ETF som ersätter LF global indexnära

Hej
Finns det någon som vet om det finns någon eller några ETF: er som är lik fonden LF indexnära?

Om man vill ha 80% global index och 20 % Sverige fast i EFT… tänker om någon exprimenterat med detta?

Du får kombinera en svensk ETF, T:ex en av Xact tillsammans med en globalETF som följer MSCI World för att uppnå detta. Dock med mindre ESG (nu vet jag ju inte om det var en del av önskemålet?) - går att månadsspara i bägge delar på Nordnet om jag inte är helt ute och cyklar.

edit: index skall givetvis vara MSCI ACWI för globalfonden.

T:ex en av dessa

och en av dessa:

edit igen - LF Global indexnära har ju inte EM så du behöver endast en globalfond som t:ex följer MSCI World:

Dessa ovan har inga ESG kriterier så ifall detta är viktigt får du hitta en lämplig global-ETF utan utvecklingsmarknader som har ESG som mål - då blir det att kolla efter nedan lista i så fall:

Eller så struntar du i månadssparande och tar Vanguard’s utmärkta globalfond med ESG och får All-Cap och utvecklingsmarknader på köpet:

Recap: det blir något krångligt istället för bara att ha LF och t:ex Plus Allabolag. Jag hade kört sistsnämda för enkelhetens skull :wink:

1 gillning

Hej o tack för ett bra o utförligt svar!
Håller med dig om att det enklaste är LF global index… men för att få lite sinnesro med pillandet med fonder så gillar jag detta​:grinning::grinning:

Ska kolla in dessa! Många tack o önskar dig en fin dag!

Inga problem. Tack!