ETF hur ska jag tänka? Tänker jag rätt eller fel?

Hejsan
Hittade inte en tråd med rakt svar. Vilkken ETF ska mann välja för NASDAQ100?

Tanken är att månadsspara.
Hittat dessa:
iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD (Acc)
Xtrackers NASDAQ 100 UCITS ETF 1C

Avkastning liknande men pris skillnad per andel väldgt stor blir mycket enklare att månnadsspara på 500 per andel kontra 12k.

har jag tänkt rätt att välja den etf från Xtracker?
Jag är inte erfaren, men har fattat att man inte slår nasdaq 100 över tid. :slight_smile:

1 gillning

Hej
Jag hade valt den med billigast andel men vad vet jag?! Är oxå ny på det här med ETF.

Hoppas nån mer svarar👍

1 gillning

Vi får hålla tummarna att en klok själ hjälper oss :slight_smile:

Vad är fel på vanliga fonder.

Jag ville komma åt specifikt nasdaq 100 index sedan komplettera detta med lf global index.

Från vad jag kan se har den under kortare tidsrymd utprestera s&p500

En av de etf hag skicka kostar cirka 500 per etf andel vilket blir ett mycket enklare steg att kunna få exponering mot mag7

Där du har en snitt kostnad på typ 1800kr per aktie.

Varför betala växlingsavgift, courtage och spread för ETF? Dessutom är det inte lite enkelt som att månadsspara i en vanlig indexfond, att spara i ETF i Sverige är inte lika enkelt och effektivt som att spara i USA.

Svenskar bör hålla sig till vanliga fonder.

För att svara på din fråga skulle jag ta antigen Nordnet
Eller
Nordnet
På Nordnet månadsspar. Helst den sista då den är icke-esg.
Du betalar inget courtage men fortfarande växelavgift 0,25% på detta viset.

iShares NASDAQ 100 UCITS ETF USD - 35 % + på 3 år
LF USA - 65 % - 3 år

Så beror nog på vilken tidsperiod du specifikt vill titta på.

Du jämför nog olika valutor

Håller med att av dessa två är Xtracker varianten den bästa. Låg avgift 0,2% och lägre andelspris vilket gör sparandet enklare att genomföra på månadsbas

Dock så drabbas du av växlingsavgift vid både köp och sälj dvs 0,25% typiskt vid vardera tillfället. Samma med courtage så kolla upp så att det inte blir en för stor andel om du köper för lite varje månad (normalt skulle jag säga att ETFer handlar man inte för mindre än 3-4 tusen per gång av denna anledning). Plus att man drabbas av en spread precis som vid aktiehandel dvs skillnaden mellan köp och sälj

Betänk också att globalfonder innehåller redan mycket tech enligt index. LF Global innehåller i nuläget 31,4% tech. Så man har redan en stor exponering.

Med det sagt, om man absolut vill ha en renodlad tech exponering så är det betydligt billigare med ETFer än typiskt tech fonder som har 1-1,5% avgift om året. Så länge man hanterar och har koll på ETFernas avgifter enligt ovan samt håller ETFen på längre sikt.

Sen bör man ju också se till att inte lägga för stor del av kapitalet i en så pass högrisk ETF. Tech tenderar att inte gå så bra under långa perioder som tex första 10 åren av detta millenniet. Senaste 10 åren eller så har det ju gått bra men hur det blir i framtiden vet ingen. Inte jag åtminstone :sweat_smile:

1 gillning

Hej,
Tack för ett fantastiskt svar. Känner att jag ar x10 mer koll på etf:)

1 gillning

Helt rätt. Dock på Nordnet sparar du in courtaget om du lägger ett månadssparande i ETF på t:ex Xtrackers ETFen. Då kan man månadsspara som lägst 500 sek i månaden. Då blir det inte så dyrt trots att det är få andelar :slight_smile:

1 gillning