har vi inte kunnat köpa amerikanska ETF:er. Innan Mifid trädde i kraft hade jag ögonen på två ETF:er:
Robo Global Robotics and Automation ETF
91 innehav
iShares Global Water UCITS ETF
50 innehav
Vart/hur kan man investera i liknande ETF:er med liknande innehav som dessa två ovan innehar?
Jag skulle kunna kolla vilka innehaven är, men man skriver bara ut de tio största innehaven på hemsidan/produktbladet. Sedan kanske det blir opraktiskt att investera direkt i innehaven när det handlar om andra valutor än SEK, dålig riskspridning när jag inte får resten av innehaven än de tio största osv. Jag vill ju ha ETF:en. Hur hade ni gjort?
En snabbkoll på Degiro visar att de har dessa Robotics-EFT:er: ROBE / IE00BMW3QX54 LSE ROBG / IE00BMW3QX54 LSE ROBO / IE00BMW3QX54 EAM ROBO / IE00BMW3QX54 LSE ROBO / IE00BMW3QX54 MIL ROBO / IE00BMW3QX54 SWX
Men även: ROBE / IE00BMW3QX54 LSE ROBG / IE00BMW3QX54 LSE ROBO / IE00BMW3QX54 EAM ROBO / IE00BMW3QX54 LSE ROBO / IE00BMW3QX54 MIL ROBO / IE00BMW3QX54 SWX
iShares Global Water UCITS ETF verkar finnas som: IH2O / IE00B1TXK627 MIL IH2O / IE00B1TXK627 LSE DH2O / IE00B1TXK627 LSE IQQQ / IE00B1TXK627 XET
Det kan finnas flera liknande fonder på Degiro. Har inte grävt så djupt, och ej heller dubbelkollat att roboticsfonderna verkligen motsvarar det du söker.
Det är lite klurigt att samma fond heter olika saker på olika marknader och även beroende på vilken valuta den handlas i, men när man väl lyckats hitta fonden på en marknad kan man söka igen med hjälp av ISIN-koden för att hitta alla.
Tyvärr så är det nog svårt att investera i något liknande så länge ETF:er inte är lika lätt att handla just nu som de var innan Mifid2.
Nordnet har iaf bäst utbud av ETF:er just nu så kolla där, annars så skriver du till Nordnet eller Avanza och ber dom lösa detta, om tillräckligt många skriver samma ETF så kommer dom prioritera dessa framöver.