ETF:er för långsiktigt sparande - billigare?

Förutsatt att man har en stadig fördelning mellan vad man vill ha i sin långsiktiga portfölj och inte ändrar i den så ofta, vore det billigare i längden att göra följande?

• nån gång per år växla över en del av innehavet i sina fonder till motsvarande ETF som har lägre förvaltningskostnad
  • månadsspara in i “vanliga” fonder
  • ombalansera mellan vanliga fonder

Exempelvis kanske jag månadssparar i Handelsbanken globala småbolag, men när jag har en tillräckligt stor summa säljer jag av en del av innehavet och köper en ETF som har inriktning mot value small cap som är det jag egentligen ville ha. Jag lägger kanske 50+% i ETF:en, men behåller en del av den vanliga fonden för att kunna ombalansera utan att dra på mig onödiga transaktionskostnader för ETF-handel.

Planen skulle alltså vara att ha fond- och ETF-par för varje “kategori” man vill investera i där ETF-delen skulle ligga orörd så länge som möjligt.

Sist jag kollade på detta såg jag följande problem:

• skralt utbud av ETF:er
  • ETF:ernas hemvist är oftast Luxemburg (skatteavbränning)
  • krångligare portfölj kanske inte värt det om det inte finns superbilliga ETF:er

Är det någon som gör något i den här stilen eller har funderat i samma banor och kommit på att det är en dålig idé?

Jag brukar föredra vanliga fonder om det finns ett alternativ. Problemen med ETF:er är att du många gånger får en valutaväxlingsavgift + spread + högre skatt (som du själv skriver).

Sedan har du alltid också problemet med likviditet i ETF:er, den underliggande tillgången bör ha minst samma likviditet som den överliggande. T.ex. finns det ETF:er som handlas på minutbasis men den underliggande tillgången handlas på dagsbasis. I en kris så skiter sig sådant kapitalt (som vi såg våren 2020).

Så jag säger inte emot, bara att jag inte ser det som odelat positivt.

1 gillning

Lämnade också ETF:er. Jag vet att Nordnet pushar hårt för ETF:er men personligen så tycker jag att vill man hålla på med ETF:er så kan man lika gärna köpa enskilda aktier, vill du sprida risken. Köp Investmentbolag.

1 gillning