Jag har ett större sparbelopp, där ca 95-97% är i LF Global Indexfond, plus att jag en liten lekhink med resten av sparbeloppet där jag har ett par enskilda aktier som jag tror på samt lite i en nishad Sverigefond.
Sverige och Europa har ju gått rätt dåligt ett tag, och tyvärr tror jag inte de långsiktiga utsikterna ser jättegoda ut, bl a då EU är långt efter i AI racet (jag jobbar inom AI och är väl insatt i det området). Det är risk för en lång stagnation inom EU som det nu ser ut, och vi ser ju redan nu hur Tysk industri mår.
Men då de Globala Indexfonderna är ca 75-80% USA, och mycket av den delen dessutom är i Mag 7, så känner jag att riskspridningen kanske är väl dålig då det gäller ett relativt stort sparbelopp och jag har i princip nästan allt i denna hink.
Vad rekommenderas för att öka riskspridningen utan att köpa en Sverige eller Europafond som jag är tveksam till?
Det verkar finnas “bredare” globalfonder som inte är så USA viktade, men då tydligen bara som ETF’er. Vilka är bredast? Fördelar/nackdelar med en sådan ETF jämfört med t ex LF Global Index fond?
Du kan komplettera din globalfond med en fond för tillväxtmarknader (EM). Vidare kan du om du vill också komplettera dessa med globala småbolag. När du nått marknadsvikt, så är det nog snarare en sämre diversifiering att pilla.
Jag är inte säker, men tror att världsindex består av 12% EM och 14% globala småbolag i utvecklade marknader (DM).
Tack! Jag ser nu att Avanza Emerging markets tar 0,37%, men DNB Global Emerging Markets Indeks S tar något mindre, 0,32%. Det är troligen liten skillnad i innehållet.
De största bolagen i USA har verkligen en enorm marknadsstorlek och resurser, vilket gör att de skulle kunna köpa hela OMX flera gånger om de ville. Därför tror jag inte att vi behöver vara alltför oroliga för vad som händer i USA på kort sikt. Marknaden, i form av index, är oftast mycket bättre på att förutse och balansera risker än vad vi som enskilda investerare kan göra. Om Kina någon gång går förbi USA ekonomiskt, kommer marknaderna att justera sig själva, och det är därför jag föredrar globala indexfonder framför att enbart investera i USA-fonder.
När det gäller tillväxtmarknader eller regioner som Europa och Sverige, tycker jag inte att de är mycket bättre. En global indexfond ger ett bra och balanserat alternativ för att sprida riskerna. Om du sätter upp en portfölj där 70-80% är i globala indexfonder, får du en stabil grund. För den resterande delen kan man göra spekulativa investeringar om man vill ta lite mer risk.
En möjlig portfölj kan se ut så här:
DNB Global Indeks S (70%)
Handelsbanken Global Småbolagsindex (10%)
PLUS Allabolag Sverige Index (10%)
DNB Global Emerging Markets Indeks S (10%)
Ett annat alternativ kan vara att investera 100% i aktier genom Lysa bred portfölj, vilket också ger en god global diversifiering.
Det bästa man kan göra är att ha majoriteten av sina pengar i en global indexfond, eftersom det ger en bra riskbalans och följer de globala trenderna på marknaden.