Global indexfond - rekommendera mig

Hej

Jag är en småsparare (i min värld).

Har 3 isk, ett eget, ett varsitt på barnen.

Jag har tidigarehaft flera olika Swedbank globalfonder, en för USA, en för Asien och en för Europa. Jag tänkt ändra om och ha en globalfond som täcker in allt.

Jag påbörjade med storebrand global all countries a. Den hat utvecklingsländer på 10% och då blev jag lite nojig.

Jag har helt enkelt svårt att välja mellan :slight_smile: -

• Länsförsäkringar global

• DNB Global Indeks

• Storebrand global all countries

Denna är tänkt att bli ca 70% av sparandet, har spiltan aktiefond investmentbolag på 20% och 10% blandade rena aktier (Astra zenaca, Telia, volvo).

1 gillning

Nu står länsförsäkringar två gånger, men i det stora hela kvittar det. Båda två är väldigt finare.

Menar at komma ihåg att LF Global har mer fokus på hållbarhet (ESG) vilket betyder att den är något snävare medan DNB Global då är lite bredare men skillnaden blir marginell

Hej!

Är alla tre i ditt namn eller är två av dem.o barnens namn?

Tänk på att konton i barns namn tillhör barnen och du kan inte förfoga över dem fritt. Sen finns risken att de tömmer kontona när de är 18 och åker på en spritresa till Medelhavet :grin:

1 gillning

Alla 3 är i mitt namn, av den anledningen :grin:

1 gillning

Tack, det skulle vara storebrand också.

Blir det inte skattefritt upp till 300 000 kr om kontot är i barnets namn?

Jo, men såg du inte nackdelarna jag skrev om?

Samt, inget som säger att dessa skatteregler gäller för alltid ….

1 gillning

Troligen lär ISK villkoren ändras efter varje val, verkar nu vara trendigt att lova att pilla med skatten på den. Tyvärr.

Ser själv oddsen för att dagens skattefrihet kvarstår på ISK på ungefär samma nivå som att tågen alltid går som planerat.

2 gillningar

Jo absolut, men det får väl ändå bli en avvägning mellan vad man tycker är viktigast. Jag tror ändå att majoriteten av 18-åringar går att resonera med.

Hej!

Först och främst är dina tre nämnda fonder ofta nämnda och rekommenderade på forumet. Vad du än väljer blir det inget dåligt val om du är ute efter en global aktieindexfond.

Av fonderna du nämner är det enbart Storebrand som täcker in tillväxtmarknader (däribland Asien som du har haft tidigare). På så vis är den fonden närmast till att “täcka in allt” om man avser bredd geografiskt. Om du vill ha med tillväxtmarknader blir det en smidig helhetslösning men med något högre avgift än de andra fonderna. Du får väga den ökade bredden mot den högre avgiften. Du kan få liknande bredd med lägre avgift om du kan tänka dig två fonder, men du vill hålla dig till en fond om jag förstår dig rätt.

Du får helt enkelt fundera över om du vill inkludera tillväxtmarknader eller inte. Oavsett hur man väljer att investera finns det alltid något som kan leda till oro. Det finns garanterat personer som å andra sidan skulle tycka att det vore jobbigt att behöva utesluta den del av marknaden som utgörs av tillväxtmarknader. Ett tips är att välja det du tror mest på och som gör dig minst nojig, bland annat för att minska risken för felbeslut i framtiden.