Småbolag och tillväxtmarknader

Hej,
Har nyligen placerat ca 600000 kr i LF Global Index men känner en osäkerhet att ha hela detta kapital i enbart denna fond. Skulle vilja placera en del av detta i småbolag och tillväxtmarknader för att fördela risken, vilka fonder och viktning skulle ni rekommendera?

Småbolag tillför ännu större risk till ditt sparande. En globalfond som du investerat i är det som ger bäst riskjusterad avkastning.

Småbolag tenderar att vara än mer volatilt.

1 gillning

LF Global Index är en jättebra fond. Toppen också att ha bara en globalfond. Du behöver inte fundera på ombalansering, om du nu kan låta bli att köpa något annat.

Osäkerheten du känner - kan den bero på att du inte har rätt fördelning mellan aktier/räntor?

Har du tillräckligt stor buffert, så du kan sova gott om natten oavsett om värdet på fonden minskar med 50 %?

När ska du använda pengarna?

:tulip:

1 gillning

Några småbolagsfonder:

Några tillväxtmarknadsfonder:

LF Global Index har största viktningen mot USA och känner att om marknaden skull gå ner där blir det en större påverkan och därav funderade jag på en lite större riskspridning.

Det är den större delen av mitt kapital och som jag tänker mig kunna använda om ca 5-10 år. Har ca 250 000 på olika sparkonton och ca 50 000 kr på några olika aktier.

Jag känner igen den känslan. 10% i småbolag eller tillväxt hjälpte inte för mig.

Jag landade i att ha två eller tre globala fonder istället. Mest för att sprida risken mellan fondbolagen utan att behöva öka risken med småbolag osv. :+1:

Du skulle kunna komplettera med Storebrand Global All Countries, som även har med tillväxtmarknad. 50/50 mellan den och LF Global.

1 gillning

Vad är viktigast för dig, att tjäna pengar eller att “utöka index”? För att vara ärlig, tillväxtmarknader har aldrig varit en hit.

Gå in och titta på en tillväxtfond. Avkastningen är sämre både på 5 och 10 år. Korruption och politiska risker är det normala i dessa länder. Rättssystemet är oftast heller inget att hurra över.

Det är ju de multinationella bolagen i USA som driver världsekonomin. Går det ner i USA går det ner i resten av världen också. Min nattsömn skulle bli betydligt sämre med tillväxtmarknader i bagaget.

2 gillningar